OPINII FILIP & COMPANY Noi reglementări legislative care elimină formalităţile la transferul părţilor sociale în SRL-uri


Comunicate de presă / 2 noiembrie 2020

Monica Stătescu (counsel, Filip & Company)/ Simona Ungureanu (associate, Filip & Company)

Monica Stătescu (counsel, Filip & Company)/ Simona Ungureanu (associate, Filip & Company)

Până în prezent, în cadrul oricărei tranzacţii de achiziţie a unei companii, structurarea şi calendarul tranzacţiei au fost dictate în mare parte de forma societăţii target: societate pe acţiuni (SA) sau societate cu răspundere limitată (SRL). Forma companiei era foarte relevantă întrucât formalităţile de transfer al acţiunilor într-un SA erau semnificativ mai simple decât cele pentru transferul părţilor sociale într-un SRL.

Pe când transferul acţiunilor într-un SA se face, în principiu, printr-o simplă declaraţie făcută în registrul acţionarilor, transferul părţilor sociale într-un SRL necesită îndeplinirea a două condiţii: (1) transferul trebuia aprobat de asociaţii reprezentând cel puţin trei pătrimi din capitalul social al societăţii, şi (2) transferul nu devenea efectiv decât la data expirării unui termen de opoziţie de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a hotărârii asociaţilor de aprobare a transferului, sau la data respingerii definitive a opoziţiei, dacă aceasta a fost formulată. Aveau dreptul de a face opoziţie la transfer creditorii societăţii target şi orice alte persoane care puteau justifica un interes.

În data de 30 octombrie 2020, Preşedintele României a promulgat Legea nr. 223/2020 pentru simplificarea şi debirocratizarea transferului de părţi sociale şi a vărsării capitalului social prin modificarea Legii nr. 31/1990 privind societăţile, care va intra în vigoare la 3 zile de la publicarea în Monitorul Oficial (până la acest moment nu a fost publicată). Prin Legea nr. 223/2020, cele două condiţii menţionate mai sus au fost modificate, prima fiind flexibilizată, iar a doua eliminată complet.

1. Flexibilizarea condiţiei privind aprobarea transferului de către ceilalţi asociaţi

În reglementarea anterioară, Legea nr. 31/1990 privind societăţile (în continuare "Legea societăţilor") prevedea că orice transfer de părţi sociale către o persoană care nu este asociat existent trebuie aprobat de asociaţii reprezentând ¾ din capitalul social. Acest lucru însemna în mod practic că asociaţii care deţineau majoritatea respectivă puteau bloca transferul dorit de asociatul vânzător.

Legea nr. 223/2020 flexibilizează în mod semnificativ această condiţie prin faptul că permite asociaţilor să stabilească prin actul constitutiv o majoritate mai mică a asociaţilor care să fie necesară pentru aprobarea transferului sau chiar să elimine complet această condiţie. În practică, această modificare permite asociaţilor care nu au o relaţie foarte apropiată sau nu depind unul de celălalt în conducerea companiei să stabilească faptul că vânzarea către terţe persoane să se poată face liber, fiecare asociat putând să dispună de părţile sale sociale independent de voinţa celorlalţi.

2. Dreptul de opoziţie al creditorilor la transfer

Transferul părţilor sociale către terţi s-a făcut până în prezent în baza unei proceduri de durată şi birocratice care presupunea depunerea la Registrul Comerţului şi publicarea în Monitorul Oficial a hotărârii asociaţilor de aprobare a transferului şi apoi aşteptarea trecerii termenului de opoziţie de 30 de zile de la data publicării. De la depunerea hotărârii la Registrul Comerţului şi până la publicarea ei în Monitorul Oficial mai puteau trece aproximativ 2-3 săptămâni, astfel încât, în practică, procedura ajungea să dureze în jur de o lună şi jumătate, chiar două luni câteodată. Bineînţeles, dacă în termenul de 30 de zile se formulau opoziţii la transfer, întreaga procedură se prelungea cu luni de zile, până la soluţionarea definitivă a opoziţiei de către instanţa de judecată.

