Înainte de verdictul Curţii Constituţionale a Germaniei asupra Tratatului de înfiinţare a Mecanismului European de Stabilitate (MES), cotidianul Handelsblatt se întreba, retoric probabil, ce vor alege judecătorii între prăbuşirea democraţiei şi prăbuşirea monedei unice.
Acum am aflat că nimic nu mai contează şi nimic nu poate sta în faţa unor planuri faraonice iluzorii. Curtea Constituţională a Germaniei a arătat că nu este decât un pion politic în jocul integrării forţate europene, pion care a încercat să-şi apere onorabilitatea printr-o serie de condiţii.
Decizia Curţii Constituţionale a Germaniei reprezintă un eveniment extrem de negativ pentru viitorul statelor europene. Ce va urma? Să sperăm că nu vom asista curând şi la "incendierea Reichstag-ului".
O astfel de variantă nu poate fi eliminată, în condiţiile în care Herman Van Rompuy şi Mario Monti au propus, recent, organizarea unui summit extraordinar al Uniunii Europene pentru a contracara "sentimentul antieuropean în creştere". O asemenea întâlnire, pentru a produce rezultatele scontate, trebuie să fie urmată şi de crearea unui "eşalon de protecţie" a sentimentului european (n.a. probabil denumit Europäische Union Schutzstaffel), care să ne oprească pe stradă pentru controlul conştiinţei.
Decizia Curţii Supreme a Germaniei pune într-o lumină favorabilă implicarea Curţii Constituţionale a României în soluţionarea crizei politice care ne macină de ceva timp. Povara deciziei a fost mai uşoară pentru judecătorii noştri, deoarece au trebuit să aleagă doar între slugile care se întrec să scape cât mai repede de suveranitatea naţională.
Democraţia nu a fost niciodată în joc. Dacă Europei îi păsa cât de puţin de acest "animal" pe cale de dispariţie, România nu ar fi fost primită în UE în 2007. Acum dezbaterile intense din Parlamentul European pe tema României sunt la fel de ancorate în meandrele concretului precum dezbaterile creştinilor despre sexul îngerilor într-un Constantinopol aflat sub asediul otomanilor.
În timp ce la Karlsruhe se aprindea lumina verde pentru MES, Jose Manuel Barroso declara în faţa Parlamentului European că Europa trebuie să evolueze către o "federaţie a statelor naţiune", pe baza unui nou tratat.
Incapabil să privească în faţă coşmarul în care s-a transformat visul european, sub "atenta şi înţeleapta" conducere a "elitelor politice" continentale, Barroso a mai precizat că "în aceste vremuri de anxietate ar fi o greşeală să lăsăm soarta Europei în mâinile populiştilor şi naţionaliştilor". Cu o zi înainte, un milion şi jumătate de catalani îşi cereau independenţa pe străzile Barcelonei.
Dar autorităţile europene ştiu mai bine ce doresc cetăţenii europeni. În discursul despre starea Uniunii, Barroso a mai declarat că "mai mult ca niciodată, cetăţenii noştri şi noua ordine mondială au nevoie de o Europă activă şi influentă".
Dar cât de mare poate fi influenţa unei entităţi geopolitice ale cărei baze economice se năruiesc sub povara unor datorii insolubile şi a unui aparat birocratic supradimensionat, care sufocă orice perspectivă a redresării economice?
Asaltul asupra structurilor democratice din statele europene nu a început, însă, de la Karlsruhe. Banca Centrală Europeană a lansat un "blitz" împotriva acestora cu câteva zile înainte, când Mario Draghi a anunţat achiziţiile nelimitate de obligaţiuni guvernamentale.
"BCE a tras glonţul magic", scria Gideon Rachman în Financial Times. Deşi este un eurofil convins, Rachman nu este vrăjit de magia monetară a lui Draghi şi îndrăzneşte să meargă dincolo de aparenţe: "prin salvarea monedei, glonţul magic al lui Draghi a rănit grav ceva mult mai important - democraţia din Europa". Curtea de la Karlsruhe nu a făcut decât să vină cu lovitura de graţie.
Pentru ce? Euforia burselor europene s-a stins după o zi, iar costurile de finanţare ale ţărilor de la periferia zonei euro au început din nou să crească, alături de cele ale Germaniei.
Conform Tratatului MES, resursele financiare ale fondului vor fi de 700 de miliarde de euro, din care 500 de miliarde sunt disponibile pentru susţinerea statelor cu probleme. Capitalul efectiv subscris este de 80 de miliarde de euro, restul fiind garanţii, adică datorii contingente ale statelor participante.
Deoarece niciun stat nu are banii pentru capitalizarea MES, aportul de capital se va face tot în urma unor emisiuni de obligaţiuni.
Oare până când va mai funcţiona iluzia că poţi rambursa datorii mari prin împrumuturi şi mai mari? Oricum nimeni nu mai crede că "banii" vor ajunge pentru salvarea Spaniei, asta fără a mai aminti şi de Italia sau de ţările care au fost deja "ajutate".
