Opoziţia depune moţiune simplă pentru "derapajele majore" ale PSD din infrastructură

Ziarul BURSA #Politică / 27 septembrie 2017

Opoziţia depune moţiune simplă pentru "derapajele majore" ale PSD din infrastructură

Biroul permanent: Moţiunea - dezbătută de plenul Camerei marţea viitoare, iar votul final - miercuri

PNL şi USR au depus, ieri, la Camera Deputaţilor o moţiune simplă prin care să fie "sancţionate derapajele majore, politicile dezastruoase ale PSD în ceea ce priveşte infrastructura din România", a anunţat deputatul PNL Lucian Bode, preşedintele Comisiei pentru transporturi din Camera Deputaţilor.

"Dacă ar fi să sintetizăm într-o frază situaţia din domeniu, cred că am putea spune că în acest moment marile proiecte de infrastructură rutieră sunt în aer, iar Compania Naţională de Transport Aerian Tarom este la pământ", a precizat Bode, menţionând că cea mai "răsunătoare rectificare negativă" din istoria ultimilor ani este în prezent la Transporturi: "După ce la începutul mandatului actualul Guvern, prin legea bugetului, aloca cu peste 60% mai mulţi bani către acest minister, iată că la rectificarea negativă vedem că se taie 6,4 miliarde de euro de la Transporturi, din care 5,5 miliarde, fonduri europene. Practic, acel buget nerealist de 13,7 miliarde, din care 8,3 miliarde erau fonduri europene, a fost, de la început, unul nesustenabil. Prin această rectificare, practic, PSD şi Guvernul PSD condamnă la sărăcie, la izolare, la subdezvoltare comunităţi întregi din România".

Secretarul Camerei Deputaţilor, Ioana Bran, a declarat, după şedinţa Biroului permanent al forului legislativ, că moţiunea simplă va fi dezbătută marţea viitoare de plenul Camerei Deputaţilor, urmând ca votul final să fie dat miercuri.

În moţiunea "Infrastructura de transport a României sub domnia intereselor PSD: deziluzie, demagogie şi descurajare", PNL susţine că Ministerul Transporturilor a devenit câmpul de bătălie politic al PSD, al intereselor unor lideri de frunte care au înţesat structurile de conducere cu personaje dubioase, fără expertiză în domeniu, dar de încredere pentru ei: "Singurul scop al acestei grupări nu este reprezentat de o dinamică spectaculoasă în materie de infrastructură sau de egalarea măcar a Bulgariei la capitolul autostrăzi. Aceste personaje PSD au un alt rol. Să ţină spatele liderilor de la Giurgiu, Buzău sau Dolj care i-au propulsat pe poziţii pentru a le proteja afacerile cu instituţiile respective".

Potrivit textului moţiunii, eşecul de la transporturi este eşecul întregii guvernări PSD-ALDE care sacrifică investiţiile publice şi care condamnă la subdezvoltare comunităţi întregi: "Menţineţi acest sector într-o stare de subdezvoltare, perpetuând România lui «merge şi aşa» pentru că aveţi alte priorităţi".

Documentul mai spune: "Dacă ne uităm la execuţia bugetară din primul semestru, dimensiunea dezastrului devine vizibilă. Aveţi companii naţionale de infrastructură care au reuşit să cheltuiască mai puţin de un sfert din sumele semestrului I ale anului trecut - o contraperformanţă greu de egalat. Fiasco-ul acestui minister nu este doar oglinda propriei dumneavoastră neputinţe, ci este rezultatul unui management deficitar din companiile de stat, precum CNAIR, CFR, TAROM pe care l-aţi cultivat permanent. Menţinerea interimatelor pentru directorii generali, evitarea sistematică a aplicării OUG 109/111 şi mai grav decât atât, încercarea exceptării anumitor companii de la principiul guvernanţei corporative generează o structura instituţională greoaie şi politizată, care nu este capabilă să livreze soluţii pentru cheltuirea fondurilor destinate acestui sector.

