Programul de înzestrare a Armatei Române creşte acţiunile aeronauticelor la Bursă

ANCUŢA STANCIU, ANDREI IACOMI
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital #Apărare / 7 august 2017

Programul de înzestrare a Armatei Române creşte acţiunile aeronauticelor la Bursă

Bell Helicopter: "Am discutat cu o serie de companii din România în vederea unei posibile cooperări industriale"

Producătorul american de elicoptere Sikorsky, controlat de grupul Lockheed Martin, ia în calcul posibilitatea de a produce elicoptere S-70 Black Hawk la Braşov sau Craiova

Acţiunile Turbomecanica Bucureşti, IAR Ghimbav, Aerostar Bacău, dar şi Avioane Craiova au crescut în ultima perioadă, fiind impulsionate atât de rezultatele financiare ale unora dintre ele, cât şi de mult anunţatul program de înzestrare al Armatei Române.

Ţara noastră s-a angajat să aloce, din acest an, echivalentul a 2% din produsul intern brut (PIB) pentru Apărare, ceea ce înseamnă, la valoarea PIB estimată pentru 2017 (de circa 180 miliarde euro), un buget al Armatei de circa 3,6 miliarde euro sau 4 miliarde de dolari, din care sumele disponibile pentru contracte de înzestrare sunt semnificativ mai mari decât în anii trecuţi, când bugetul Ministerului Apărării a fost de circa 1,4% din PIB.

Unii brokeri susţin că investitorii se gândesc că, în cadrul acestui program de înzestrare al armatei, se vor construi fabrici în România: "Acesta pare să fie motivul creşterilor. Companiile enumerate au legătură cu industria de apărare. Sigur că în condiţiile în care Bursa este lipsită de lichiditate, un interes extrem de mic sau o speculaţie mică pe o companie pot să genereze o creştere substanţială, ceea ce nu reprezintă un lucru pozitiv, din perspectiva lichidităţii".

Lucian Isac, director general la Estinvest, a declarat: "Toate cele trei companii - Turbomecanica, Aerostar, IAR Ghimbav - au legătură, într-un fel sau altul, cu industria de apărare.

Autorităţile pun tot mai mult accent pe alocarea a 2% din PIB programului de înzestrare al Armatei, aşa că încep să apară comenzi sau există intenţii de comenzi către industria locală. Nu ştiu dacă este un lucru bun sau rău faptul că se cheltuie bani pe apărare, dar pentru societăţile respective este bine, pentru că investitorii se gândesc că vor avea venituri şi profit în creştere.

La Turbomecanica au apărut şi rezultatele financiare semestriale, care sunt încurajatoare. Şi Aerostar stă foarte bine din punctul de vedere al rezultatelor. Încă nu au apărut cele la şase luni, în schimb, până acum, rezultatele societăţii au fost foarte bune de fiecare dată. Aerostar este de multă vreme pe un trend ascendent, iar dacă ne uităm pe raportări, rezultatele susţin acest trend.

Despre IAR a apărut prin presă că se află în linie dreaptă în ceea ce priveşte producţia de elicoptere la noi pentru armata română".

Alin Brendea, director general adjunct, Prime Transaction, spune: "În primul rând am o observaţie, astăzi (n.r. vineri) creşterea celor patru acţiuni - Aerostar, IAR, Turbomecanica şi Avioane Craiova - nu a mai fost generală. Este destul de clar că aceste aprecieri au apărut după informaţiile ce au început să se vehiculeze prin presă, legate de planurile de înzestrare ale armatei, despre un posibil contract de achiziţie de elicoptere produse în România. Genul acesta de informaţii a generat o perspectivă pozitivă pentru sectorul de activitate amintit, de unde şi evoluţiile de la bursă.

Totuşi, dintre companiile enumerate, Turbomecanica a publicat rezultate financiare bune, care s-au suprapus cu informaţiile legate de acest sector de activitate care, în acest moment, pot fi considerate bune".

