Guvernul australian va obliga platformele digitale Facebook şi Google să împartă veniturile cu firmele locale de media şi să plătească pentru conţinutul pe care îl folosesc, transmite BBC.
Trezorierul Josh Frydenberg a declarat că proiectul codului deontologic privind platformele digitale vrea să ofere editorilor "condiţii de concurenţă echitabile pentru a asigura un mers corect".
Piaţa media din Australia a fost afectată în acest an, iar multe redacţii au fost închise sau au diminuat numărul locurilor de muncă pe fondul scăderii veniturilor. Astfel, Rupert Murdoch închide 112 ziare printate australiene, Buzzfeed închide activitatea agenţiilor de presă din Marea Britanie şi Australia, iar radiodifuziunea australiană pierde un caz de razie în biroul de ştiri.
Facebook şi Google se opun cu fermitate propunerii guvernului, menţionând că s-ar putea îndepărta de presa australiană.
Codul de conduită elaborat de autoritatea de reglementare a concurenţei din Australia va fi dezbătut în Parlament, a adăugat Josh Frydenberg.
Astfel, s-ar putea impune sancţiuni substanţiale în valoare de sute de milioane de dolari companiilor tehnologice care nu se conformează.
Autoritatea pentru concurenţă din Australia a propus un cod obligatoriu pentru mass-media şi platformele digitale prin care solicită companiilor tehnologice să plătească pentru conţinut. Codul va permite firmelor de media să negocieze cu giganţii tehnologici pentru conţinutul apărut în fluxul de ştiri şi în rezultatele căutării lor. În cazul în care negocierile nu sunt realizate, problema va fi gestionată de Autoritatea australiană pentru Comunicaţii şi Mass-Media.
Proiectul de cod acoperă şi alte aspecte, inclusiv notificarea companiilor de ştiri cu privire la modificările algoritmilor.
Sancţiunile ar putea ajunge până la 10 milioane de dolari australieni (5 milioane de lire sterline; 7 milioane dolari) sau 10% din cifra de afaceri locală a companiei.
Codul se va concentra iniţial pe Google şi Facebook, dar ar putea fi extins şi la alte companii de tehnologie, a adăugat trezorierul.
Josh Frydenberg a declarat: "Nimic mai puţin decât viitorul peisajului mass-media australian este în joc cu aceste schimbări."
"Proiectul legislativ de astăzi va atrage atenţia multor agenţii de reglementare şi a multor guverne din întreaga lume", a spus el.
Mel Silva, directorul local al companiei Google, a declarat: "'Compania a fost profund dezamăgită şi a susţinut că mişcarea va descuraja inovaţia. Intervenţia cu mâna grea a guvernului ameninţă să împiedice economia digitală a Australiei şi are un impact asupra serviciilor pe care le putem oferi australienilor".
Facebook a sugerat anterior că ar putea elimina ştirile australiene de pe platforma sa dacă s-ar impune astfel de cerinţe, iar argumentarea costurilor aferente afacerii sale ar fi neglijabilă.
Codul de conduită va fi supus unei perioade de consultare de o lună înainte de a fi dezbătut în Parlament, a precizat Josh Frydenberg. Dacă legislaţia este adoptată, codul este proiectat pentru a fi revizuit după un an.