Limita de 190 de miliarde de euro impusă cotei germane nu este decât un exerciţiu de imagine în sprijinul cancelarului Merkel, care se confruntă cu alegeri generale în toamna anului viitor. După alegeri, Parlamentul de la Berlin va fi relativ uşor de convins să majoreze cota, în numele solidarităţii europene.
"Cardinalii" de la Karlsruhe au încercat să aducă mai multă transparenţă asupra activităţii MES, dar este greu de crezut că se va întâmpla acest lucru. În Tratatul pentru constituirea MES se arată că "MES, proprietăţile sale, finanţările şi activele, indiferent de locaţia acestora, se vor bucura de imunitate faţă de orice formă de proces judiciar", iar "sediile MES vor fi inviolabile", la fel şi arhivele MES, precum şi toate documentele MES (n.a. Articolul 32, paragrafele 3 - 6).
Pe lângă respingerea propunerilor de blocare a înfiinţării MES, Curtea Constituţională a Germaniei a respins şi cererea de a împiedica BCE să declanşeze programul de achiziţii nelimitate a obligaţiunilor guvernamentale.
În aceste condiţii, vor exista la nivelul zonei euro două instituţii cu puteri discreţionare, care îşi vor des-făşura activitatea dincolo de orice control public. Oare cum mai poate Barroso să vorbească despre democraţie, libertate şi statul de drept, când BCE impune condiţii la achiziţionarea obligaţiunilor guvernamentale?
Adică poate oricând să forţeze demisia un premier ales, cum a fost Berlusconi (n.a. bun sau rău, vocea majorităţii s-a făcut auzită), şi înlocuirea lui cu un "tehnocrat", cum este Mario Monti, pentru care democraţia reprezintă o ameninţare la adresa coeziunii europene. Oare asta înseamnă "independenţa" unei bănci centrale?
Curtea Constituţională a Germaniei s-a pronunţat şi în favoarea Compactului Fiscal, dar a precizat că "prin ratificarea aceastuia Republica Federală a Germaniei nu se angajează ireversibil să urmeze o politică bugetară specifică", deşi Tratatul "nu oferă dreptul de renunţare unilaterală", dar "conform legilor internaţionale, acordul mutual permite ieşirea dintr-un tratat". Curtea a mai lăsat şi o portiţă de scăpare din "edificiul" european pentru Germania, arătând că "renunţarea unilaterală este totdeauna posibilă, în condiţiile unor schimbări fundamentale ale circumstanţelor".
După toate precizările Curţii Supreme, se mai poate spune că Germania crede cu fermitate într-un viitor european comun? Greu de anticipat, dar nu mai avem mult de aşteptat pentru a observa calea aleasă. Evenimentele se vor precipita accelerat la nivelul continentului, mai ales după alegerile prezidenţiale din Statele Unite.
Până atunci se vor dezbate în continuare aspectele pro şi contra ale defaultului suveran sau ale ieşirii unilaterale din zona euro.
Profesorii Harald Hau şi Ulrich Hege, de la Swiss Finance Institute, respectiv HEC Paris, argumentează într-un articol recent publicat pe site-ul VoxEU.org (n.a. realizat de către Centre for Economic Policy Research) că prin activitatea tot mai intensă de pe piaţa obligaţiunilor guvernamentale "BCE sapă mormântul euro". Singura soluţie, în opinia celor doi profesori, este defaultul suveran, prin intermediul inflaţiei sau al restructurării datoriilor.
Pentru Anders Cslund, profesor la Georgetown University, colapsul zonei euro trebuie evitat "cu aproape orice cost", deoarece va conduce la o hiperinflaţie fără precedent. Din păcate, profesorul Cslund uită să ne amintească şi cine sunt responsabilii pentru scenariul hiperinflaţionist.
De-a lungul istoriei, "orice cost" sau "orice sacrificiu" au fost, de cele mai multe ori, insuficiente pentru a întoarce rezultatul unor bătălii fără speranţă. Calea aleasă de autorităţile europene, multe ajunse în acele poziţii fără niciun fel de legitimitate democratică, arată că au ales să ignore lecţiile istoriei.
Europa nu se poate "unifica" în acest fel pentru a deveni o putere globală. Mecanismului European de Stabilitate, o instituţie a cărei "suveranitate" este plasată deasupra suveranităţii statelor europene prin tratatul de constituire, va reprezenta mijlocul prin care europenilor li se schimbă statutul din "cetăţean" în "subiect" şi li se va impune să accepte orice sacrificiu în numele unui ideal totalitar.
Oare mai este posibilă o Renaştere care să ne împiedice să ajungem în "Brave New World" a lui Huxley sau în distopia lui Orwell?
-------------------------
Notă: Articolul reprezintă punctul de vedere al autorului, nu reflectă sau implică opiniile instituţiei unde acesta îşi desfăşoară activitatea şi nu reprezintă recomandare de investiţie.
