Autorităţile administraţiei publice locale vor fi eligibile, singure sau în parteneriat, pentru depunerea de proiecte în cadrul tuturor programelor operaţionale, cu excepţia celui de Transport şi a celui de Asistenţă Tehnică, în vederea accesării fondurilor europene. Potrivit autorităţilor abilitate să administreze sumele alocate de Uniunea Europeană, una dintre cele mai importante obligaţii de eligibilitate impuse instituţiilor locale este asigurarea capacităţii tehnice şi financiare (asigurarea cofinanţării) necesară implementării proiectului.
Astfel, în multe dintre cazuri, finanţatorul încurajează realizarea proiectelor în parteneriat, pornind de la complementaritatea care există sau care se poate dezvolta între anumiţi actori sociali. Când două entităţi semnează un contract de parteneriat, cea mai importantă este calitatea acestuia. Specialiştii în domeniu precizează că organizaţiile partenere implicate în realizarea unui proiect trebuie să fie identificate în mod clar, cu precizarea exactă a activităţilor în care vor fi implicate şi a modului de colaborare cu organizaţia lider de proiect. În momentul în care o autoritate îşi alege partenerul, trebuie să analizeze cu atenţie activităţile pe care intenţionează să le deruleze în parteneriat, în vederea identificării punctelor tari şi a celor slabe, avantajelor şi dezavantajelor care caracterizează respectiva organizaţie. În acest sens, partenerul/ partenerii trebuie să compeseze punctele slabe şi dezavantajele organizaţiei lider, astfel încât să poată fi acoperite necesităţile existente în mediul în care va fi derulat proiectul. Pentru ca acesta să aibă succes, autorităţile pot selecta parteneri cu care deja au colaborat. Partenerii trebuie să participe şi la elaborarea proiectului care va fi scos la licitaţie.
Ţara noastră va putea accesa, în perioada 2007-2013, fonduri structurale şi de coeziune în valoare de aproximativ 30 miliarde de euro, pentru desfăşurarea unor proiecte de investiţii, în diverse domenii economice.