Dragoş Coţofană este Associate Director în cadrul companiei Allied Engineers, o companie cu renume în România şi o activitate de aproape 20 de ani în domeniul proiectării construcţiilor. Allied Engineers abordează proiecte complexe în cele mai diverse domenii, de la imobile de birouri şi rezidenţiale până la clădiri publice, obiective industriale, spaţii comerciale şi logistice.
Dragoş Coţofană s-a alăturat echipei Allied Engineers în 2010 şi coordonează Departamentul Structuri de Beton Armat al companiei. De 16 ani este lector universitar la Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti, unde formează noi generaţii de ingineri proiectanţi, şi este cunoscut ca unul dintre cei mai buni specialişti, cu experienţă şi expertiză îndelungate în domeniu.
În acest interviu, a vorbit despre rolul esenţial pe care-l are Departamentul de Structuri Beton Armat în desfăşurarea unui proiect, despre cele mai importante calităţi care consolidează o relaţie de durată cu un client, precum şi despre cele mai sensibile subiecte discutate în industrie, cum ar fi: principalele riscuri cauzate de creşterea preţurilor într-o industrie consumatoare de energie.
Vă propun să începem cu o carte de vizită: cum s-a format cariera dumneavoastră în cadrul companiei Allied Engineers, ce rol are Departamentul de Structuri de Beton Armat într-un proiect de la A la Z şi care sunt provocările cele mai mari pe care le întâmpinaţi?
Coordonez Departamentul de Structuri de Beton Armat din cadrul Allied Engineers şi activez de 22 de ani în mediul universitar. În prezent sunt lector universitar în cadrul Departamentului Construcţii de Beton Armat al Universităţii Tehnice de Construcţii Bucureşti. În acest moment Departamentul de Structuri de Beton Armat Allied Engineers are o echipă de cca. 30 de ingineri.
În cadrul companiei, avem capacitatea să proiectăm orice tip de structuri, dar în acest moment structurile de beton armat sunt majoritare datorită cererii pieţei. Dacă în sectorul industrial se folosesc în continuare destul de mult structurile metalice, în cel rezidenţial, comercial, public, se utilizează majoritar structuri de beton armat datorită costurilor reduse.
Fiecare proiect trece prin mai multe faze. Punctul de pornire îl reprezintă realizarea conceptului, în care inginerii structurişti, împreună cu arhitecţii, identifică un sistem structural viabil pentru viitoarea construcţie. Structura reprezintă "scheletul" care susţine clădirea, astfel că pe aceste planuri-concept se dezvoltă proiectele tuturor specialităţilor. Faza de concept este extrem de importantă şi dificilă pentru că, într-o perioadă scurtă, trebuie identificat un sistem structural care să satisfacă exigenţele arhitecturale şi funcţionale ale clădirii, cu consumuri minime şi în condiţii de siguranţă structurală. O altă provocare majoră a fazei concept este dorinţa clienţilor de a avea, încă din aceasta etapă incipientă de proiectare, o estimare cât mai exactă a costurilor de investiţie. În această etapă sunt implicaţi cei mai experimentaţi ingineri care, pe lângă cunoştinţe tehnice, trebuie să posede şi o bună capacitate de negociere şi deschidere către ideile celorlalţi.
Allied Engineers este cunoscută în piaţă pentru capacitatea de a dezvolta rapid concepte structurale curajoase, economice, cu cantităţi şi costuri reduse şi estimate corect. Această capacitate a devenit şi mai importantă în condiţiile creşterii preţurilor la principalele materiale de construcţii.
Cred că, în afară de calitatea proiectelor, clienţii Allied Engineers au apreciat şi onestitatea noastră care, în unele momente ale proiectelor, a părut deranjantă. În final însă, clienţii au realizat că onestitatea le protejează investiţia. Niciodată nu am ascuns adevărul despre costurile reale ale unor soluţii sau despre imposibilitatea tehnică de a implementa anumite soluţii. Asta, împreună cu pregătirea de înalt nivel a inginerilor noştri, reprezintă secretul pentru realizarea unor proiecte spectaculoase, curajoase cu costuri reduse şi, foarte important, cu costuri predictibile încă din faza de concept.
Care sunt cele mai inovatoare proiecte în care aţi fost implicaţi şi cum aţi "revoluţionat" industria, în ceea ce priveşte structurile de beton armat pe piaţă?
Este prea mult spus "revoluţionat" industria. Revoluţiile în domeniul structurilor de beton armat s-au produs în alte perioade. În România, proiecte revoluţionare de beton armat a realizat Anghel Saligny, pentru că erau începuturile betonului armat.