În contextul în care această procedură a devenit un obstacol semnificativ în finalizarea eficientă şi rapidă a vânzărilor de părţi sociale în SRL-uri, în practică au apărut diverse modalităţi prin care s-a încercat evitarea parcurgerii acestei proceduri, modalităţi aflate mai mult sau mai puţin la limita legii. Cea mai utilizată dintre ele este procedura realizării unei majorări de capital cu o valoare nesemnificativă la care contribuia viitorul cumpărător, devenind astfel asociat în SRL, urmată de transferul de părţi sociale între vânzător şi cumpărător (operaţiunea dorită în realitate de părţi). Întrucât la momentul vânzării cumpărătorul devenise asociat existent al SRL-ului, dreptul de opoziţie al creditorilor nu mai era aplicabil. În repetate rânduri instanţele au considerat că acestă succesiune de operaţiuni reprezintă o modalitate frauduloasă prin care se încearcă transferul de părţi sociale, fără a se respecta dreptul de opoziţie al creditorilor, motiv pentru care transferurile astfel realizate au fost declarate nule.

O altă opţiune pentru evitarea aplicării procedurii care includea dreptul de opoziţie la transfer era aceea de a transforma SRL-ul în SA pentru a beneficia de procedura de transfer extrem de simplă aplicabilă SA-urilor. Acest lucru venea însă cu o serie de inconveniente, aferente cerinţelor mai oneroase impuse de lege unui SA - e.g. asigurarea unui capital social de minim 90.000 lei, numirea de cenzori sau auditor financiar etc.

În realitate, puţini creditori aflau despre intenţia de transfer întrucât verificarea periodică a Monitorului Oficial nu e o activitate uzuală. Astfel încât, singurul creditor care ajungea să cunoască intenţia de transfer era ANAF-ul, acesta fiind notificat direct de Registrul Comerţului cu privire la existenţa hotărârii asociaţilor de aprobare a transferului. De altfel, întreaga procedură privind opoziţia a fost introdusă în legislaţie în special pentru a da ocazia ANAF-ului să îşi recupereze creanţele.

ANAF a profitat din plin de dreptul său de a introduce cereri de opoziţie, astfel încât această procedură s-a transformat într-o veritabilă modalitate de colectare a datoriilor la bugetul de stat. Dacă societatea target avea orice fel de datorii la bugetul de stat puteai fi sigur că ANAF-ul va face opoziţie la transfer, indiferent de valoarea datoriei (au existat cereri de opoziţie chiar şi pentru sume sub 100 RON) şi chiar dacă nu există vreo temere justificată din partea ANAF cu privire la posibilitatea recuperării creanţelor de la societate. În general, ANAF-ul renunţa la opoziţie dacă societatea target îşi plătea între timp datoriile restante la bugetul de stat.

În tranzacţiile de M&A transfrontaliere această procedură a reprezentant un impediment şi mai mare întrucât transferul din România devenea foarte greu de sincronizat cu procedurile de transfer din alte state (în care, ca regulă, transferul are loc imediat sau într-un termen care poate fi anticipat cu acurateţe).

Legea nr. 223/2020 elimină în întregime procedura opoziţiei, ceea ce înseamnă că, începând cu data intrării sale în vigoare, transferul de părţi sociale către terţi se va putea face doar în baza acordului acţionarilor deţinând majoritatea de ¾ din capitalul social (dacă asociaţii nu au decis altfel prin actul constitutiv), fără a mai fi necesară acordarea termenului de opoziţie.

Considerăm că aceste modificări legislative sunt mai mult decât binevenite şi în acord cu nevoia de celeritate, eficienţă şi predictibilitate în implementarea tranzacţiilor de M&A, aşa cum este impusă de mediul de afaceri. Credem că aceste modificări vor ajuta la fluidizarea şi simplificarea transferurilor de părţi sociale în SRL-uri şi la stimularea investiţiilor, în contextul în care investitorii pot de acum prelua controlul asupra afacerii dorite fără a trece printr-un proces complex, birocratic şi în mare parte nejustificat.

Legea nr. 223/2020 aduce şi alte modificări la Legea societăţilor. dintre care menţionăm:

i. înlăturarea cerinţei cu privire la capitalul social minim de 200 RON la constituirea unui SRL;

ii. simplificarea procedurii de înmatriculare a unui SRL prin eliminarea necesităţii de a dovedi efectuarea vărsămintelor în condiţiile actului constitutiv;

iii. eliminarea necesităţii ca la înmatricularea unei societăţi şi la schimbarea sediului social, documentul care atestă dreptul de folosinţă asupra spaţiului cu destinaţie de sediu social să fi fost înregistrat la ANAF;

iv. eliminarea obligaţiei de înregistrare în Registrul Comerţului a actului de transmitere a părţilor sociale şi a actului constitutiv actualizat cu datele de identificare ale noilor asociaţi, în scopul simplificării procesului de transfer de părţi sociale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb