Actualizare 17:00 AURSF susţine iniţiativa ANPC de informare cu privire la comisioanele la ATM
Asociaţia Utilizatorilor Români de Servicii Financiare (AURSF) salută şi susţine iniţiativa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) de a impune prestatorilor de servicii de plată obligaţia de a-i informa pe consumatori în legătură cu toate comisioanele percepute atunci când ulilizeaza terminalele ATM, precum şi de a-i informa în legătură cu procedura şi termenele de recuperare ale cardurilor blocate/reţinute în bancomate.
"Adesea, consumatorii plătesc comisioane foarte mari pentru utilizarea bancomatelor, în special atunci când utilizează ATM-urile altor bănci. Se poate ajunge ca, pentru aceeaşi sumă de bani retrasă, nivelul comisionului plătit să fie şi de 6-7 ori mai mare. Tocmai din acest motiv iniţiativa ANPC de informare a consumatorului în legătură cu acest aspect este extrem de utilă pentru consumatori", afirmă Alin lacob, preşedintele AURSF, citat într-un comunicat al Asociaţiei.
AURSF solicită astfel ANPC să organizeze cât mai urgent o întâlnire la care să poată să participe toate părţile interesate, pentru identificarea celor mai potrivite variante de realizare a scopului propus de proiectul de act normativ supus dezbaterii publice.
De asemenea, AURSF solicită ANPC să se implice în analizarea şi controlul modului în care prestatorii de servicii de plată aplică prevederile care privesc consumatorii din Directiva Serviciilor de Plată, implementată în legislaţia naţională prin intermediul OUG 11312009, precum şi din Regulamentul Uniunii Europene nr. 92412009.
În plus, AURSF solicită ANPC şi Ministerului Finanţelor Publice să finalizeze, în cel mai scurt timp posibil, criteriile de identificare a categoriilor de plăţi naţionale care corespund unor plăţi transfrontaliere, prevăzute de HG 125912010, pentru a permite aplicarea Regulamentului 92412009 şi pentru plăţile efectuate în lei, aşa cum România s-a angajat în faţa Comisiei Europene încă de acum mai bine de trei ani.
---
Actualizare 10:00 Băncile sunt nemulţumite de timpul scurt de dezbatere pe comisioanele la ATM
Consiliul Patronatelor Bancare din România reclamă timpul relativ scurt de dezbatere publică acordat de ANPC privind proiectul de ordin privind iniţiativa ANPC prin care băncile vor fi obligate să afişeze pe ecranele ATM-urilor costurile tranzacţiilor cu cardul şi consideră că ar trebui iniţiat un proces consulativ mai amplu.
"Orice măsură menită a satisface acest obiectiv, inclusiv această iniţiativă recentă a ANPC, va fi sprijinită de către CPBR cu condiţia ca asemenea măsuri să fie implementate în mod constructiv şi să nu producă distorsiuni în piaţă. Astfel, în ceea ce priveşte proiectul de Ordin al ANPC, CPBR consideră că ar fi trebuit iniţiat un proces consultativ mai amplu, care să cuprindă şi reprezentanţi ai comunităţii bancare încă dinaintea publicării proiectului, pentru a putea discuta diferitele aspecte de ordin tehnic şi operaţional ce ţin de asemenea iniţiativă şi a evita astfel posibile reveniri asupra formei iniţiale", se arată într-o poziţie transmisă de Consiliul Patronatelor Bancare din România (CPBR).
"Va trebui că băncile să-şi facă cunoscute punctele de vedere asupra aceste iniţiative şi în mod independent, fiindcă fiecare are particularităţile sale, legate de număr de clienţi, număr de ATMuri etc. La modul general vorbind însă, este de la sine înţeles că ar trebui luaţi în consideraţie o serie de factori înainte de lansarea unui astfel de proiect, ca de pildă cadrul legal, posibilităţile tehnice de a implementa astfel de măsuri, cât şi costurile asociate implementării unor asemenea aplicaţii, inclusiv cine va suporta aceste costuri şi ce impact ar putea avea aceste costuri în relaţia dintre clienţi şi bănci", se arată CPBR.
