România va primi din partea Uniunii Europene sume importante pentru politica agricolă comună, în perioada 2014-2020, dar problema autorităţilor de la Bucureşti este lipsa de capacitate în a absorbi fonduri, a declarat premierul Victor Ponta, la finalul reuniunii de la Bucureşti a liderilor europeni, potrivit Mediafax.
"Din primele propuneri şi discuţii în cadrul Comisiei Europene - evident nu sunt deloc finale aceste date şi nu sunt finalizate decât prin decizia Consiliului European - România va primi pe politica agricolă comună o sumă chiar mai mare la plăţi directe. În zona fondurilor de coeziune, exact aceasta este bătălia pe care cele 15 state o dau în perioada următoare, iar bătălia pentru care s-au adunat aici la Bucureşti este de a păstra actualul nivel de finanţare al proiectelor de coeziunei", a spus Ponta.
El a arătat că datele pe care i le-a prezentat preşedintele Comisiei Europene, José Manuel Barroso, relevă că România este pe ultimul loc în privinţa absorbţiei de fonduri comunitare, problemă care trebuie rezolvată la nivel administrativ.
"Problema României nu este reducerea fondurilor, în primul rând, ci lipsa noastră de capacitate de absorţie a acestor fonduri. O spun fără niciun fel de bucurie, suntem pe ultimul loc, asta a fost situaţia pe care mi-a prezentat-o şi astăzi preşedintele Barroso şi sincer, întrebarea este: Vrem fonduri ? Dar putem să le cheltuim, putem să le absorbim ? Ori asta ţine de o schimbare fundamentală în ceea ce priveşte capacitatea instituţională şi administrativă a României, asta încercăm să implementăm pentru 2014", a spus Ponta.
Premierii statelor UE membre ale grupului "Prietenii coeziunii" au semnat, în cadrul reuniunii de la Bucureşti, o Declaraţie comună în care insistă pentru menţinerea unui "nivel corespunzător" al finanţării, în scopul creşterii economice şi creării locurilor de muncă.
Liderii europeni au pregătit astfel un demers comun, în perspectiva discuţiilor de la Consiliul European, din 28-29 iunie, unde va fi analizat cadrul financiar multianual al UE.
La Bucureşti s-au aflat reprezentanţi la nivel înalt din Bulgaria, Cehia, Cipru, Croaţia, Estonia, Grecia, Ungaria, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia şi Spania, precum şi preşedintele Comisiei Europene, José Manuel Barroso.
România este una dintre susţinătoarele politicii de coeziune, care vizează menţinerea politicilor prin care se alocă fonduri statelor mai puţin dezvoltate, pentru a ajunge la nivelul de dezvoltare al mediei UE.
1. fără titlu
(mesaj trimis de Salomeea în data de 02.06.2012, 09:18)
De la vorba la fapta e drum lung.
Capacitatea de absorbtie a Romaniei este si una macroeconomica. Tari ca Polonia au avut un Fond de asigurare a prefinantarii, Romania a folosit banii dati de Comisie pentru prefinantare pentru co-finantarea proiectelor.
In naivitatea mea credeam ca miliardele imprumutate de la FMI vor fi directionate partial pentru a finanta o strategie de investitii care sa faca parte din PND.
1. Deci o prioritate o reprezinta asigurarea unul fond permanent de pre-finantare nationala a proiectelor europene.
Bancile au reprezentat o mai mare prioritate decat asigurarea unui Fond de prefinantare a tuturor Fondurilor europene.. Vital este asigurarea acestui fond de pre-finantare a proiectelor si a sumelor destinate co-finantarii in bugetul general consolidat, fondurile europene facand parte din bugetul national, conforn ordonantei 64.
2. Al doilea lucru important este existenta unei Strategii nationale de Investitii asa cum am amintit la punctul 1.
3. Capacitatea administrativa de absorbtie a fondurlor europene trebuie privita din punctul de vedere al cererii dar si al ofertei de fonduri.
3.1. Din punct de vedere al cererii de fonduri trebuie create Unitatai de Dezvoltare de proiecte- un fel de choaching pentru proiecte iar pentru proiectele respinse sa existe persoane care sa ajute la ameliorarea calitatii acestora astfel incat sa fie selectionate in runda urmatoare. Altfel aplicantii vor fi descurajati. Proiectele ar trebui sa aiba valoare adaugata ridicala economca dar si sociala si de mediu...noul Cadru Strategic Comun permite proiecte de tip multifond, pentru care am facut lobby cu fiecare ocazie ivita.
3.2 Capacitate administrativa de absorbtie din punctu de vedere al oferteide fonduri implica structuri, resurse umane si instrumente si sisteme operationale. Un aspect important il reprezinta si cointeresarea materiala a celor care lucreaza in domeniu. Salariile extrem de mici nu au motivat suficient pe cei care lucrau cu aceste fonduri, sporul de 75% aplicat unui salariu mic, nici nu mai conta.
In Concluzie o startegie nationala de Investitii in spiritul Strategiei Europa 2020, dotata cu un buget adecvat de co-finantare si pre-finantare a proiectelor care sa se incadreze in prioritatile acestei strategii. Aspectul social nu trebuie ocultat. Aceasta strategie prin proiectele sale ar trebui sa asigure locuri de munca de calitate, bine remunerate si cursuri de reconversie profesionala si formare de calitate. Nu este importanta numai capacitatea de absorbtie a fodnurklor dar si calitatea acestor proiecte si a tipurilor de relatii pe care le naste in societate. Ce dorim de fapt sa atingem prin aceasta startegie? O crestere inteligenta, verde si incluziva.
Com traducem teoria in practica tine de intelepciune, de imaginatie si inteligenta.
Vor sa redirectioneze banii spre cei competitivi,a dica spre cei care stiu sa profite de pe urma acestor fonduri si astfel sa riscam sa adancim si mai mult fractura sociala a procesului de globalizare cu fateta lui regionala, europenizarea.Daca ei sunt destepti trebuie sa fim si noi mai intelepti si sa nu ne ma lasam dusi de nas de catre lobby-ul marilor corporatii.