Pe lângă elicoptere, Turbomecanica va repara şi motoare ale avioanelor civile

A consemnat M.S.
Ziarul BURSA #Companii / 19 iunie 2020

Pe lângă elicoptere, Turbomecanica va repara şi motoare ale avioanelor civile

(Interviu cu Radu Viehman, preşedintele consiliului de administraţie şi director general Turbomecanica)

Compania Turbomecanica demarează un proiect investiţional de anvergură, în scopul dezvoltării unei baze de întreţinere pentru motoare destinate avioanelor civile, reconfirmând astfel pe plan internaţional capabilitatea românească în domeniul aviaţiei. Cu această ocazie, Radu Viehman, preşedintele consiliului de administraţie şi director general al companiei, a acceptat să ne acorde un interviu.

BURSA: Am înţeles că intenţionaţi să diversificaţi portofoliul de servicii şi să vă extindeţi în zona aviaţiei civile. Ce v-a determinat să urmaţi această direcţie?

Radu Viehman: În cei 45 de ani de existenţă, TURBOMECANICA (TBM) a fabricat peste 600 de motoare şi 150 de seturi de ansamble mecanice pentru elicopterele PUMA 330L şi pentru avionul IAR 93, respectiv IAR 99 Şoim, asigurând şi mentenanţa periodic necesară bunei lor funcţionări. Reparăm motoare de 40 de ani: reparăm anual, în medie, 25 motoare şi 14 seturi de ansamble mecanice elicopter. Experienţa reprezintă un avantaj major.

Pe de altă parte, încă de la începutul anilor '90, TBM colaborează cu producători de echipamente originale, ca ROLLS ROYCE Aviation şi GENE­RAL ELECTRIC Aviation, pentru care am produs nenumărate componente pentru motoare destinate aviaţiei civile, precum CFM, Trent 700, Trent 900 ş.a.

Suntem aşadar familiarizaţi cu asimilarea documentaţiei tehnice de produs şi avem o experienţă bogată în elaborarea tehnologiilor de reparaţie. Şi atunci, de ce să nu investim resursele noastre în dezvoltarea companiei, prin lărgirea profilului de activitate?

BURSA: Dacă lucraţi deja pentru avioane civile, în ce constă noutatea proiectului avut în vedere?

Radu Viehman: Aviaţia civilă foloseşte foarte multe feluri de avioane, echipate cu diferite tipuri de motoare. Până acum am produs numai componente. Începând cu anul 2023, vrem să oferim şi servicii de întreţinere pentru cel mai bine vândut motor al tuturor timpurilor: CFM56-7B, care echipează avioanele Boeing 737NG.

BURSA: Care sunt atuurile TBM raportat la exigenţele proiectului?

Radu Viehman: Avantajul nostru competitiv constă în faptul că TBM are secţii specializate în fabricaţie, tratamente termice şi acoperiri de suprafaţă, toate certificate la nivel internaţional şi de producătorii motoarelor. Şi aici revenim la resurse, obiectivul nostru fiind să utilizăm tehnica existentă şi să internalizăm o pondere semnificativă a reparaţiilor şi fabricaţiei de piese, pentru a majora valoarea adăugată de TBM pe produs.

Conform expertizei bine cunoscutei companii SAFRAN Test Cells, procesul de asimilare a CFM 56-7B nu presupune construcţia unui banc de probe nou, ci doar modificarea bancului de probe existent, folosit pentru testarea motoarelor turboreactoare.

BURSA: Există cerere pentru astfel de servicii?

Radu Viehman: Avioanele Boeing 737NG au o pondere de 15% în flotele operatorilor aerieni din Europa Centrală şi de Est şi de 19% în restul Europei, iar în Europa Centrală şi de Est nu există suficiente centre de întreţinere. Studiul de piaţă care fundamentează investiţia dovedeşte clar că cererea de servicii de întreţinere depăşeşte oferta, deci premisele sunt favorabile.

Prin dezvoltarea serviciilor de mentenanţă şi în domeniul civil vom putea să venim în întâmpinarea nevoilor operaţionale ale companiilor aeronautice româneşti TAROM şi BLUE AIR.

BURSA: Ce se va întâmpla cu serviciile de întreţinere în domeniul militar, ca parte a industriei naţionale de apărare?

Radu Viehman: TBM face parte din industria strategică de apărare a României şi va menţine şi dezvolta produsele şi serviciile necesare acesteia. Nu renunţăm, ci diversificăm. Dezvoltarea acestei noi capabilităţi la nivel naţional, care până la urmă înseamnă import de know-how, va aduce României un plus, într-o industrie de vârf.

TURBOMECANICA există pentru a sprijini industria de aviaţie militară. De acum înainte, TURBOMECANICA va fi un nume şi în industria de aviaţie civilă.

BURSA: Vă mulţumim!

