(Interviu cu Constantin Anton, preşedintele Asociaţiei Române de Franciză)
Reporter: Cum a evoluat piaţa francizelor din ţara noastră, după al treilea trimestru din acest an?
Constantin Anton: Piaţa a rămas cam la acelaşi nivel cu anul trecut, înregistrând o uşoară creştere, de câteva procente, însă mai sunt câteva luni până la sfârşitul anului, când s-ar putea trage concluziile corecte. Speranţa mea este că piaţa nu va înregistra scăderi. Anul trecut, valoarea pieţei francizelor a atins un miliard de euro.
Reporter: Numărul francizelor la sfârşit de an va fi tot de aproape 500 de afaceri, la fel ca în 2011?
Constantin Anton: Da, numărul estimat de noi este situat undeva în jurul cifrei de 483-487 de francize.
Reporter: Ne-aţi declarat că mai multe companii sunt interesate de piaţa locală. Care dintre acestea poartă deja discuţii cu antreprenorii români?
Constantin Anton: Aceste detalii nu se fac publice de către francizor, pentru că ar putea fi periclitate negocierile care se poartă, iar dezvăluirile apar doar după semnarea contractelor de franciză. Însă, din ceea ce ştim, există anumite tatonări din partea unuia dintre francizorii americani, însă e greu de determinat dacă se vor concretiza şi, dacă da, când anume. Criteriile de triere şi determinare a eligibilităţii viitorilor beneficiari diferă de la franciză la franciză, din multiple considerente.
Reporter: Când estimaţi că vor intra pe piaţa din ţara noastră francizorii interesaţi de mediul de afaceri local?
Constantin Anton: Deoarece este vorba de investiţii care depăşesc sumele medii, cred că cele mai scumpe ar putea intra în doi-trei ani, iar "BodyConcept" probabil în circa 12 luni.
Reporter: Aţi observat o reticenţă venită din partea investitorilor, în ultima perioadă? Situaţia politică tensionată din acest an apărută în ţara noastră a afectat aceste posibile investiţii?
Constantin Anton: Francizorii străini, care au afaceri de zeci de milioane de euro, cu multe unităţi, sunt mai sensibili la climatul socio-politic din orice ţară unde doresc să-şi externalizeze conceptele la cheie. Demonstrează o prudenţă mai mare, sunt atenţi să-şi protejeze interesele lor. Unii, de pildă, pot decide să nu mai poarte tratative un timp, până când nu observă o aşezare în matcă a mediului antreprenorial, însă nu cred că e cazul să vorbim de temeri ori de ceva apocaliptic. În ceea ce-i priveşte pe o parte dintre investitorii autohtoni francizaţi, ei sunt mai selectivi atunci când caută franciza potrivită: studiază cu mai multă grijă ofertele, sunt mai dispuşi să negocieze anumite clauze şi să nu accepte chiar orice clauză din contractele de franciză, doresc să îşi micşoreze taxa de intrare sau măcar să o plătească în rate.
Reporter: Estimaţi o dezvoltare mai accentuată a industriei francizelor, pentru anul următor?
Constantin Anton: Un reviriment al pieţei este de dorit, mai ales că sunt atâtea oportunităţi pentru cei care sunt dornici să devină francizaţi, de la francize cu costuri scăzute, aparţinând diferitelor domenii (în special în zona de servicii sau în anumite zone de retail), până la cele scumpe şi foarte scumpe, care au nevoie de un capital de sute de mii de euro sau milioane de euro. Oricum, din tot ce s-a întâmplat până acum, inclusiv acele retrageri din acest an, se poate concluziona că doar francizele puternice supravieţuiesc în vremuri de restrişte - cele care au ştiut să-şi aleagă francizaţii cu atenţie şi s-au adaptat condiţiilor impuse de funcţionarea într-o piaţă străină, cumva atipică şi destul de volatilă, au depăşit momentele dificile. În plus, au apărut şi francize noi, autohtone, cărora le dorim mult succes.
• Preţuri şi caracteristici ale francizelor interesate de extindere în ţara noastră
• Back Yard Burgers
Profil companie: Companie americană care activează în industria fast-food. Produsele vândute sunt reprezentate în mod special de burgeri din carne de vită sau pui, carnea fiind gătită pe grătar.
Locaţii potrivite: Spaţii non-tradiţionale precum aeroporturi, universităţi.
Investiţie necesară: Pentru un singur restaurant, este necesar un capital disponibil de circa 500.000 de dolari şi un venit minim/persoană sau grup de 1 milion de dolari.
• Ace International
Profil companie: Companie din China care propune un concept de magazin-depozit adresat cumpărăturilor dedicate locuinţelor.
Investiţie necesară: Investiţia este estimată la circa 1,5 milioane de dolari/depozit (fără cheltuielile legate de achiziţionarea/închirierea imobilului) plus costurile de licenţiere şi cele de subscriere pentru acţiuni ale companiei. Partenerul de franciză trebuie să aibă potenţă financiară pentru a achiziţiona acţiuni "Ace" de 25.000 de dolari şi de încă 15.000 pentru fiecare depozit nou. Astfel, retailerului i se permite să aibă investiţii directe în "Ace International".
• BodyConcept
Profil companie: "BodyConcept" oferă servicii de tip coafor şi tratamente corporale şi faciale, potrivite pentru toate vârstele care au nevoi atât în ce priveşte frumuseţea cât şi sănătatea, cum ar fi, printre altele: celulita, obezitatea, grăsimea localizată, problemele articulaţiilor, suferinţe circulatorii sau riduri ale feţei.
Locaţii potrivite: Spaţiile stradale.
Investiţie necesară: Nespecificată.
• Kazari
Profil companie: "Kazari Apparels Pvt. Ltd." este o companie din India, fondată în 2010 ca producător şi retailer de articole de îmbrăcăminte moderne, în care este impregnat stilul indo-vestic, hainele fiind adresate publicului feminin.
Locaţii potrivite: O franciză va avea nevoie de minimum 120-130 de metri pătraţi şi maximum 300 de metri pătraţi.
Investiţie necesară: Nivelul de investiţie se ridică undeva între 50-75.000 de dolari.