FONDUL PROPRIETATEA - TREI ANI DE LA LISTARE / MIRCEA URSACHE, ASF: "Fondul Proprietatea nu mai este instrumentul iniţial de despăgubire"

ADINA ARDELEANU
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital #Fondul Proprietatea / 22 ianuarie 2014

"Fondul Proprietatea nu mai este instrumentul iniţial de despăgubire"
  • document ataşat Prima pagina a suplimentului "Fondul Proprietatea" -
    apasă aici pentru a descărca.

    Administratorul Fondului Proprietatea (FP) este presat să întoarcă bani către acţionari, cât mai rapid, iar, în acest context, tot mai multe voci vorbesc despre perspectiva desfiinţării Fondului.

    Brokerii din piaţă nu văd însă un astfel de deznodământ, cel puţin pe termen scurt, în timp ce Grzegorz Konieczny, managerul Fondului Proprietatea, previzionează o redimensionare a FP, în funcţie de mărimea pieţei locale.

    "Într-un orizont de timp relativ scurt, nu se întrevede o dorinţă a acţionarilor de a hotărî desfiinţarea FP", apreciază şi Mircea Ursache, vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară pentru piaţa de capital.

    Reporter: Cum vedeţi perspectiva desfiinţării Fondului Proprietatea?

    Mircea Ursache: Pe scurt, nu o vedem. Mai pe larg, pentru că acţionarii înşişi nu o văd, noi luăm act de decizia lor. Este o poveste întreagă cu Fondul Proprietatea. Categoric, el nu mai este instrumentul care a fost iniţial şi anume modalitatea prin care cei abuzaţi de regimul comunist (confiscări, deposedări) reuşesc să îşi acopere măcar în parte, la interval de zeci de ani, prejudiciile.

    Nu ştiu dacă este bine sau este rău. Pentru cei care nu au reuşit până acum să îşi recupereze prejudiciile şi nu o mai pot face prin intermediul Fondului Proprietatea, categoric este un lucru rău. Pentru piaţa de capital însă, forma actuală reprezintă o modalitate de investire, de diversificare a portofoliului şi, privind participaţiile Fondului, un "'proxy'' prin care poţi investi în diverse companii la care fondul are participaţii (nu toate acestea fiind listate). Cine vrea sa folosească acest "'proxy'' o poate face, cine nu, poate investi direct în societăţi (şi aici este de menţionat apetitul statului român, pe care noi îl aplaudăm, de a aduce companii noi pe bursă). Ţine de opţiunea fiecăruia, de educaţia financiară individuală dar şi de profilul de risc al fiecărui investitor.

    Profit de prilej să fac un mic istoric al Fondului pe piaţa de capital: Fondul Proprietatea a fost înregistrat la CNVM prin Avizul nr. 34/18.08.2010 ca alt organism de plasament colectiv (AOPC) de tip special, sub forma unei societăţi de investiţii de tip închis, distinct de alte categorii de AOPC menţionate în reglementările CNVM.

    La data înfiinţării, actul constitutiv al FP prevedea o durată de funcţionare a acestuia de 10 ani, dar în 2010, acţionarii FP au hotărât modificarea duratei de funcţionare a acestuia din perioadă limitată de timp, respectiv 10 ani, în perioadă nelimitată.

    Mai privim o decizie: în noiembrie 2013, în adunarea generală, acţionarii au hotărât prelungirea, de principiu, pe o perioadă de doi ani a mandatului actualului administrator Franklin Templeton Investment Management LTD., Sucursala Bucureşti. Cumulez hotărârea lor cu declaraţiile repetate ale celor de la Franklin Templeton, în special Mark Mobius care nu pierde nicio ocazie, şi bine face, de a transmite investitorilor semnale precum "pieţele est europene de frontieră, precum România, oferă cele mai bune oportunităţi''. Nu ar fi ciudat să vrei să te desfiinţezi în condiţiile în care în piaţa românească găseşti "cele mai bune valori"? Un singur lucru l-am dori schimbat în declaraţiile lui Mark Mobius şi ale celorlalţi - noţiunea de "piaţă de frontieră", care să fie înlocuită de "piaţă emergentă". Doar că asta nu o poate face doar ASF. Asta o poate face doar economia, deciziile economice corecte şi principalii actori ai pieţei de capital. Vedeţi aşadar de ce am suficiente motive să cred că într-un orizont de timp relativ scurt, nu se întrevede o dorinţă a acţionarilor de a hotărî desfiinţarea FP: Fondul Proprietatea a fost construit cu o anumită intenţie, a fost listat la Bucureşti şi ne-am dori să rămână listat la Bucureşti. Noi, la ASF, nu prea credem că apetitul investitorilor pentru o anumită acţiune creşte exploziv doar dacă acţiunea este listată şi în altă parte. Să fim serioşi: investiţiile sunt la un click distanţă pentru oricine are motive să considere un anumit plasament ofertant din punct de vedere al potenţialului randament.

    Reporter: Care consideraţi că a fost rolul Fondului Proprietatea în dezvoltarea pieţei de capital locale?

    Mircea Ursache: Vă spun de la început că nu mă voi referi la evoluţiile recente ale Fondului Proprietatea, tocmai pentru că m-aţi întrebat despre rolul lui. Şi pentru a vă vorbi strict despre rol, iarăşi, trebuie să privim debutul la BVB al Fondului Proprietatea, în urmă cu trei ani.

    În data de 25 ianuarie 2011, au fost admise la tranzacţionare acţiunile emise de SC Fondul Proprietatea SA (FP).

    Valoarea tranzacţiilor cu acţiunile FP a constituit aproximativ 52% din valoarea totală a tranzacţiilor cu acţiuni pe piaţa BVB. Astfel, în ceea ce priveşte valoarea tranzacţionată, primul loc a revenit acţiunilor Fondului Proprietatea cu o valoare totală de 5,12 miliarde lei.

    Fondul Proprietatea a deţinut poziţia de lider al anului şi în ceea ce priveşte volumul de acţiuni tranzacţionate, cu aproximativ 10 miliarde de acţiuni, fiind urmat de OMV Petrom (SNP), SIF Transilvania (SIF3), Concefa S.A. Sibiu (COFI) şi SIF Oltenia (SIF5).

    Valoarea medie zilnică a tranzacţiilor pe piaţa reglementată a BVB a cunoscut în anul 2011 o creştere semnificativă de aproximativ 77,39%, fiind de 38,96 milioane lei, faţă de valoarea medie de 21,96 milioane lei înregistrată în anul precedent, iar numărul de tranzacţii/şedinţa de tranzacţionare a crescut de la 3.488 de tranzacţii în 2010, la 3.530 de tranzacţii în 2011, fapt datorat, considerăm noi, în principal introducerii la tranzacţionare a acţiunilor emise de SC Fondul Proprietatea SA.

    Volumul de acţiuni tranzacţionate pe piaţa reglementată a BVB a înregistrat o creştere semnificativă în anul 2011 faţă de anul 2010, de la 13,34 miliarde de acţiuni la 16,62 miliarde de acţiuni, consemnând cea mai mare valoare din ultimii cinci ani.

    Aceeaşi tendinţă s-a păstrat şi în anii următori, tranzacţiile cu acţiuni emise de Fondul Proprietatea reprezentând un procent semnificativ în totalul tranzacţiilor realizate la BVB în anii 2012 şi 2013.

    Momentul listării FP pe piaţa reglementată administrată de BVB a coincis cu lansarea mecanismului de vânzare în lipsă pentru acţiunile FP prin intermediul căruia se pot realiza tranzacţii cu acţiuni împrumutate.

    La finele anului 2011, structura acţionariatului Fondului Proprietatea (F.P.) se prezenta după cum urmează: din cele 13.407.569.096 acţiuni FP, 54,5% erau deţinute de persoane fizice (faţă de 41,63% în decembrie 2010), 0,02% erau deţinute de Ministerul Finanţelor Publice (faţă de 38,88% în decembrie 2010) şi 45,48% erau deţinute de acţionari instituţionali (faţă de 19,49% în decembrie 2010).

    Din cele precizate mai sus se poate observa şi o creştere a interesului investitorilor instituţionali pentru piaţa de capital din România odată cu admiterea la tranzacţionare a acţiunilor FP.

    Reporter: Care sunt măsurile adoptate de ASF pentru a face piaţa de capital locală mai prietenoasă faţă de investitori?

    Mircea Ursache: Pentru anul 2014, activitatea sectorului instrumentelor şi investiţiilor financiare se va înscrie în linia trasată începând încă de la restructurarea celor trei autorităţi şi anume de:

    -Accelerare a procesului de elaborare a proiectelor de acte normative şi reglementări emise în vederea implementării unor directive europene;

    -Emiterea reglementărilor în aplicarea cadrului legal primar naţional/unor regulamente europene sau pentru reglementarea unor situaţii izvorâte din practică;

    - Furnizarea sprijinului şi expertizei ASF iniţiatorilor unor acte normative cu implicaţii asupra activităţii actorilor pieţei de capital.

