Pentru mine, care am aplaudat noul cod fiscal ca un început de drum spre un sistem mai raţional, care elimină parţial privilegiile acordate anumitor grupuri sociale în detrimentul altora, verdictul a fost surprinzător.
Este foarte greu de găsit argumente raţionale învocând interesul naţional pentru ca microîntreprinderile sau lucrătorii din informatică să fie subvenţionaţi faţă de restul populaţiei. Propunerea de a impozita fiecare tranzacţionare pe bursă cu 1% nu este mai puţin ridicolă decât propunerea iniţială de 5%.
Prin votul senatorilor, principiul interesului naţional a fost reinterpretat în principiul interesului personal şi al grupurilor de interese sau poate dreptul de a vota fără să ştii ce votezi.
Făcând abstracţie de vot, nu poţi să nu întrebi unde este unitatea coaliţiei şi disciplina de partid. Este greu de presupus că o măsură atât de importantă ca noul cod fiscal să nu fi fost discutată şi probabil aprobată de guvern (coaliţie).
Pe cine or fi consultat senatorii în procesul decizional? Poate pe nimeni, sau poate şi-au consultat consilierii ? Şi în acest caz este posibil să ajungi la concluzia că este aproape acelaşi lucru ca şi cum nu ar fi consultat pe nimeni, prin observaţia că la majoritatea consilierilor guvernamentali şi parlamentari experienţa de portofoliu o reprezintă calitatea de membru de partid. Cum spune englezul - "Jobs for the boys", în ro-mâ-neşte, locuri de muncă pentru băieţi .
Cu câţiva ani în urmă un fost preşedinte al camerei îmi spunea că România are un parlament profesionist. Într-adevăr trebuie să fii un bun profesionist ca să convingi sau să ascunzi electoratului legi ca TVA pe medicamente, însă scutire de TVA pe servicii juridice .
Un fost preşedinte al comisiei juridice mi-a spus că singura greşeală care au făcut-o când şi-au legiferat scutirea de TVA a fost că nu s-au gândit că nu vor putea să recupereze TVA-ul când îşi achiziţionează maşini!! În aceeaşi categorie intră dreptul notarilor de a extrage din buzunarul consumatorului su-me substanţiale, preva-lân-du-se de o legislaţie care reglementează suma minimă care trebuie percepută pentru o serie de servicii. Exemplu, perceperea de sume aberante pentru tran-sferul de proprietate.
Multe servicii precum certificarea copiilor după original ar trebui să fie gratuite prin acordarea dreptului de certificare tuturor autorităţilor de stat, poliţie, primărie, ministere etc.
Evidenţa anecdotică arată că puterea monopolistă (de grup) a notarilor a făcut ca sumele care se cer în mod corupt pentru intrarea în industrie ajung la zeci de mii de dolari.
Eu aş încuraja societăţile civice să organizeze demonstraţii de protest în faţa Consiliului Concurenţei, guvernului şi parlamentului pentru discriminare şi favorizare în obţinerea de profituri nejustificate în detrimentul consumatorilor, printr-o legislaţie anticompetitivă.
Premierul Tăriceanu a afirmat că actualul ministru de finanţe ar fi cel mai bun din România post-decembristă. Posibil, în ţara orbilor cel cu un ochi ......!
Trebuie să remarc că, văzând talk-showuri cu participarea câtorva foşti miniştri de finanţe, afirmaţia primului ministru pare credibilă dar nu şi su-ficientă.
În lupta contra evaziunii fiscale şi corupţiei, ministrul de finanţe şi guvernul l-au înarmat pe domnul Sebastian Bodu cu flinte pentru obiectivul de a doborî rachete. Dacă este să dăm crezare domnului Becali, toţi funcţionarii fiscali şi judiciari au înlocuit deja flintele (oricum inutile) cu carnete de autografe.
Am remarcat în presa româ-nească că şi Uniunea Europeană este scandalizată că Româ-nia refuză să legifereze controlul provenienţei averilor.
Vorba lui Caragiale: poporul român a luat de la toată lumea câte nimic.