Ţuţuianu: "Elicopterele Bell produse în România vor fi exportate şi pe alte pieţe"

Ministrul Apărării, Adrian Ţuţuianu, a declarat, vineri, că fabrica româno-americană care va produce elicoptere Bell în România, pentru înzestrarea Armatei, nu va fi folosită exclusiv pentru nevoile interne, ci va putea să şi exporte pe alte pieţe: "Am stabilit un necesar de înzestrare pentru următorii zece ani. Majoritatea acestor elicoptere vor fi produse în România. Am discutat de producţia a câtorva dintre ele în Statele Unite, dar cu muncitori din România, care vor merge acolo la specializare, la pregătire. Evident că o fabrică de elicoptere din România nu va fi construită numai pentru a produce doar pentru nevoile armatei naţionale. Ea va fi şi un exportator şi pe alte pieţe". Adrian Ţuţuianu a afirmat că este prea devreme pentru a se discuta despre cantităţi de producţie şi de preţuri, pentru că ne aflăm abia în faza de început a dotărilor.

Scrisoarea de intenţie dintre România şi Statele Unite este parte a unui proces de tip FMS

Scrisoarea de intenţie de preţ şi disponibilitate între România şi guvernul SUA, anunţată recent de Ministerul Apărării Naţionale, este parte a unui proces de tipul Foreign Military Sale (FMS), ne-au transmis, la finalul săptămânii trecute, reprezentanţii Bell Helicopter. Aceştia ne-au spus că negocierile aferente se derulează între reprezentanţii celor două guverne: "Reafirmăm întreaga disponibilitate de a răspunde oricărei nevoi de înzestrare cu aeronave a României".

FMS este un program al Departamentului Apărării al Statelor Unite, prin intermediul căruia sunt comercializate arme şi echipamente militare către guvernele altor state.

Referitor la societatea mixtă româno-americană care va produce elicopterele, oficialii Bell Helicopter ne-au răspuns: "Am purtat discuţii cu o serie de companii din România în vederea unei posibile cooperări industriale, dar implementarea oricărui plan în această direcţie depinde de rezultatul negocierilor între guvernul României şi cel al SUA".

Premierul Mihai Tudose s-a întâlnit, săptămâna trecută, cu reprezentanţii ai companiei americane Bell Helicopter, ministrul Apărării, Adrian Ţuţuianu, semnând o scrisoare de intenţie prin care guvernul român anunţă Statele Unite asupra disponibilităţii de achiziţionare a unor elicoptere de atac.

Ministrul Apărării a spus că este nevoie ca şi guvernul american să aprobe tranzacţia între statul român şi compania Bell Helicopter întrucât elicopterele sunt dotate cu tehnologie de vârf, fiind utilizate şi de armata americană.

Şi producătorul american de elicoptere Sikorsky, controlat de grupul Lockheed Martin, ia în calcul posibilitatea de a produce elicoptere S-70 Black Hawk în România, la Braşov sau Craiova, în cazul în care armata alege acest model de elicopter pentru a înlocui vechea flotă de elicoptere Puma, au declarat recent, pentru News.ro, reprezentanţi ai companiei americane, care au avut mai multe discuţii cu oficialii statului român în ultimul an şi jumătate.

Sikorsky este al doilea competitor al Airbus Helicopters pentru dotarea armatei române cu noi elicoptere militare, după Bell Helicopter, care propune asamblarea în România a modelului AH-1Z Viper.

Airbus Helicopters a fost mult timp favorită, cu modelul H215 M, în condiţiile în care a construit deja o uzină nouă de elicoptere la Ghimbav, inaugurată în 2016, în prezenţa preşedintelui Franţei.

Jucătorii din industria de apărare susţin că deciziile privind acordarea de contracte de o asemenea anvergură au o componentă politică importantă, iar discuţiile dintre reprezentanţii companiilor şi oficiali români din guvern sau Ministerul Apărării au loc constant.

În luna iunie a acestui an, Richard Harris, vicepreşedinte pentru vânzări internaţionale în domeniul militar în cadrul Bell Helicopter, a declarat că elicopterul de atac AH1 Viper ar putea fi produs în România în patru-cinci ani, în urma discuţiilor avute cu reprezentanţi ai Guvernului.

