PLASAMENTE ALTERNATIVE O licitaţie în plină vară

Marius Tiţa
Ziarul BURSA #Investiţii Personale / 20 august 2004

Aşa cum magistral anticipam încă din ianuarie, citind programul pe tot anul al casei Monavissa, duminica asta s-a desfăşurat o nouă licitaţie de obiecte de artă la sala GalAteCa, de la BCU. În plină vară, printre concedii şi vacanţe, chiar de ziua Sfintei Maria.

Vînzările de artă plastică au început în forţă, cu primele patru tablouri adjudecate dintr-o răsuflare. Adică fără creşteri mari şi prelungi de preţuri. Un anonim şi destul de neîngrijit păstrat "Pod al suspinelor" a plecat pentru 80 de euro, un ulei pe lemn de două ori anonim, adică nu se cunoaşte nici autorul, nici personajul-subiect, dar tot cu carenţe mari în conservare, s-a dat cu 180 de euro, un peisaj citadin de concepţie occidentală, semnat Hubert Popper, a fost şi el vîndut cu 225 de euro, pentru ca un peisaj mai natural, cu nişte pomi cu coroană în smocuri, de Zamfiropol Dall, să fie adjudecat cu 275 de euro.

După acest tur de forţă cu portofelul la gură, că doar nu era să zicem ceva de suflet, la o licitaţie, am fi zis că sala se va scufunda într-o linişte recuperatoare dar, indiscutabil, era momentul peisajelor, degenerare post-revoluţionară a habitudinilor de a cumpăra şi, eventual, trimite/dărui vederi cu peisaje, apucătură din vremea cînd eram toţi egali, sindicalişti şi recitam că la noi în august e fierbinte vara deşi, invariabil, în ultimii ani, de 23 August ploua. Uimită, parcă, de lipsa de reacţie la o "Casă la ţară" de Mihai Vîlsan, sala s-a trezit la un ceas de amurg, ba chiar nopticică, pe Lipscani, cu şarete şi lumini în ochi de Anghel Vasile, pe care s-a oferit preţul de pornire, 250 de euro.

La Titina Călugăru nici peisajele nu merg iar oferta următoare, un peisaj de luncă, rămîne, neaşteptat, nevîndută. Să fie din cauză că numele Isachie, care ar fi individualizat un oarecare Constantin Popescu, apare ceva mai tîrziu în text? Au dreptate şi cei care cred că virtualii cumpărători ar fi observat numele complet, că doar nu eşti copil cînd scoţi 420 de euro din buzunar, dar şi cei care cred că, în vacanţă, la plajă sau la vila dintre brazi, nu mai stai să buchiseşti detaliile, ca să te dumireşti cine e personajul. Există şi un argument, cîteva zeci de poziţii în aval, unde un "Oraş de la malul mării" trecut clar în seama lui Constantin Isachie Popescu a primit preţul de pornire, 800 de euro, dublul a ceea ce se cerea pe peisajul violet de luncă. Am fi tentaţi să dăm dreptate şi celor care spun că această a doua ofertă este mult mai valoroasă decît prima, dar dînd atîta dreptate şi la toată lumea ne-am depăşi vremurile şi am intra într-un faimos banc cu poporul ales, dar nu la vot.

În mod evident am renunţat la prezentarea licitaţiei în ordinea rezultatelor, cu podiumuri şi clasamente, ca să nu concurăm ce se petrece la Atena, şi mergem mai departe, cronologic, pe firul peisajului. Şi dăm de piaţa mare a unui oraş cu lume deşteaptă şi civilizată, ieşită în mare parte la plimbare exact cînd autorul, A. Berkes, îşi realiza opera. De la 210 euro, preţul său a urcat la 325, ultima strigare. După o scenă exclusiv naturală, numai cu copaci adică, un alt peisaj citadin produce salturi de preţ. O anonimă reprezentare a "Cetăţii Deva" fascinează prin manieră, cromatică, dar mai ales compoziţie şi cineva mai hotărît nu se lasă pînă nu-i triplează preţul, ducîndu-l de la 540 la 1.500 de euro.

Portretul unui mustăcios posac nu are nici o şansă şi e de mirare cum o imagine destul de obişnuită, cu flori în glastră, este totuşi adjudecată. Să fi devenit preţul de 280 de euro pentru o lucrare de Grigore Negoşanu un chilipir sau avea cineva nevoie de flori pentru o fecioară Maria şi următoarele oferte erau de aproape o mie de euro, nişte cale de Dem Iordache sau nişte flori mai puţin nobile, dar de Petraşcu, la vreo zece mii de euro.