Noi am avut însă şansa să realizăm o serie de proiecte pe care le-aş numi spectaculoase. Unul dintre acestea este proiectul Globalworth Tower, realizat în anul 2014, care are câteva caracteristici speciale cum ar fi:
- Este printre primele proiecte din România în care s-a utilizat beton armat monolit (turnat în şantier) de înaltă rezistenţă, clasa C60/75. Această clasă de înaltă rezistenţă a fost o necesitate datorită forţelor de compresiune uriaşe de până la 4000 tone la care sunt solicitaţi acei stâlpi. Un element special, având în vedere nivelul de solicitare, este şi faptul ca aceşti stâlpi sunt înclinaţi.
- Un alt element special al proiectului este proximitatea turnului faţă de tunelurile de metrou şi faptul că s-a construit o clădire cu rol de parcare şi comercial deasupra tunelurilor de metrou. Cota inferioară a radierului acestei clădiri se află la doar 70 de cm deasupra cotei superioare a tunelurilor. Această proximitate a tunelurilor de metrou a reprezentat o provocare suplimentară în proiectare şi execuţie.
- Încă un element special, deşi nu pare, este acoperişul de sticlă al zonei de lobby care este rezemat pe structura turnului şi pe structura complet separată a zonei comerciale. Pentru a preveni degradarea acestui acoperiş în caz de cutremur, datorată mişcării complet diferite a celor două clădiri, fiecare cu caracteristici dinamice complet diferite, a fost necesară rezemarea acestora pe izolatori care permit mişcarea liberă fără frecare. S-au folosit izolatori de tip "sliding bearings" cu teflon care au coeficient de frecare aproape zero.
Acestea sunt câteva exemple de soluţii speciale utilizate în proiectul Globalworth Tower.
Pe de altă parte, vreau să precizez că utilizăm astfel de soluţii doar dacă aduc un beneficiu real în proiect. Nu utilizăm niciodată soluţii speciale, care sunt de obicei mai scumpe şi mai greu de executat, dacă acestea nu aduc un beneficiu real, cuantificabil în proiect. Noi nu facem proiectare bazată pe orgoliu, nu încercăm sa folosim soluţii excentrice pentru a ieşi în evidenţă. Principiile pe care ne bazăm soluţiile sunt siguranţa, eficienţa, economia şi onestitatea.
În mod contraintuitiv, folosim multe soluţii inovatoare în proiectele de consolidare, la clădiri vechi cu soluţii noi, inovatoare. Avem în acest moment în execuţie două proiecte de consolidare a unor clădiri monumente istorice şi suntem mândri că putem să ne aducem şi noi contribuţia şi să redăm oraşului clădiri monument care nu vor fi doar frumoase, ci şi rezistente la cutremur. Practic, prin dorinţa investitorilor, cu contribuţia noastră şi a colegilor de la celelalte specialităţi, aceste clădiri vor avea performanţe structurale similare clădirilor noi, păstrând aerul special al vremurilor în care au fost concepute şi construite.
Aţi menţionat încrederea câştigată clienţilor în aceşti aproape 20 de ani de Allied Engineers. Cum s-a construit această încredere şi care sunt "ingredientele" de succes pentru creşterea companiei şi pentru a menţine o relaţie solidă cu clienţii?
Consider că generaţia noastră a avut şi norocul să profeseze într-o perioadă de creştere a industriei după căderea din anii 90. Am avut şansa să lucrăm în proiecte mari încă de la început. Cariera universitară ne-a oferit şansa colaborării cu profesori care erau, la momentul respectiv, o autoritate în domeniu. Am învăţat multe din această colaborare şi am avut suficientă experienţă şi ceva notorietate în momentul în care piaţa construcţiilor din România a început să crească accelerat în anii 2003-2008.
Ne-am format încă de la început un set de valori care au fost importante în evoluţia noastră profesională. În meseria noastră pe lângă produsul/serviciul de calitate pe care îl propui, vinzi şi încredere. La începutul oricărei relaţii contractuale ajută carisma personală, experienţa sau argumentele tehnice convingătoare, dar, pentru fidelizarea clienţilor, încrederea câştigată în timp este esenţială. Aceasta încredere se câştigă greu, făcând întotdeauna ceea ce ai promis, şi se pierde uşor dacă rezultatul proiectării nu corespunde aşteptărilor pe care le-ai creat în faza iniţială de promovare.
Atunci când propunem un concept şi stabilim o anumită soluţie structurală cu anumite consumuri, este de aşteptat ca acestea să se păstreze nealterate sau să se reducă până la finalizarea lucrării. Altfel spus, ceea ce promitem trebuie să fie realizabil. Nu ne-am dorit niciodată să câştigăm un client promiţând lucruri despre care ştiam că nu pot fi făcute.
