Reporter: Punerea în funcţiune a Magistralei 5, secţiunea Eroilor - Drumul Taberei, este obiectivul prioritar al Metrorex. În ce stadiu se află acest proiect?
Ion Constantinescu: Pentru că ştim cât de aşteptat şi necesar este acest tronson pentru locuitorii din vestul Capitalei, s-a lucrat continuu la structura viitoarei magistrale, care, la acest moment, este realizată aproape în totalitate, precum şi la finisaje şi calea de rulare, unde s-au realizat peste jumătate din lucrări. Pentru darea în folosinţă a Magistralei 5 de metrou, secţiunea Eroilor - Drumul Taberei, este însă necesar să avem finalizat şi sistemul de siguranţă, automatizare şi informare dinamică a traficului, a cărui achiziţie este în derulare, conform Legii 99/2016, finalizarea acestei achiziţii depinzând de soluţionarea contestaţiilor inerente în cadrul acestei proceduri.
În consecinţă, ne propunem ca în trimestrul al IV-lea al acestui an să introducem trenuri pentru demararea probelor tehnologice necesare punerii în funcţiune. După rezultatul probelor tehnologice, estimăm că punerea în funcţiune poate avea loc în cursul semestrului întâi al anului 2019.
Reporter: Care este valoarea acestei investiţii?
Ion Constantinescu: Vorbim despre un proiect de mare anvergură, cu o valoare totală reactualizată, conform devizului general, de 3,22 miliarde lei, pe parcursul căruia au intervenit foarte multe probleme, atât de ordin birocratic, cât şi legate de situaţia din teren. Pentru punerea în funcţiune a aceastei magistrale vom avea nevoie, evident, şi de trenuri. În acest sens, în contextul în care la finalizarea lucrărilor de execuţie nu vor exista trenuri noi de metrou, vom asigura exploatarea acestei magistrale prin alocarea de trenuri din parcul existent, concomitent cu derularea procedurilor de achiziţie a 13 trenuri noi de metrou, aşa cum este prevăzut în indicatorii tehnico-economici aprobaţi prin SF. Aşa cum am precizat şi mai devreme, în cadrul unui proiect de asemenea calibru, pot exista blocaje în licitaţii, având consecinţe în prelungirea termenelor estimate pentru finalizarea achiziţiei. Un asemenea blocaj l-am avut şi în cazul primei licitaţii de trenuri, anulată de către CNSC. În acest moment, se află în elaborare caietul de sarcini şi documentaţia de achiziţie trenuri.
Pentru secţiunea Eroilor - Iancului, sursele de finanţare vor fi asigurate din fonduri externe nerambursabile prin Programul Operaţional Infrastructura Mare, fonduri rambursabile, precum şi fonduri de la bugetul de stat. Etapa I presupune întocmirea documentaţiei de finanţare şi proiectare şi are termen de finalizare anul 2019.
Paşi importanţi s-au făcut şi la Magistrala 6 - legătura reţelei de metrou existente cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă (Otopeni), care va porni din staţia de metrou 1 Mai.
Reporter: Care este bugetul Metrorex din acest an?
Ion Constantinescu: Pentru anul 2018, bugetul de investiţii al Metrorex este de aproximativ 1 miliard de lei, din care 766,5 milioane de lei - fonduri externe nerambursabile, 2,58 milioane lei fonduri externe rambursabile şi 257,58 milioane lei de la bugetul de stat.
Reporter: Câţi bani încasează compania, anual, din biletele şi abonamentele vândute?
Ion Constantinescu: În anul 2017, veniturile obţinute de Metrorex din vânzarea titlurilor de călătorie au fost în valoare de 263 de milioane de lei.
Reporter: Câţi pasageri circulă, anual, cu metroul?
Ion Constantinescu: În anul 2017 a fost înregistrat un număr de 180.188.188 de validări ale titlurilor de călătorie.
Reporter: Care a fost cifra de afaceri a companiei, în 2017?
Ion Constantinescu: În anul 2016, Metrorex a realizat un profit de 16 milioane de lei, pe care l-a returnat la bugetul de stat. La acest moment, bilanţul financiar nu este încă încheiat, însă avem aşteptări optimiste în legătură cu cifra de afaceri a companiei.
Reporter: Mulţumesc!
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 16.04.2018, 01:27)
pana in 2080 cred ca terminati sper.Nu va este rusine.Cred ca o sa vorbesc cu DUMNEZEU sa modifice timpul bilogic al romanilor ca sa vada metrou pana la aeroportul OTOPENI SI CEVA autostrazi.Toti dupa 1989 ,inclusiv serviciile secrete ati furat ca sa aveti si dupa viata de dincolo.Niste mizerabili care au spus ca si mine MAMA in limba romana.