Consumatorii europeni se vor confrunta cu o nouă creştere a preţurilor la produsele alimentare, fie că este vorba de iaurt, brânzeturi sau ulei, evoluţie justificată prin creşterea persistentă a preţurilor agricole mondiale, ceea ce stârneşte tot mai multă nemulţumire, informează AFP. "Preţurile la lapte, unt şi făinoase au crescut deja în medie cu 20% până la 25%. În prezent, impactul va fi simţit de consumatori la preţurile produselor derivate, precum iaurturile, brânzeturile sau cerealele pentru micul dejun, care este de aşteaptat să crească până la sfârşitul anului cu 10%", a explicat directorul comercial a lanţului belgian de supermarketuri Colruyit, Jean-Pierre Roelands. "La uleiul vegetal, de arahide sau floarea-soarelui, tendinţa este şi mai accentuată. Aici se aşteaptă ca între noiembrie şi decembrie creşterea preţurilor să fie de până la 30%", a adăugat Roelands. Cauza acestei creşteri este mărirea preţurilor materiilor prime agricole la nivel mondial. Ea este provocată de creşterea cererii în statele emergente, de recoltele proaste datorate schimbărilor climatice şi de avântul pe care îl iau biocarburanţii, care "absorb" o parte din culturi.
Compania franceză Danone va proceda în noiembrie la o creştere medie a tarifelor pentru distribuitori cu 10,48% pe piaţa naţională (preţul laptelui a crescut cu 30% într-un an, din cauza creşterii preţurilor furajelor cu care sunt hrănite animalele). Şi preţurile producătorului numărului doi de brânzeturi în Europa, Lactalis, vor avea aceeaşi evoluţie, crescând cu 15% până la 17% la începutul lunii decembrie.
"Materia primă cântăreşte foarte mult în stabilirea preţurilor. În cazul svaiţerului, laptele reprezintă 80% din costul de producţie", explică preşedintele Danone, Michel Leonard, într-un interviu acordat cotidianului francez Les Echos.
Creşterea preţurilor alimentare este deja clar vizibilă în indicele global al inflaţiei în Europa.