În acest an, Ministerul Transporturilor nu a reuşit să genereze nici un singur proiect matur care să fie pus pe masa de lucru şi care să contribuie la dezvoltarea reţelei de transport, în acord cu politica europeană în domeniu. Incapacitatea Ministerului Transporturilor este evidentă în materie de construcţie de autostrăzi - pentru Comarnic - Braşov premierul anunţând faptul că acest proiect nu va fi derulat prin CNAIR, ci va fi coordonat de Banca Mondială. Aceasta este o palmă dată atât managementul companiei, cât şi dumneavoastră domnule Ministru Cuc, o recunoaştere a incompetenţei şi a neîncrederii în capacitatea instituţiilor statului, dar şi crearea unui precedent periculos".

Moţiune: "Pierderile de la Tarom, raportate pe primele 6 luni, reprezintă un record negativ neegalat în ultimii 10 ani"

Deputaţii PNL arată în moţiune că, la Tarom, pierderile raportate pe primele 6 luni reprezintă un record negativ neegalat în ultimii 10 ani: "Aţi reuşit incredibila performanţă de a înregistra pierderi de 104 milioane lei, de 4 ori mai mari decât cifra de la începutul mandatului. Decăderea companiei de stat Tarom poate fi încadrată la modele manageriale de rele practici. A ajuns pe un loc deloc onorabil, de-a dreptul ruşinos, după companiile de tip low-cost Wizz Air şi Blue Air, cu şanse mari să fie surclasată şi de către Ryanair. Gradul mediu de ocupare al unei curse Tarom este de 65-70%. De ce oare? Pentru că statul prin reprezentanţii săi în organele colegiale de conducere nu are un plan coerent de redresare şi de eficientizare al acestei companii. Pentru că evitaţi să demaraţi procedurile de selecţie a managementului profesionist. Pentru că la TAROM primează securizarea funcţiilor pentru prietenii politici ai PSD şi ALDE şi pentru că se girează parafarea de contracte dezavantajoase din punct de vedere economic pentru destinul companiei, inclusiv cel referitor la achiziţionarea celor două aeronave Boeing 737-800 care s-au dovedit a fi un nou compromis menit să se împotrivească oricărui progres al TAROM cu privire la confortul şi siguranţa pasagerilor săi, dar cel mai probabil o afacere profitabilă pentru «băieţii deştepţi»: ştim deja că aeronavele au doar o clasă economică cu 189 locuri, aceeaşi configuraţie pe care o găsim şi la cea mai mare companie de tip low-cost din Europa".

Parlamentarii opoziţiei mai susţin în moţiune că este inadmisibil ca în acest moment, din 19 companii din subordinea Ministerului Transporturilor care intră sub incidenţa OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă, doar două să fie în proces de angajare al unui expert independent care ulterior să selecteze membrii CA-ului aşa cum ar fi normal: "Mai mult decât atât, politizarea extremă a acestor structuri se poate observa şi în momentul în care ajungem la procedura de numire a directorului oricărei companii, care, poate fi selectat numai din cadrul Consiliului de Administraţie. Evident, aici se va institui o «practică permanentă» de amânare a procedurilor care respectă prevederile OUG 109/2011 deoarece interesul PSD de a-şi plasa acoliţii în funcţii cheie şi foarte bănoase ar putea fi pus în pericol dacă se respectă această ordonanţă".

Proiecte importante asumate de România şi esenţiale pentru asigurarea coeziunii teritoriale, economice şi sociale se află în mare pericol de nerealizare, mai spune documentul depus la Camera Deputaţilor, enumerând autostrada Sibiu-Piteşti parte din coridorul IV european, autostrada Târgu-Mureş - Iaşi - Ungheni (pentru care nu a fost demarată nici măcar elaborarea documentaţiei finale), autostrada Transilvania (pentru care avem încă sectoare fără contracte semnate şi fără studii de fezabilitate), Lugoj-Deva şi Sebeş-Turda (care nu vor fi recepţionate până la sfârşitul acestui an, poate cel mult două sectoare din Sebeş-Turda).