    1. Astfel, în ceea ce priveşte elaborarea proiectelor de acte normative, reamintim că în cursul anului 2013, ASF-SIIF a transmis MFP proiectul de act normativ (OUG) de transpunere în legislaţia naţională a prevederilor Directivei UE nr. 61/2011 privind administratorii de fonduri de investiţii alternative (DAFIA), aflat în prezent în perioada de consultări publice organizate de MFP (sub forma de proiect de lege). În acest context, ASF colaborează permanent cu MFP şi celelalte instituţii avizatoare în vederea adoptării cât mai repede a respectivului act normativ.

    Precizăm totodată, că în cursul anului 2013, ASF-SIIF a remis Parlamentului proiectul de reglementare a pieţei RASDAQ şi a transmis punctul său de vedere pe marginea celorlalte două iniţiative parlamentare aflate în discuţii în cadrul comisiilor concomitent cu proiectul ASF.

    În cursul anului 2014 avem în vedere implementarea în legislaţia naţională a prevederilor Directivei 2013/50/UE de modificare a Directivei 2004/109/CE privind armonizarea obligaţiilor de transparenţă în ceea ce priveşte informaţia referitoare la emitenţii ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, a Directivei 2003/71/CE privind prospectul care trebuie publicat în cazul unei oferte publice de valori mobiliare sau pentru admiterea valorilor mobiliare la tranzacţionare şi a Directivei 2007/14/CE de stabilire a normelor de aplicare a anumitor dispoziţii ale Directivei 2004/109/CE.

    De asemenea, avem în vedere revizuirea Legii nr. 297/2004, inclusiv în baza analizării şi preluării propunerilor de modificare/completare survenite din partea părţilor interesate, precum şi a actelor individuale de interpretare emise de-a lungul timpului).

    Totodată, se are în vedere implementarea în legislaţia pieţei de capital a prevederilor Directivei 2013/34/UE privind situaţiile financiare anuale, situaţiile financiare consolidate şi rapoartele conexe ale anumitor tipuri de întreprinderi, de modificare a Directivei 2006/43/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivelor 78/660/CEE şi 83/349/CEE ale Consiliului.

    2. În ceea ce priveşte emiterea reglementărilor în aplicarea cadrului legal primar naţional/unor regulamente europene sau pentru reglementarea unor situaţii izvorâte din practică precizăm că în cursul anului 2013 au fost emise:

    -Regulamentul ASF nr.3/2013 pentru autorizarea şi funcţionarea contrapărţilor centrale emis în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii - emis in conformitate cu Regulamentului (UE) nr. 648/2012;

    -Regulamentul ASF nr. 6/2013 emis în conformitate cu prevederile art. 12 alin.(1) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 privind instrumentele financiare derivate extrabursiere, contrapărţile centrale şi registrele centrale de tranzacţii;

    -Regulamentul nr. 4/2013 privind acţiunile suport pentru certificate de depozit (GDR) ca urmare a listării ROMGAZ;

    -Regulamentul nr. 5/2013 de modificare a Regulamentului nr. 4/2009 privind registrul public al CNVM, ca urmare a emiterii Normei ASF nr. 13/2013;

    -Norma nr. 5/2013 referitoare la Orientările ESMA privind derogările pentru activităţile de formator de piaţă şi operaţiunile de pe piaţa primară - implementează orientările ESMA privind formatorii de piaţă;

    -Norma ASF nr. 13/2013 referitoare la procedura intermediară privind distribuţia către investitorii profesionali din România a titlurilor de participare emise de FIA administrate în alte state membre UE, precum şi administrarea de către un AFIA dintr-un stat membru a unui A.O.P.C. din România - implementează art. nr. 32 şi 33 din Directiva nr. 61/2011 (DAFIA) privind distribuţia transfrontalieră a FIA şi prestarea de servicii de către AFIA.

    3. În ceea ce priveşte anul 2014, precizăm că principalele obiective pentru anul în curs sunt reprezentate de:

    -Emiterea Regulamentului de modificare a Regulamentului nr. 15/2004 pentru a finaliza implementarea Directivei 2009/65/EC (implementată prin OUG nr. 32/2012);

    -Modificarea Regulamentului nr. 1/2006 privind emitenţii de valori mobiliare;

    -Modificarea Regulamentului nr. 3/2006 privind autorizarea, organizarea şi funcţionarea FCI şi a procedurilor FCI în vederea clarificării situaţiilor în care intervine Fondul şi a etapelor ce trebuie parcurse pentru compensare;

    -Modificarea Regulamentului nr. 32/2006 privind serviciile de investiţii financiare, în vederea acomodării cu prevederile Regulamentului UE nr. 236/2013 privind vânzările în lipsă şi transpunerii Directivei MiFID II (aflată în curs de finalizare, respectiv în faza de trialog între Comisia Europeană, Consiliul UE şi Parlamentul European);

    -Revizuirea proiectului de instrucţiune privind auditarea sistemelor informatice ale entităţilor autorizate/reglementate şi supravegheate de ASF;

    -Ca urmare a implementării Directivei OMNIBUS, se va avea în vedere completarea Reg. 1/2008 privind implementarea Directivei nr. 2007/14/CE la data implementării Directivei 50/2013.

