Transportatorii plătesc taxe şi impozite foarte mari pentru menţinerea unei "armate" de angajaţi la Autoritatea Rutieră Română (ARR), Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) şi Registrul Auto Român (RAR), susţin reprezentanţii Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), care cer desfiinţarea acestor trei instituţii, respectiv crearea unei singure entităţi în domeniu. Potrivit FORT, o instituţie care eliberează autorizaţii nu se poate ocupa în acelaşi timp de control (cum se întâmplă acum) pentru că intră în conflict de interese. Drept urmare, FORT cere separarea serviciilor de autorizare de cele de control, şi comasarea celor trei instituţii într-una singură. Augustin Hagiu, preşedinte al FORT, a declarat pentru ziarul nostru: "Am fi mulţumiţi dacă recentele schimbări din Ministerul Transporturilor ar aduce ceva bun şi pentru transportatorii români. Crearea unei singure autorităţi naţionale de control, care să se ocupe de ceea ce fac în prezent trei instituţii separat, este o necesitate".
Reprezentanţii transportatorilor dau ca exemplu ARR, care, potrivit precizărilor FORT, emite licenţe de transport şi copii conforme ale acestora la tarife nejustificate, în schimb nu asigură nicio protecţie transportatorilor rutieri. Legat de problema descentralizării şi întăririi autonomiei locale, FORT consideră că activitatea ARR se poate prelua de către consiliile judeţene.
Domnul Hagiu a atras atenţia asupra redundanţei care există în cele trei instituţii, deoarece fiecare dintre acestea are câte o bază de date creată din fonduri proprii şi în care se află aceleaşi informaţii.
În ceea ce priveşte normele europene, preşedintele FORT ne-a spus că UE reglementează acest domeniu prin directive, dar dă noţiuni generale, şi lasă la latitudinea ţărilor cea mai mare parte a legislaţiei.
FORT solicită crearea Curţii de Arbitraj în Transporturi
Reprezentanţii transportatorilor au mai spus că întâmpină probleme în momentul în care atacă deciziile autorităţilor în justiţie, deoarece judecătorii nu sunt specializaţi şi nu cunosc decât în mică măsură legislaţia în domeniu. De aceea, FORT cere crearea Curţii de Arbitraj în Transporturi, cu lucrători specializaţi în acest domeniu, aşa cum se întâmplă în alte state din Uniunea Europeană.
În ceea ce priveşte recurgerea la forme de protest, Augustin Hagiu ne-a precizat că transportatorii au renunţat la acestea pentru că ele încurcă circulaţia, şi de aceea abordarea a devenit de alt tip: discuţii la nivel înalt.