"Băncile membre ale CPBR sunt, bineînţeles, deschise în a discuta aceste aspecte cu ANPC şi sunt în egală măsură interesate să afle dacă ANPC a structurat această propunere legislativă pe baza un studiu sau program care evidenţiază impactul şi/sau consecinţele acestor măsuri aşa încât să producă efecte benefice şi corecte în piaţă. În funcţie de astfel de considerente şi ţinând cont de faptul că până la acest moment băncile nu au fost consultate în privinţa acestei iniţiative, rămâne de văzut dacă perioada de consultare propusă de ANPC (1-19 septembrie a.c.) va fi deajuns pentru a servi scopului avut în vedere şi a contribui la întărirea echilibrului în piaţă", se mai spune în nota CPBR.
---
Toate informaţiile despre costurile pe care le presupune o tranzacţie cu cardul ar putea apărea pe monitorul bancomatului, potrivit unui Ordin emis de preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).
Acesta menţionează că prestatorii de servicii care efectuează operaţiuni de plată prin intermediul cardurilor de debit şi a cardurilor de credit la terminalele ATM sunt obligaţi să-i informeze pe consumatori asupra tuturor comisioanelor, taxelor şi oricăror altor tipuri de costuri pe care trebuie să le suporte consumatorul în legătură cu contractul de prestări servicii.
Într-un comunicat al ANPC se arată: "Pentru informarea corectă, completă şi precisă a consumatorilor, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor propune emiterea Ordinului privind unele măsuri de informare a consumatorilor de către prestatorii de servicii de plată care desfăşoară operaţiuni de plată prin intermediul ATM-urilor. (...) Astfel, pe ecranul video al monitoarelor specifice terminalelor ATM, vor fi înscrise, în ordinea operaţiunilor efectuate de către consumator, toate informaţiile legate de costurile tranzacţiei (în sumă exactă), dându-i acestuia posibilitatea de a renunţa la efectuarea acesteia sau a oricăror operaţiuni ce presupun eliberare de numerar, transfer din cont, plată facturi, sau oricare alte servicii solicitate în mod expres de către consumator şi efectuate prin intermediul ATM".
Ordinul reglementează şi situaţiile de blocare/reţinere a cardului de debit/credit la terminalul ATM propriu. Astfel, prestatorii vor avea obligaţia să informeze consumatorii, prin semnal video de avertizare pe ecranul terminalului, cu privire la termenul maxim în care consumatorul poate reintra în posesia cardului blocat/reţinut şi va indica numărul de telefon la care consumatorul trebuie să apeleze în cazul în care cardul a fost blocat/reţinut, precum şi intervalul orar în care consumatorul poate contacta prestatorul de servicii de plată.
Potrivit Ordinului, înălţimea literelor şi cifrelor pentru afişarea informaţiilor specifice privind costurile operaţinii trebuie să fie egală cu a celorlalte caractere aflate pe ecran.
Aurelian Dochia, administrator în cadrul BRD consideră că această soluţie nu este practică, nici pentru bancă, nici pentru client.
Domnia sa ne-a declarat: "Consider că este necesar ca oamenii să fie informaţi în legătură cu toate costurile pe care le presupune un contract încheiat cu o bancă, dar cred că soluţia identificată de ANPC nu este practică. Tehnic, nu ştiu cum ar putea fi ea realizată de către bănci, întrucât sunt foarte multe informaţii care ar trebui să apară pe monitorul ATM-ului. În acelaşi timp, omul, când merge să scoată bani sau să plătească ceva prin bancomat, nu are timp să citească toate aceste informaţii, îi va îngreuna operaţiunea. Cel mai bine ar fi ca oamenii să citească contractul pe care îl semnează în momentul în care îşi face cardul şi să primească o broşură pe care să o studieze periodic".
O altă idee pe care domnul Dochia o consideră mult mai practică este existenţa unei pagini web pe site-ul ANPC, unde consumatorii să găsească toate informaţiile de care au nevoie.