În guvernarea PSD-ALDE urcarea documentaţiilor în SEAP a devenit un fel de sport naţional, mai menţionează moţiunea, precizând: "Vă lăudaţi cu milioane de lei - contravaloarea acestor documentaţii transmise spre validare către ANAP- ca şi cum ele au fost cheltuite pentru construcţia efectivă de kilometri de autostradă. Cu toate acestea, 99,7% dintre documentaţiile trimise către validare pentru prima dată nu sunt acceptate de către ANAP însă acest aspect nu reprezintă nici o îngrijorare pentru directorul CNAIR, de vină fiind, aşa cum spunea însuşi domnul Ioniţă, «elemente colaterale care intervin». (...) Epopeea Autostrăzii Sibiu-Piteşti, cap de afiş al promisiunilor electorale pesediste, pare a fi fără sfârşit. În vară, acest proiect a înregistrat un nou eşec, materializat prin rezilierea contractului pentru actualizarea studiului de fezabilitate pentru secţiunile de mijloc. Ca şi cum această veste proastă nu ar fi fost suficientă, aţi plusat şi aţi anunţat şi costuri mai mari pentru realizarea sa. Astfel, valoarea totală a investiţiei pentru Autostrada Sibiu-Piteşti va fi de 3,34 miliarde de euro, comparativ cu valoarea din Masterplan-ul General de Transport de 1,6-1,8 miliarde de euro. Aţi făcut două modificări în legătură cu acest proiect finanţat din fonduri europene care nu sunt posibile fără un acord din partea Comisiei Europene".

PNL: "Companiile feroviare - condamnate la prăbuşire"

CFR SA este în acest moment în derivă, menţionează textul moţiunii, în care se arată: "Are un director general care în afară de originea teleormăneană şi garantarea din partea domnului Zgonea nu s-a evidenţiat prin nimic. În ciuda subvenţiilor generoase primite de la stat din ultimii ani, compania a abandonat orice ambiţie de a-şi elabora o strategie şi de a se moderniza şi, ca atare, merge din inerţie. Din cauza gestionării proaste a investiţiilor de către minister şi companie, subcontractanţii au părăsit şantierele în lucru sau au redus la minimum mobilizarea. Termenul de 2021 la care ar fi urmat să parcurgem pe calea ferată distanţa dintre Constanţa-Curtici cu 160 km/oră devine un vis la fel de îndepărtat ca autostrada Piteşti-Sibiu. (...) CFR n-a decontat la jumătatea anului nici măcar o treime din sumele de pe primul semestru al anului trecut. La CFR Călători situaţia este la fel de dezastruoasă. Nici o investiţie în dotarea companiei cu trenuri noi. Cei de la CFR Călători nu reuşesc să repare şi să cârpească vagoanele vechi, pentru ca românii să mai poată merge totuşi cu trenul.

(...) În ceea ce priveşte operatorul de stat CFR Marfă al cărui acţionar este Ministerul Transporturilor, aici pare să se fi pierdut total controlul. Procesul de restructurare demarat la începutul lui 2016 şi agreat cu DG Move a fost stopat, situaţia financiară se deteriorează galopant, iar datoriile cresc.

Ministerul nu a demarat procesul de selecţie conform OUG 109, la conducerea companiei se perindă alert doar oameni de partid, trei directori generali pe durata mandatului dumneavoastră, dintre care unul, care este şi consilier local PSD, v-a fost ridicat din minister de DIICOT. Toate acestea se întâmplă în timp ce Comisia Europeană ne avertizează că mecanismele declanşării infringment-ului s-au pus deja în mişcare, după ce în 2017 a fost abandonat definitiv orice proiect de însănătoşire al companiei".

"Modernizarea căii ferate române lăsată pe mâna unei instituţii fantomă" - Situaţia de la Autoritatea pentru Reformă Feroviară