Opinia Cititorului ( 8 )

  1. MULTA VORBARIE , SI MULTA PROPAGANDA !!! AM MAI ZIS EU BINE , IN MAI MULTE RANDURI , CA , DUPA RUSIA , NICAIERI IN EUROPA , NU GASESTI PROPAGANDA MAI CALIFICATA , CA AICI !!! SE VEDE CA AU RAMAS IN VIATA MILIOANE DE FOSTI COMUNISTI , TRECUTI PE LA SCOALA SOVIETICA !!! IN SFARSIT !!! CE VOIAM EU SA SUBLINIEZ DE FAPT : CUM PUTETI AVEA INCREDERE INTR-O SOCIETATE , CARE , DE FAPT , MINTE IN BILANTURI ??? UNA DIN DOUA : ORI CONTABILII LOR , NU SANT DE FAPT CONTABILI , CI OAMENI LUATI DE PE STRADA , SI PUSI IN BIROURI SA FACA SOCOTELI , ORI EXISTA FOARTE MULTA REA-VOINTA , ORI SANT PUSI SA MASLUIASCA REZULTATELE REALE ALE ACESTEI SOCIETATI !!! DE CE SPUN ASTA ??? INTAI AU ANUNTAT , CA FIRMA A TERMINAT ANUL 2019 , CU UN PROFIT NET DE 21 919 302 LEI !!! BUN , FOARTE BUN , MI-AM ZIS , E O SOCIETATE MINUNATA !!! FERICE DE CINE ARE CUMPARATE ACTIUNI LA EI !!! LA UN MOMENT DAT , AU ANUNTAT CA , DIN CAUZA MOLIMEI CHINEZE , SOCIETATEA NU V-A MAI DISTRIBUI DIVIDENDE !!! CA BANII V-OR FI DIRECTIONATI LA REZERVELE FIRMEI , PENTRU INTARIREA PUTERII FINANCIARE !!! BUN SI ASTA , ZIC EU !!! V-A FI MAI PUTERNICA , PENTRU VIITOR !!! DAR DE FAPT , NICI POMENEALA DE ASTA !!! ACUM , AU RECUNOSCUT , SENINI , CA DE FAPT PROFITUL NET , DE APROAPE 22 000 000 LEI , DE FAPT , NU E PROFIT !!! DOAR 2 333 472 LEI , E DE FAPT , PROFIT NET !!! RESTUL DE 19 585 830 LEI , V-OR FI FOLOSITI , PENTRU , CUM ZIC EI , ''''''' ACOPERIREA PIERDERILOR CONTABILE , DIN ANII PRECEDENTI !!!!!!!! '''''''' ADICA CUM VINE ASTA ??? INSEAMNA CA IN ANII TRECUTI , AU AVUT DE FAPT PIERDERI ASCUNSE , PE CARE TOT EI , LE-AU ANUNTAT CA CASTIGURI ???? S-AU NU AU OBSERVAT , ANI DE ZILE , CA AU AVUT PIERDERI ??? S-AU AU STIUT ASTA , DAR AU TACUT ??? ORI E DE VINA MOLIMA CHINEZA , PE CARE AU DAT VINA MAI INAINTE , ORI CONTABILII LOR , NU SANT CONTABILI , CI AMANTE SI NEAMURI !!! ASTA L-AS INTREBA EU , PE TOVARASUL VIEHMAN : MAI OMULE !!! ESTI TICNIT ??? S-AU OAMENII TAI , SANT TICNITI ??? PE CINE AI TU LA CONTABILITATE , SA FACA SOCOTELILE ??? SANTETI SOCIETATE LISTATA , NU TE POTI JUCA CU NUMERELE SI CU CIFRELE !!! NU POTI GRESI CU 20 000 000 DE LEI , IN BILANTURILE FIRMEI !!! PAI , CE FACETI ??? A-TI INNEBUNIT ???? NU E HOCUS-POCUS , ACOLO !!! S-AU ESTE ???

    1. Cu atat mai putin, la asa analfabetism nu e recomandabil sa ai actiuni...esti cumva femeia de serviciu din fabrica?

      Nici eu nu am inteles povestea cu alocarea a cca, 19,5 milioane pentru "acoperirea pierderilor contabile din anii anteriori " .Pe pagina TBM de la bursa apar in 2017 capital propriu 60mil. , rezultat net 14mil , in 2018 75 si ,respectiv .25 mil.iar in 2019 82 si 22 milioane , deci o consolidare progresiva a capitalului propriu si o evolutie favorabila a rezultatului net .Sa fie o forma , nu stiu cat de legala ,de pastrare a banilor pentru zile negre generate de coronavirus sau pentru planuri de extindere ? A vinde sau a nu vinde asta-i intrbarea !

      Puțină dreptate are și Staty, in sensul că apar diferențe mari între trimestre,între preliminate si anuale pe care si eu le inteleg parțial. Că acum, nu dau dividende, în balamucul creat în aviație pot sa fiu de acord. Oricum am câștigat în ultimii 3ani de 4 ori pe TBM. Multumesc.

      Esti habarnist STATY,nu cunosti istoricul firmei!

      De unde vine pierderea reportata de 1 miliard de lei ? Ca acolo s-a dus profitul pe anul 2019.

      Adica intr-o gaura fara fund! Daca distribuie tot profitul anual pentru acoperirea pierderilor din trecut, le trebuie minim 50 de ani ca sa acopere gaura aia. 

      Intelegeam daca lasau profitul pe 2019 la profit nedistribuit, ca sa poata sa foloseasca banii in caz de probleme din cauza pandemiei. 

      Dar asa, a fost o mare mizerie.

      Rusine Viehman! 

      Daca cei in drept , de la TBM , fac urechea surda la aceste nelamuriri si nu ofera nici o explicatie , nu s-ar putea ca cineva de la Bursa ,mai avizat ca un mic investitor obisnuit , sa solicite niste clarificari din partea conducerii societatii ? Cred ca cititorii ziarului ar aprecia acest demers .Domnul MAKE ce zice ?

      Pierdere reportata de un miliard ?! La o capitalizare de 100 milioane !!! Unde apare asta ? Exista si alte cai de informare decat cele oficiale ale bursei ?

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb