Alte două nave au plecat astăzii din porturile ucrainene de la Marea Neagră, inclusiv una încărcată cu primele cantităţi de grâu ce vor fi exportate de Ucraina pe mare de la semnarea acordului internaţional intermediat de ONU, a anunţat Ministerul Apărării din Turcia, informează Agerpres.
În total, 14 nave au plecat din Ucraina în ultimele două săptâmâni, graţie unui acord semnat în data de 22 iulie la Istanbul, cu privire la instaurarea unor culoare securizate cu scopul de a permite exportul de cereale blocate în Ucraina.
Nava Sormovsky, sub pavilion Belize, a plecat vineri din portul Cernomorsk, transportând 3.050 tone de grâu, cu destinaţia provincia Tekirdag, nord-vestul Turciei, a precizat Ministerul Apărării din Turcia.
Aceasta este prima livrare de grâu care a plecat pe mare din Ucraina, după invazia rusească din 24 februarie. Înainte de război, Ucraina şi Rusia erau responsabile pentru o treime din exporturile mondiale de grâu.
În prezent, Ucraina are aproximativ 20 de milioane de tone de cereale rămase din recolta de anul trecut, în timp ce recolta din acest an este aşteptată să se ridice tot la aproximativ 20 de milioane de tone.
Tot astăzi a plecat şi nava Star Laura, sub pavilionul Insulelor Marshall, din portul ucrainean Pivdennyi, încărcată cu 60.000 de tone de porumb cu destinaţia Iran, a adăugat Ministerul Apărării din Turcia.
Până acum majoritatea cargourilor care au plecat din porturile ucrainene au avut la bord cereale care sunt destinate să fie folosite ca nutreţ pentru animale sau pentru producţia de biocombustibili.
Acordul semnat la Istanbul în data de 22 iulie va fi valabil timp de '120 de zile', respectiv patru luni, timp în care pot fi transportate cele circa 25 de milioane de tone din silozurile ucrainene înaintea strângerii noii recolte. Navele şi încărcătura ar urma să fie inspectate la Istanbul, sub autoritatea Centrului comun de coordonare (CCC), inaugurat la Istanbul.
Înainte de război, majoritatea exporturilor ucrainene tranzitau prin Marea Neagră. După invazia rusească, exporturile de cereale ale Ucrainei au fost reorientate spre transportul rutier şi fluvial cu direcţia Europa de Est. Însă traderii subliniază că este nevoie de transporturile maritime pentru a creşte, în mod semnificativ, volumul livrărilor.