"Este periculos să laşi publicul în spatele scenei. Publicul este deziluzionat foarte uşor, iar apoi se supără pe tine, deoarece iluzia este cea care îi plăcea." (William Somerset Maugham)
1. fără titlu
(mesaj trimis de Obama în data de 14.09.2012, 11:24)
nope, nu mai e posibila o Renastere. Iar societatea se indreapta spre Brave New World, 1984 a trecut. E mai usor de adoptat Brave New World, le da oamenilor sentimentul libertatii, democratiei. Nu mai exista cale de intoarcere.
2. Uats da adar ciois?
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 14.09.2012, 11:54)
Domnule Rechea,
articolul dvs. este extrem de interesant. Cel mai bun exemplu este privatizarea Oltchim. Este exact opusul ESM. Nu dam nici un ban si o lasam sa fie pusa la mezat. Consecintele , lasand la o parte sarmanii lucratori nu sunt decat acelea ale reducerii intrarii cantitatii de valuta in tara.
2.1. nelegiuire (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de varlaam în data de 14.09.2012, 20:04)
Mare nenorocire! Nu este vorba despre "sarmanii lucratori" in numar mic si cu o pregatire profesionala de calitate indoielnica ci de cei din banda de idioti nativ, clica securisto-comunista, de citeva ori mai numerosi decit lucratorii, care beneficiaza de mari foloase materiale fara a face absolut nimic. Ma ingrijoreaza foarte tare faptul ca se reduce cantitatea intrarea de valuta in tara, valuta de care dispune tot membrii bandei! Acestia au indeajuns valuta din pomenile internationale, traficul de persoane si contrabanda care o fac!
2.2. este Petrom suficient de performant? (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de Virgil Bestea în data de 14.09.2012, 21:16)
ca sa putem spune ca am facut o afacere profitabila? In 2007 domnul Ruttensdorfer declara ca vrea sa faca din societatea Petrom cea mai performanta companie in regiune avand drept comparatie exxon care are (avea) la acea data cea mai mare capitalizare bursierea. Atunci numarul de angajati era peste 40000. Astazi sunt peste 20000. Dansul spunea ca dintr-o firma descentralizata s-a realizat centralizare, din punct de vedere al contabilitatii. Care este diferenta dintre ieri si azi. Avem un nou CEO care se plange de impozitele mari din Romania, care inchide o rafinarie cuplata in domeniul petrochimic desi acolo "we make some money" referindu-se bininteles la cele care au deschidere la mare, nu cum este cazul Pitestiului.Jigniti pe lucratorii de pe platfomra ca au o pregatire mediocra. Posbiibl si nu vreau sa va contest. Am lucrat si eu 7 ani de zile pe o platforma de cercetare si o lucrare de litereatura tehnica era aproape o treime din salariul de atunci. Insa nu pot spune ca nu au fost ani frumosi, pentru ca erai mandru ca poti sa faci ceva care iiti place si primeai recunostere internationala la conferinte. Ce au lucratorii de astazi? Sansa inca de a mai lucra intr-un domeniu care nu mai are cerere. Se va reusi probabil finantarea marelui proiect de cercetare in domneniul laserilor ELI. Cine va mai lucra cu acele aparate. Este deja o generatie care a decuplat de la interesul pentru stiinta. O sa aducem pensionarii ca sa-i invete pe actuali copii de la grandinita ce inseamna tehnologia. Cei ca mine si din generatia mea spalam vase intr-o bucatarie , fie ea si din vest sau culege capsuni in acelasi areal al libertatii. Iar cei care au ramas pentru a indura sa fie calcati in picioare in tara lor si nu in pribegie reusesc din plin sa le faca jocul celor care au reusit sa ne aduca exact unde trebuia. O seara buna , draga Varlaam
3. fără titlu
(mesaj trimis de Eins în data de 14.09.2012, 23:01)
In primul rand se poate observa ca se preda suveranitatea unei insitutii suprastatale cu drept de a dicta si care nu este supusa nici unui control, nici unei judecati si nici unui proces electoral. Cum se numeste asta?
In al doilea rand este pastrata iluzia democratiei prin mentinerea alegerilor la nivel "local" - a se citi "national", insa votul va avea o valoare din ce in ce mai mica, pentru ca guvernele nationale vor primi directive de la functionari europeni nealesi. Deja procesul de pierdere a democratiei de care spuneati s-a instalat. Isi mai aminteste cineva de votul Slovaciei din 2011? Daca este nevoie, se voteaza pana iese ce trebuie.
In al treilea rand, ar trebui riguros definiti o serie de termeni si descompusi in toate implicatiile lor, spre exemplu: "cetatean european", "solidaritate europeana" (apropos, mai au vreo valoare tratatele in vigoare??), "salvare europeana", "orice cost".
In ce priveste ultima sintagma, cred ca ar fi nimerit sa se defineasca ce se intelege prin "orice cost" si cine ar trebui sa suporte aceste costuri. Si poate ca aceia care ar trebui sa suporte aceste costuri ar merita sa li se ceara parerea.