Cota de 0,5% din valoarea devizului, pe care trebuie să o plătească beneficiarul construcţiei către Casa Socială a Constructorilor (CSC), este pe cale să fie eliminată din lege.
În acest sens, deputatul PSD Cătălin Marian Rădulescu a iniţiat un proiect legislativ pentru modificarea Legii 215/1997 privind Casa Socială a Constructorilor, pe care l-a depus la Senat, forul decizional fiind Camera Deputaţilor.
Iniţiativa, care a fost înregistrată în data de 7 decembrie 2017, este semnată doar de Cătălin Rădulescu, după cum arată datele de pe site-ul Camerei. Aceasta are un singur articol, ce prevede abrogarea Art. 16 (1) c) din Legea 215/1997, ce arată: "Fondul necesar pentru plata indemnizaţiei prevăzute la art. 12 alin. (1) se constituie din: (...) prelevarea unei cote în cuantum de 0,5% din valoarea devizului de construcţii, cu corespondent în devizul general al lucrării".
Expunerea de motive subliniază că această reglementare este neclară şi incompletă şi instituie o obligaţie controversată, menţionând: "Nu se poate deduce din reglementările legale cine este cel care suportă această cotă, nespecificându-se dacă este o obligaţie a investitorului, a firmei de construcţii sau a proprietarului.
Într-adevăr, prin Precizările nr. 5122NN/1999 privind modul de construire şi virare de către investitori sau propietari a cotei de 0,5% din valoarea devizului de construcţii, cu corespondent în devizul general al lucrării, cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor, se menţionează că obligaţia revine investitorilor sau proprietarilor, indiferent de sursa de finanţare şi de forma de propietate. Totuşi, aceste reglementări nu au puterea să modifice sau să completeze o lege, care are forţă juridică superioară.
Mai mult, Legea nr. 50/1991 privind autorizarea lucrărilor de construire a fost modificată în anul 2009 în sensul indicării titularului obligaţiei de plată a cotei de 0,5% că fiind investitorul sau propietarul, modificare abrogată la câteva luni de la adoptare.
Astfel, se evidenţiază intenţia legiuitorului de a nu impunem sarcina investitorului sau propietarului plata acestei cote.
Considerăm că interpretările Casei Sociale a Constructorilor în sensul solicitării plăţii acestei cote investitorilor sau propietarilor, interpretări concretizate în numeroasele adrese către diverşi investitori, nu au fundament legal.
Astfel, considerăm că dispoziţiile care reglementează obligaţia plăţii acestei cote ar trebui abrogate".
CSC a fost înfiinţată şi îşi desfăşoară activitatea în baza Legii nr. 215/1997, "asigurând o protecţie socială reală salariaţilor din sectoarele de construcţii şi materiale de construcţii, în perioada timpului nefavorabil", potrivit domnului Iliescu.
Principalele surse de finanţare pentru protecţia socială, stabilite prin legea Casei Sociale a Constructorilor, se împart în două categorii - contribuţiile membrilor CSC, respectiv 1% din salariul de bază brut al salariaţilor şi 1,5% din valoarea producţiei de construcţii/montaj realizate şi încasate de societăţi (taxă deductibilă) şi cota de 0,5% din valoarea devizului de construcţii.
Ovidiu Iliescu, directorul general al CSC, a spus că peste 355 de milioane de lei au fost alocate pentru protecţie socială şi contribuţii la bugetele de stat, între anii 1998 şi 2017.
Indemnizaţia de protecţie socială acordată în perioada 1 noiembrie - 31 martie reprezintă 75% din media salariului de bază brut din ultimele trei luni.
Reprezentantul CSC a precizat că, încă de la începutul legii, au existat o serie de acte normative care au reglementat această cotă.
Ovidiu Iliescu ne-a explicat, recent: "După apariţia Legii nr. 215/1997, începând cu anul 1998 (iarna 1998-1999), CSC a început să funcţioneze efectiv şi să acorde protecţie socială salariaţilor din sectoarele de construcţii şi de producere a materialelor de construcţii, constituind fondurile necesare în condiţiile legii.
În anul 1998, a fost emisă HG nr. 600/1998, care introduce în Devizul General, reglementat prin HG 376/1994, cota de 0,5% aferentă CSC, la capitolul 5.2 Comisioane, cote, taxe etc., în concordanţă cu prevederile Legii nr. 215/1997.
Această prevedere înseamnă, de fapt, că orice titular al unei autorizaţii de construire, unde Devizul General este piesă scrisă obligatorie, în calitate de beneficiar de investiţii (investitor sau proprietar), indiferent de sursa de finanţare şi de forma de proprietate, trebuie să preleveze şi să vireze către CSC, pe măsura execuţiei lucrărilor, cota de 0,5% aferentă.
Începând cu HG nr. 600/1998 şi continuând cu toate celelalte hotărâri de guvern apărute ulterior cu referire la Devizul General al investiţiei, până la ultima hotărâre de guvern, respectiv HG nr. 907/2016 care prevede la capitolul 5.2.4. cota aferentă Casei Sociale a Constructorilor, în aplicarea prevederilor Legii privind Casa Socială a Constructorilor, cota de 0,5% a fost menţinută în concordanţă cu prevederile Legii nr. 215/1997, în vigoare la această dată.
HG nr. 907/2016, art. 2, lit. h) prevede că beneficiarul investiţiei este entitatea publică, persoana juridică sau fizică ce are un drept de execuţie a lucrărilor de construcţii potrivit prevederilor Legii nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Aş dori să menţionez aici faptul că, de cele mai multe ori, beneficiarii de investiţii care încearcă să se sustragă de la plata cotei de 0,5%, invocă neapartenenţa la organizaţia noastră, făcând abstracţie că Legea CSC se referă la obligaţia achitării cotei de 0,5% din valoarea devizului de construcţii cu corespondent în devizul general de către beneficiarii de investiţii, titulari ai unei autorizaţii de construire care are la baza obţinerii ei, printre documentele obligatorii, şi devizul general al lucrării, unde, conform legislaţiei, începând cu HG nr. 600/1998 şi până la HG nr. 907/2016 (în vigoare) se include în devizul general, cota aferentă CSC".
În cei 19 ani de funcţionare, CSC a acordat protecţie socială unui număr de 463.430 de salariaţi din sectoarele de activitate construcţii şi producerea materialelor de construcţii.