Au fost situaţii când, în prima instanţă, am pierdut lucrări din această cauză, pentru ca, în cele din urma, să câştigăm încrederea clienţilor care s-au întors la noi când au realizat că propunerea noastră era validă. Deci, o lecţie importantă în proiectare este să nu vinzi iluzii, să fii onest.
În afară de promisiunile împlinite, contează bineînţeles seriozitatea muncii şi respectarea termenelor. Le spun acest lucru şi studenţilor mei. Întârzierile în domeniul construcţiilor au repercusiuni economice majore, greu cuantificabile în prealabil, motiv pentru care şi penalităţile sunt pe măsură. Întârzierile în proiecte de construcţii sunt o realitate, dar nu trebuie să fie din cauza noastră, a proiectanţilor. O întârziere de termen cauzează un lanţ de întârzieri care implică o serie de costuri foarte greu de cuantificat. Succesul unei relaţii solide şi de durată cu un client este onorarea promisiunilor tehnice şi financiare în timpul stabilit.
Care este "cartoful fierbinte" din industrie în acest moment? Care sunt îngrijorările şi despre ce subiecte ar trebui să se vorbească mai mult?
În industria noastră, ca de altfel în societate, se vorbeşte foarte mult despre creşterile majore de preţuri la energie. Îngrijorarea noastră este mare pentru că toate materialele utilizate sunt produse obţinute cu consum mare de energie, deci foarte sensibile la preţul energiei. De la industria cimentului (principalul constituent al betonului), la industria oţelului până la transporturi şi alte materiale utilizate ca finisaje şi instalaţii, toate sunt puternic legate de preţul energiei. Este un subiect sensibil pentru că, de obicei, într-o criză, industria construcţiilor este lovită prima, după care pică în lanţ toate celelalte, aceasta având un impact foarte mare pe orizontală. Vorbim despre investiţii de miliarde de euro care necesită o perioadă lungă de timp pentru obţinerea finanţării. Odată oprite, există o inerţie relativ mare până la repornire. Or, această creştere majoră a preţurilor şi lipsa de predictibilitate reprezintă un risc pe termen lung, care ar putea paraliza întreaga industrie. Depăşirea bugetelor agreate cu băncile şi/ sau investitorii reprezintă în acest moment o provocare majoră pentru dezvoltatori şi pentru toţi cei implicaţi în industria construcţiilor.
Un alt subiect sensibil îl reprezintă întârzierile în acordarea autorizaţiilor de construire, în special în Capitală. Aceste întârzieri, suprapuse cu criza cauzată de creşterea preţurilor la materiale, se vor resimţi în următorii ani.
Dezvoltarea unui proiect mare din domeniul construcţiilor înseamnă un proces de durată. Realizarea unui business plan viabil, obţinerea finanţării, achiziţia terenurilor, proiectarea şi obţinerea autorizaţiilor înseamnă un proces de câţiva ani. Stoparea procesului pe o perioadă lungă de timp va duce la perioade fără proiecte majore în execuţie. Oraşele care funcţionează corect sunt "vii", trebuie să se dezvolte în permanenţă pentru a asigura o calitate bună a vieţii.
Atragerea investitorilor a fost încă din anii "90 proiectul nostru de ţară. Un oraş în care se investeşte este un oraş în care există locuri de muncă, un oraş care oferă perspective, un oraş în care oamenii îşi doresc să trăiască. Cred că este important să atragem în continuare investitori printr-o mai mare deschidere faţă de aceştia. Dezvoltările nu trebuie blocate, ci ajustate prin discuţii cu investitorii pentru identificarea soluţiilor optime de dezvoltare a oraşului. Făcute corect, construcţiile nu înseamnă poluare şi aglomeraţie, ci locuinţe, locuri de muncă, venituri la bugetele locale şi naţionale, locuri agreabile în care să ne petrecem timpul liber, locuri pe care să le vizităm etc.
Rămâne încă proiectarea un domeniu atractiv pentru studenţii universităţilor de construcţii în aceste vremuri care se anunţă incerte?
Studenţii de astăzi îşi aleg profesia mult mai pragmatic decât am făcut-o noi. În general, numărul studenţilor care vin la universităţile de construcţii este în strânsă legătură cu piaţa construcţiilor. În perioadele de criză numărul studenţilor scade şi revine în perioadele în care industria funcţionează corect. Consider că domeniul construcţiilor este o alegere bună indiferent de perioadă, pentru că nu cred că omenirea va înceta să construiască.
În plus, este o industrie care produce obiecte mari şi rezistente în timp. Chiar dacă sunt proiectate pentru o durată de viaţă de 50 de ani, majoritatea construcţiilor vor fi operate pe o durată mult mai lungă. Este o satisfacţie în sine faptul că ai contribuit la realizarea unor produse industriale cu impact social şi vizual mare pe o durată lungă de timp. Şi acesta cred că este un motiv să alegi această meserie.
(C)