În cadrul unei conferinţe de presă, Harris a prezentat şi un proiect mai vechi al companiei Bell prin care, împreună cu Ghimbav Braşov, urma să se construiască la finalul anilor "90 elicopterul "Dracula", proiect ce nu a mai fost finalizat din cauza contextului politic.

Harris a arătat: "Credem că putem trece la pasul următor din punctul de vedere al tehnologiei şi al suportului pentru această industrie. Evaluarea va avea loc în cursul verii şi până în luna octombrie vom avea o viziune mai bună asupra situaţiei. Dar nu este vorba numai despre Bell Helicopter, celelalte companii din familia Textron, precum şi partenerii noştri din programul H1 sunt şi ei implicaţi în această evaluare. Suntem deja în discuţii cu câteva companii româneşti să liciteze pentru preluarea producţiei unor componente ale acestui tip de elicopter, cum ar fi coada elicopterului sau alte câteva componente".

Bell AH1 Viper, a explicat el, este un elicopter de atac deosebit de modern, care este produs la ora actuală de Bell Helicopter pentru Forţele Navale Americane. Are o armură rezistentă la proiectile de până la 23 mm calibru, rachete aer-aer şi o rază de acţiune, cu două rezervoare suplimentare, de 575 km.

El a menţionat că elicopterele sunt vândute la nivel de guverne, iar Bell nu poate veni să vândă către România elicoptere de atac.

"Guvernul american contractează Bell Helicopter pentru producerea elicopterelor, iar Bell Helicopter lucrează cu industria românească pentru transferul tehnologiilor de producţie. Fiind un contract guvernamental, Guvernul american se va asigura că producţia de aici respectă criteriile stabilite pentru producţia americană, ceea ce va deschide oportunităţi pentru export. Guvernul american este cel care stabileşte preţul pentru elicoptere, clienţii au, aşadar, garanţia că nu vor plăti mai mult decât ceea ce plăteşte Guvernul american", a mai spus Harris.

Un elicopter costă circa 30 de milioane de dolari, adaugă el, însă costurile de operare sunt cu 30% mai mici pentru acest elicopter decât pentru orice alt elicopter de atac din lume. În opinia sa, în România există cadrul strategic pentru a se obţine licenţa între cele două ţări, pentru ca producţia de elicoptere americane să se facă în România.

Elicopterul de atac AH-1Z Viper prezintă 85% din componentele majore ale modelului utilitar cu sistem tip giravion Bell Helicopter UH-1Y Venom, sporind capacităţile de operare şi mentenabilitate, cu cerinţe minime de instruire şi având amprente logistice similare, care permit diminuarea costurilor totale privind achiziţia, operarea şi mentenanţa, menţionează comunicatul de presă, precizând că modelul de atac AH-1Z, dar şi modelul utilitar UH-1Y sunt în prezent operate de Marina americană în unele dintre cele mai dure condiţii din lume.

Guvernul anunţă înfiinţarea unei societăţi mixte cu General Dynamics pentru producţia în România de tehnică militară

Ministrul Apărării, Adrian Ţuţuianu, a anunţat, în debutul şedinţei de Guvern de vineri, că a discutat cu reprezentanţii companiei americane General Dynamics pentru înfiinţarea, până la finalul anului, a unei companii mixte, care să producă vehicule militare în România începând cu vara anului 2018.

"Am avut, împreună cu ministrul Fifor, o discuţie importantă cu compania General Dynamics Land Systems. Până la finalul anului se va finaliza înfiinţarea unei societăţi mixte şi anul viitor în această perioadă, iulie, august, vom avea producţie efectuată în România, cu Uzina Mecanică Bucureşti", a anunţat el.

Ţuţuianu a precizat că, în următoarele două săptămâni, va veni "cu lucruri concrete în Guvern".

General Dynamics este un producător american de vehicule militare, printre care tancuri uşoare şi alte vehicule blindate.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. [Mesaj eliminat conform regulamentului]

    [Mesaj eliminat conform regulamentului]

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb