Producătorul rus de scutere electrice Whoosh a lansat, săptămâna trecută, singura ofertă publică iniţială (IPO) din acest an de pe piaţa Rusiei, însă a strâns mai puţin decât spera iniţial, anunţă Reuters. Piaţa Rusiei este lipsită de investitori occidentali de când Moscova a trimis trupe în Ucraina, în februarie.
Compania a informat că a strâns 2,1 miliarde de ruble (33,2 milioane de dolari), mai puţin de jumătate din obiectivul său iniţial de 80 de milioane de dolari.
Acţiunile au fost plasate la 185 de ruble fiecare - limita inferioară a intervalului de preţ avut în vedere, ceea ce îi oferă societăţii o capitalizare de piaţă de 20,6 miliarde de ruble (326 de milioane de dolari), potrivit Whoosh.
Compania a precizat că acţionarii existenţi au vândut titluri în valoare de 200 de milioane de ruble pe piaţa secundară, ducând volumul total al IPO la 2,3 miliarde de ruble.
Directorul executiv al Whoosh, Dmitri Ciuyko, a semnalat că "pandemia de COVID-19, operaţiunea militară specială a Rusiei în Ucraina şi mobilizarea ulterioară de către preşedintele Vladimir Putin a militarilor sunt provocări pe care compania sa le-a depăşit pentru organizarea debutului pe piaţă". Potrivit afirmaţiilor sale, lichiditatea este scăzută, cu un free-float de numai 10%. "Desigur, aş dori ca lichiditatea să fie mai mare, dar aceasta este siutaţia în prezent", a menţionat oficialul societăţii.
Debutul Whoosh la bursă reflectă, de asemenea, volumele mici şi dependenţa de investitorii de retail de la Bursa din Moscova. Conform Whoosh, principalele fonduri de investiţii ruseşti au subscris mai mult de jumătate din volumul total al IPO. Compania a refuzat să numească aceste fonduri.
"Pe lângă investitorii instituţionali, peste 20.000 de investitori privaţi au devenit acţionarii noştri în urma IPO, ceea ce subliniază nivelul de încredere în compania noastră şi obiectivele sale ambiţioase", a conchis Ciuyko.
Whoosh intenţionează să folosească fondurile din IPO pentru extinderea flotei sale şi expansiunea în noi regiuni.
La data de 30 septembrie, compania opera 82.000 de scutere în 40 de oraşe din Rusia şi din fostele state sovietice, cu 11,2 milioane de utilizatori înregistraţi.
Companiile din Rusia aveau speranţe solide privind lansarea de IPO-uri în 2022, după un an extraordinar în 2021, în care s-au strâns 3,7 miliarde de dolari din listări, iar băncile de investiţii au câştigat peste 100 de milioane de dolari din comisioanele aferente, dar conflictul din Ucraina a dat la o parte aceste ambiţii.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.12.2022, 11:52)
Semne bune anul are, mega economia giganticei puteri Rusia, performeaza!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 19.12.2022, 13:42)
am cumparat actiuni gazprom exact cu o zi inaite de suspendare un us. dar sper sa se termine nebunia asta.