Paranteza cosmopolită înseamnă o "Masă de seară", în manieră flamandă, dată cu 450 de euro, cît să nu ştii ce să mai crezi, şi o imagine de intimitate cu jocuri de lumină pe un umăr dezgolit care scrie profund anonim, ulei pe lemn care sare de la 1.200 la 2.250 de euro. Este preţul şedinţei şi nu a fost ameninţat decît de o altă imagine "flamandizată", o scenă cu fumător de pipă într-o bucătărie de conac, care a fost vîndută cu 1.700 de euro, aproape dublul celor 900 ceruţi în deschidere. Dar pînă aici s-au mai consumat două peisaje, o iarnă cu copac dezgolit, de Iosif Steurer, vîndută cu 140 de euro, şi o margine de pădure surprinsă cam acum, în august, cînd verdele nu mai e crud, ba chiar încărunţeşte în culori de toamnă, pictură de Sorin Ionescu dată cu 440 de euro, ambele preţuri de pornire. A, da, a mai fost şi o lucrare de Magdalena Rădulescu, o compoziţie cu personaje realizată cînd artista redescoperea sau testa deja virtuţile viziunii copiilor asupra lumii, pictură vîndută cu 280 de euro, preţ de pornire. Ba chiar şi un buchet de flori s-a mai vîndut pînă la fumătorul de pipă de 1.700 de euro. "Vas cu flori albastre" de Kimon Loghi a fost adjudecat cu 280 de euro, un preţ mic pentru artist, dar normal pentru lucrare.

Şi dacă păcatul fumatului şi-a văzut dublat preţul său mare de pornire, virtutea credinţei a crescut de patru ori. E drept, se cerea mult mai puţin pe o scenă de interior cu un preot sau călugăr bătrîn în contre-jour, în uşa bisericii. Şi afară, dar şi înăuntrul bisericii, este o lumină puternică, astfel încît detalii bogate se văd în interior. Pictura de Alexandru Basarab a fost propusă cu 300 de euro şi s-a vîndut cu 1.300. Este un debut excelent pentru acest artist despre care am fi fost tentaţi să credem că nu ştim nimic, nici măcar anii vieţii, cînd a început şi cînd s-a terminat ea, dar cercetînd publicaţiile lui Mircea Deac tot aflăm ceva, că a venit şi a plecat de pe lume la Bucureşti în 1878 şi, respectiv, 1944, că era delicat, sensibil şi foarte sentimental, şi înclinat spre miniaturizare. Asta, da, este o semnătură de autenticitate în plus, lucrarea vîndută duminică cu 1.300 de euro are 24 pe 32 de cm, poate părea mare, dar detaliile plasate aici ar fi umplut spaţii picturale mult mai ample.

Şi la grafică, peisajul e dominat tot de peisaje. Avem unul olandez, de Nicolae Grant, cu cal alb şi moară în zare, numai 220 de euro. Vîndut! Vine imediat o scenă orientală, cu palmieri, femeie drapată groaznic, mergînd pe jos, cu un vas cît o cisternă pe cap şi soţul său, uşor abulic, cărat în spate de o altă doamnă, o cămilă. E o acuarelă semnată S. Castro, bună de reprodus pe coperţile cărţilor de studii feministe, costă 300 de euro. Vîndută şi ea, la preţul de pornire. S-ar putea ca tot S. Castro să fi realizat şi următoarea ofertă, o scenă pe lat, faţă de precedenta, care este pe înalt. Salutări de la Piramide mai lipseşte să scrie pe această imagine de vacanţă reuşită care să-i ducă pe colegi în pragul turbării, altfel s-a vîndut şi ea tot cu preţul de pornire, 200 de euro.

Nu ştiu dacă icoana "Maica Domnului Îndrumătoarea", superbă lucrare în ulei pe lemn, cu riză din argint, în casetă de lemn, s-a dat, cu 225 de euro, preţ de pornire, pentru că vînzarea avea loc chiar în ziua de Sfînta Maria şi, aşa cum sugeram noi, cadou mai bun nici că se găseşte. În schimb, sper că faptul că peste vreo zece zile de la licitaţia Monavissa de duminică are loc 23 August este singura explicaţie pentru vînzarea unei lucrări în tehnică mixtă numită "Poemul lui Lenin" care îl reprezintă pe Vlad Ulianov din faţă şi profil, aşa cum ne plăcea să ni-l închipuim în gîndurile noastre sarcastice şi secrete. 80 de euro s-a obţinut pentru această piesă realizată de Jana Poenaru Duşa, prima a acestei artiste mai puţin cunoscută, ajunsă pe simeze organizate după ce, timp de vreo două luni, proiecte de lucrări ample, dar tot revoluţionare, precum şi schiţe de atelier cu un model masculin îmbrăcat ca luptătorii de sumo, dar mult mai slab, într-un zdravăn stil realist, au tot fost vîndute prin locurile unde afacerile cu obiecte vechi, de artă sau de colecţie, se desfăşoară într-un cadru informal rău de tot, la totală vedere, direct pe jos, în fiecare duminică, nu lunar, nici din două în două săptămîni şi fără pauză de vară. Am dat şi eu vreo 3-4 euro pe o schiţă în creion cu un astfel de model de atelier dar nu ştiam că Lenin de Jana Poenaru are aşa căutare de 23 August, că-l rădeam în cap cu guma şi-l scoteam la defilare în licitaţie. Dar timpul nu-i pierdut, oricum, 15 ani nu au însemnat mare lucru, uitaţi-vă la Cotroceni, Victoria sau în Palatul Parlamentului. Poate încerc pe 7 noiembrie, 26 ianuarie, 3 martie.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb