Principala expoziţie mondială consacrată materialelor compozite, JEC Europe, a avut loc din 11 în 13 martie 2014, în holurile de la Porte de Versailles la Paris. Unul din principalele puncte de atracţie va fi, fără îndoială, piesa de automobil în material compozit < amortizor de soc >.
Concepută şi fabricată de Centre technique des industries mécaniques (Cetim, centrul tehnic al industriilor mecanice) şi de întreprinderea chimică Momentive, piesa este destinată automobilelor fabricate în serie şi prezintă aceleaşi caracteristici tehnice ca echivalentul ei în oţel; cu o singură deosebire, care este importantă: piesa în material compozit este de trei ori mai uşoară decât cea metalică. Ea cântăreşte 420 grame, în timp ce piesa în oţel are o greutate de 1,25 kg.
Unul din obiectivele esenţiale ale constructorilor este micşorarea greutăţii automobilelor pentru a realiza economii de carburant. Aceştia caută să înlocuiască, atunci când este posibil, piesa în oţel cu o piesă similară în material compozit. După triunghiul de suspensie în material compozit prezentat anul trecut la acelaşi salon, este rândul amortizorului de şoc să fie în centrul unor cercetări intensive. Cetim şi Institutul de cercetări în geniu civil şi mecanică de la Nantes finanţează o teză de doctorat care studiază comportamentul în caz de şoc al unui material compozit în fibre continue de sticlă. Bineînţeles, utilizarea pieselor în materiale compozite în industria automobilă nu este o noutate. Ele sunt utilizate, de exemplu, la fabricarea maşinilor sport sau la unele modele de lux, precum Range Rover. Constructorii auto caută soluţii pentru a putea înlocui piesele metalice cu cele compozite în fabricarea automobilelor de serie. Pentru moment, principalele dificultăţi care trebuie depăşite sunt costurile şi cadenţele de producţie sensibil mai ridicate în cazul pieselor compozite în comparaţie cu cele metalice. Noua piesă prezentată la salonul de la Paris, un con de 200 mm de lungime şi 100 mm de diametru, este fixată în partea din faţă a automobilului. Realizat în rezină epoxy reactivă şi în fibră de carbon, acest con poate fi fabricat în loturi de cinci piese, graţie unui procedeu rapid care durează mai puţin de cinci minute. Două brevete au fost depuse până acum de către Cetim. Primul brevet priveşte fibra textilă dotată de un întăritor în trei dimensiuni, iar cel de-al doilea defineşte un sistem rapid de asamblare a piesei care poate fi utilizat pe benzile de producţie automobile.
Notă: Redactor şef al jurnalului web de noutăţi tehnologice şi industriale Fabrication Mécanique (http://fabricationmecanique.wordpress.com), Mirel Scherer este absolvent al Institutului Politehnic din Bucureşti. Ziarist din 1981 în presa tehnică din Franţa, el a fost redactor şef adjunct al revistei Industrie et Technologies şi "grand Reporter" la importantul săptămânal economic şi industrial L'Usine Nouvelle. Specialist în informatica industrială, automatisme industriale şi echipamente de producţie, el a fost distins de mai multe ori cu Trofeul celui mai bun jurnalist, acordat de Clubul presei informatice din Franţa.