    De asemenea, se va avea în vedere elaborarea proiectelor de reglementări ţinând cont de discuţiile pe marginea proiectelor de directive/regulamente aflate în prezent în discuţii şi la care am contribuit sau contribuim prin formularea de puncte de vedere sau participări la grupurile de lucru (Regulament privind Fondurile de piaţă monetară, Regulament indicii de referinţă, Directiva UCITS V, Directiva UCISTS VI, Multifinanţarea - Crowd funding, European long term investment funds - ELTIF).

    În ceea ce priveşte furnizarea sprijinului şi expertizei ASF iniţiatorilor unor acte normative cu implicaţii asupra activităţii actorilor pieţei de capital, precizăm că ASF-SIIF a colaborat cu Banca Naţională a României la elaborarea OUG nr. 113/2013 privind unele măsuri bugetare şi pentru modificarea şi completarea OUG nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, Directiva nr. 36/2013/UE pentru transpunerea la nivel de legislaţie primară a prevederilor Directivei 36/2013/UE cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE (CRD IV).

    ASF-SIIF se află în proces de finalizare a legislaţiei secundare (regulamentul) ce va fi emis în aplicarea OUG nr. 113/2013 şi care va conţine prevederi ce vor asigura punerea în aplicare în mod unitar, la nivel naţional a prevederilor Reg. UE nr. 575/2013 (Regulamentului de implementare a acestei directive), regulamentul respectiv fiind supus consultării publice, în prezent derulând-se faza de analizare a observaţiilor primite.

    De asemenea, în vederea asigurării unei relaţii nemijlocite şi eficiente cu toţi participanţii la piaţa de capital se va avea în vedere stabilirea unor întâlniri trimestriale cu piaţa pentru discuţii pe marginea proiectelor legislative aflate în derulare la nivel european şi pentru clarificarea unor aspecte din reglementările CNVM/ASF pe specificul emitenţi şi OPC.

    Reporter: În ce stadiu sunt procesele ASF cu Fondul Proprietatea? Care este poziţia ASF faţă de contestaţiile FP?

    Mircea Ursache: Răspunsul aici este foarte simplu: există, în acest moment, un sigur dosar, aflat pe rolul Curţii de Apel Bucureşti - Secţia de contencios administrativ şi fiscal, care se află în faza de judecată a fondului, în care nu s-a pronunţat încă vreo hotărâre judecătorească.

    Reporter: Vă mulţumesc!

    Opinia Cititorului ( 4 )

    1. de jaful de la SIF1 ce ne poti spune ? il mai poate sustine ASF? nu va e frica ca e prea penal ce se intampla si veti putea avea probleme in viitor ? de ce acoperiti tranzactia Deal din septembrie cu 6.27% din capitalul SIF? cati ani veti aprofunda aceasta tranzactie pana va aparea comunicatul ASF?

      si cind colo, ASF si asazisa BVB sunt cele mai mari frine in dezvoltarea pietei de capital; dar, azi, asa se poarta: una vorbesti si alta " fumezi".

      Ce se mai aude de renuntarea la interdictia ca sifurile sa se cumpere intre ele? O alta petarda a domnului Ursache?

      1. la petarde se pricepe el. cine mai crede ce vorbeste dobitocu' asta ? e un simplu manipulator. a iesti ca ridica pragul al sifuri in 2013 apoi ca nu-l mai ridica ci doar da drumul la achizitiile de actiuni intre ele pentru a sprijini actuale conduceri securiste ale sif-urilor. dar blestemele cuponarilor il vor ajugne si pe el cu toti banii necinstiti.

    Cotaţii Internaţionale

    vezi aici mai multe cotaţii

    Bursa Construcţiilor

    www.constructiibursa.ro

    Comanda carte
    danescu.ro
    boromir.ro
    Mozart
    Schlumberger
    arsc.ro
    domeniileostrov.ro
    Stiri Locale

    Curs valutar BNR

    18 Dec. 2024
    Euro (EUR)Euro4.9755
    Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
    Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
    Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
    Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

    convertor valutar

    »=
    ?

    mai multe cotaţii valutare

    Cotaţii Emitenţi BVB
    Cotaţii fonduri mutuale
    petreceriperfecte.ro
    novaplus.ro
    Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
    The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
    BURSA
    BURSA
    Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
    The Kingdom of God on Earth
    Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
    Carte - The crisis solution terminus a quo
    www.agerpres.ro
    www.dreptonline.ro
    www.hipo.ro

    adb