Moţiunea mai precizează: "Înfiinţarea Autorităţii pentru Reformă Feroviară (ARF) a fost o condiţionalitate ex-ante din domeniul transporturilor. (...) Termenul final pentru operaţionalizarea acestei instituţii a fost 30 iunie a.c. Obiectivele acestei instituţii sunt cruciale pentru modernizarea transportului pe calea ferată, ARF fiind obligată prin lege să achiziţioneze material rulant nou pentru societăţile feroviare. Fonduri ar fi pentru că sunt bani europeni, 400 de milioane de euro care trebuie atraşi. Ei bine, blocaj total. Aflăm cu stupoare că, de fapt, autoritatea nu este încă complet funcţională, iar procedurile pentru achiziţia acestui material rulant, deşi erau anunţate pentru luna octombrie, să fim fericiţi dacă le vor începe în al doilea trimestru al anului 2018. Cu toate acestea, în acest moment există 38 de funcţionari plătiţi din fonduri publice care lucrează de zor la ceea ce chiar preşedintele ARF a numit vag «documentaţii». Mai multe informaţii nu putem afla căci domnule ministru, în cazul în care nu ştiţi, această autoritate care va gestiona sute de milioane de euro, nu are fondurile necesare pentru a-şi pune pe picioare un portal web, astfel încât să putem observa activitatea ei în mod transparent. Pe scurt, vestea proastă pentru români este aceea că vor circula cu aceleaşi garnituri ponosite care la prima căldură sau ger vor ceda. Vom avea aceleaşi condiţii de secol XIX în trenurile din România pentru că această instituţie este nefuncţională şi nu are capacitatea să-şi îndeplinească o parte importantă din obiectul de activitate".

"Sectorul naval, scufundat de nepăsarea guvernării"

Preocuparea Ministerului Transporturilor pentru dezvoltarea transportului naval este aproape inexistentă, mai spun parlamentarii PNL în moţiune, afirmând că avem porturi fluviale care arată ca după bombardament, iar accesul în cele mai multe dintre ele este deficitar din cauza neasigurării condiţiilor de navigabilitate.

Moţiunea arată: "România pierde bani frumoşi din cauza neperformanţei acestui sector care este trecut la index de către Ministerul pe care îl conduceţi, iar autorităţile responsabile pentru acest sector sunt inerte, activându-se doar în cazuri extreme şi atunci în urma unor presiuni publice.

Aşa s-a întâmplat şi în luna februarie a acestui an, când pe Dunăre au rămas blocate 97 de convoaie de barje şi nave fluviale din cauza podurilor de gheaţă compacte formate pe kilometri întregi din cauza faptului că statul român prin Administraţia Fluvială a Dunării de Jos (AFDJ) nu are capacitatea de a interveni cu utilaje suficiente pentru spargerea lor. (...) Constanţa are al patrulea cel mai mare port al Europei, ca suprafaţă, însă acest factor nu reprezintă un beneficiu în sine pentru că în ceea ce priveşte traficul de mărfuri, ne situăm pe locul 20. Constatăm că ministerul nu se preocupă de soarta acestui obiectiv de interes naţional, dezvoltarea Portului Constanţa fiind abandonată. Deşi România se bucură de avantajul unei poziţionări geo-strategice pe rutele a 3 coridoare de transport pan-european: Coridorul IV, Coridorul IX şi Coridorul VII (Dunărea) - care leagă Marea Nordului de Marea Neagră prin culoarul Rhin-Main-Dunăre, se pare că acest atu nu este fructificat la maxim de actuala administraţie. Astfel, Portul Constanţa pierde cotă de piaţă în faţa ţărilor din regiune, din cauza subdezvoltării infrastructurii, fiind folosit la jumătate din capacitate, iar politica tarifară este una dezavantajoasă".

În opinia PNL, măsurile care trebuie luate urgent pentru a stopa declinul vizibil al sectorului transporturilor vizează: demararea procedurilor pentru selectarea CA-urilor şi a managerilor privaţi la companiile din subordinea ministerului care funcţionează în baza OUG 109/2011 privind guvernanţa corporativă; realizarea unei evaluări corecte şi transparente a tuturor celor 50 de companii şi unităţi din subordinea ministerului, astfel încât relansarea lor să fie făcută în mod profesionist, pe criterii de eficienţă şi performanţă; fundamentarea şi prezentarea unor termene realiste pentru realizarea marilor proiecte de infrastructură pe toate cele 4 moduri de transport, cumulat cu asigurarea finanţării prin accelerarea procesului de atragere a fondurilor europene, dar şi din alte surse puse la dispoziţia României; consolidarea capacităţii instituţiilor cu atribuţii în implementarea proiectelor de investiţii.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
gustulitaliei.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb