Reporter: Cum a evoluat piaţa în care activaţi?
Ovidiu Gurău: TeraPlast activează pe piaţa din România şi pe cea externă prin trei linii de business - Instalaţii & Amenajări, Profile de tâmplărie şi Granule, produsele sale fiind utilizate în diferite domenii, cele mai multe dintre ele fiind în creştere. Un domeniu în care rezultatele încă nu sunt cele aşteptate este cel al lucrărilor de infrastructură, iar pentru a contracara efectele negative ale acestuia asupra TeraPlast SA (care produce ţevi şi fitinguri din PVC, polietilenă şi pentru lucrările de infrastructură edilitară), ne-am adaptat strategia de vânzare şi ofertare în direcţia accesării altor tipuri de lucrări şi clienţi care pot utiliza produsele TeraPlast.
Reporter: La ce valoare se ridică acest sector?
Ovidiu Gurău: În 2017, sectorul de construcţii a însumat 8,5% din produsul intern brut la României, care a totalizat 858,3 miliarde lei, deci valoarea totală a acestuia s-a situat la 73 miliarde lei (15,5 miliarde euro).
Conform informaţiilor Institutului Naţional de Statistică, piaţa de construcţii ar putea înregistra în 2018 o creştere de 6,8% faţă de 2017, deci s-ar putea situa la 16,6 miliarde euro.
Reporter: Care sunt tendinţele din piaţă? Ce produse/sisteme noi au apărut?
Ovidiu Gurău: TeraPlast este un operator care investeşte permanent în dezvoltarea şi îmbunătăţirea produselor şi materialelor existente, modernizarea tehnologiilor de fabricare, utilizarea de materii prime de calitate. TeraPlast îşi propune să se alinieze la tendinţele viitoare cerute de modul de utilizare a produselor din domeniul în care activează, să dezvolte produse sustenabile în acord cu nevoile de protecţie a mediului şi ale societăţii, responsabilitatea fiind direcţia actuală. Cele menţionate anterior sunt confirmate de inaugurarea unei secţii de reciclare PVC rigid, ajungând în top 10 reciclatori din Europa, cu o cotă de 2,8%, şi prin lansarea campaniei "Apă curată înseamnă viaţă".
Prin intermediul campaniei "Apă curată înseamnă viaţă" ne propunem să informăm consumatorii despre importanţa calităţii sistemelor de transport al apei. Campania propune şi o soluţie pentru aceste sisteme - ţeava Politub PE-100RC - realizată din polietilenă, ce aduce o rezistenţă mai mare la încărcarea punctiformă şi a stopării propagării de fisuri, nu împrumută însuşiri de miros, gust sau culoare şi are de până la de 5 ori mai puţine emisii de CO2 decât ţevile din oţel. Printre punctele de pornire în campania de faţă se numără faptul că majoritatea reţelelor au o vechime de cel puţin 50 de ani şi sunt realizate din materiale a căror durată de viaţă este depăşită.
Reporter: Ce perspective are sectorul?
Ovidiu Gurău: Cred că mediul privat este cel care va susţine în continuare piaţa de construcţii ca şi în ultimii doi ani, iar cel mai dinamic segment este cel rezidenţial, cu creşteri semnificative în fiecare an. Asta nu înseamnă că am renunţat să ne gândim la lucrările de infrastructură, drept dovadă participăm prin activităţi de prezentare şi ofertare a produselor şi soluţiilor TeraPlast care pot fi folosite în aceste proiecte.
Reporter: Ce tipuri de produse fabricaţi pentru infrastructura edilitară?
Ovidiu Gurău: Produsul TeraPlast care se pretează cel mai bine lucrărilor de infrastructură pentru transport apă este ţeava Politub PE-100RC şi sistemele conexele. Printre proiectele de referinţă în cadrul cărora au fost integrate aceste soluţii de transport apă se numără cele implementate în zonele Brăila-Galaţi-Călăraşi pentru sistemele de irigaţii şi reabilitarea reţelei de apă potabilă din localitatea Pechea, fiecare dintre livrări depăşind 1 milion de euro. Pentru această linie de business ne propunem vânzări de peste 6 milioane de metri liniari în 2018, cu 50% mai mult faţă de volumul livrat în 2017.
Reporter: Din ce segment vine cea mai mare?
Ovidiu Gurău: În prezent, cel mai dinamic segment din piaţa de construcţii este cel rezidenţial, cu o pondere semnificativă în totalul vânzărilor din 2018. Construcţiile de birouri şi spaţii industriale au, de asemenea, o dinamică pozitivă, accentuată de extinderea investiţiilor unor jucători majori în domeniu.
Reporter: Cum a evoluat activitatea companiei în prima parte a acestui an, comparativ cu perioada similară a lui 2017?
Ovidiu Gurău: TeraPlast SA a înregistrat, în prima jumătate a anului în curs, venituri de 134 milioane de lei, în creştere cu 32% faţă de primul semestru din 2017. Performanţe notabile a înregistrat linia de Granule, cu o creştere de 40% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.
Reporter: Cu ce rezultate financiare estimaţi că veţi încheia anul în curs?
Ovidiu Gurău: Având în vedere achiziţiile efectuate, respectiv 67% din Depaco (producător de ţiglă metalică) şi 50% din Politub (producător de ţevi polietilenă), extinderea din ultimul an (TeraSteel Serbia), Grupul TeraPlast şi-a propus o cifră de afaceri consolidată de circa 900 milioane de lei în 2018, dublu faţă de anul trecut.
Reporter: Care sunt planurile investiţionale şi ce buget aţi alocat în acest sens?
Ovidiu Gurău: În 2017, am efectuat investiţii care au depăşit 87 milioane de lei, preocuparea principală în acest an fiind integrarea şi consolidarea noii linii de produse din polietilenă ca urmare a achiziţiei Politub. Mai departe, plănuim să ne continuăm strategia de dezvoltare şi rafinare a portofoliului de produse, să le oferim clienţilor noştri produse şi sisteme sustenabile, de calitate, în acord cu misiunea de a furniza soluţii eficiente pentru oameni şi mediu.
Desigur, prospectăm noi pieţe, atât pentru extinderea reţelei de distribuţie, cât şi pentru posibile unităţi de producţie şi continuăm investiţiile în dotări cu echipamente şi tehnologii inovatoare de fabricaţie.
Reporter: Cum apreciaţi evoluţia pieţei noastre de capital?
Ovidiu Gurău: Cred că există un potenţial foarte mare de dezvoltare a pieţei de capital în România, jucătorii însă trebuie să fie mai îndrăzneţi. Tot mai mulţi manageri şi acţionari accesează pârghiile oferite de piaţa de capital pentru a face business-ul lor mai atractiv şi mai competitiv, ceea ce validează trendul pozitiv pe care piaţa se află. TeraPlast a folosit extensiv mecanismele bursiere şi a recurs în repetate rânduri la majorări de capital, a acordat acţiuni gratuite şi a distribuit în ultimii trei ani dividende de peste 27 milioane de lei.
Reporter: Care sunt principalele provocări cu care se confruntă companiile de profil din ţara noastră şi ce soluţii vedeţi pentru depăşirea acestor obstacole?
Ovidiu Gurău: A avea şi dezvolta un business în România poate fi o adevărată provocare şi sunt convins că rezultatele ar fi mult mai bune dacă mediul economic şi politic ar fi mult mai predictibil. Pentru a ne putea dezvolta în condiţiile actuale, am efectuat mai multe achiziţii în ultimul an şi în viitor ne vom axa cu preponderenţă pe dezvoltarea reţelei de distribuţie, pe creşterea prezenţei pe pieţele europene, pe dezvoltarea produselor şi pe armonia societăţilor din Grup.
Reporter: Mulţumesc!
A consemnat EMILIA OLESCU
1. Adevarul de departe
(mesaj trimis de gheo în data de 20.08.2018, 10:37)
Fii dom'le serios, ca asa ai arata sau ma insel. Privind jocul bursier BVB, trebuie sa fi prea prpst sa nu constati "jocul pervers" al "urcarii cu o, ... nu stiu cat la suta", scaderea cu nu stiu cat 0,000 la suta", cu articole pe masura, BVB a urcat ... a scazut si iar a urcat, de fapt "cacealmale la gramada" promovate mincinos drept tranzactii si aranjamente bursiere, de fapt mizerii !!!.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 20.08.2018, 12:39)
Cand faceti majorarea de capital adoptata de AGA ca imediat trece anul?