Mulţi contribuabili au îndeplinit obligaţia legală de a-şi depune raportările SAF-T, însă fără a verifica de fiecare dată corectitudinea datelor incluse. Din acest an, se va trece la următoarea etapă, mai exact, pe lângă un nou val de notificări ale ANAF pentru depunerea SAF-T şi chiar amenzi, instituţia va demara verificarea datelor raportate.
În noul episod PwC Romania Tax Talks, Anca Macovei, Director PwC România, şi Izabela Stoicescu, Senior Manager au discutat despre cum se pot pregăti companiile pentru completarea corectă a declaraţiilor SAF-T şi la ce să se aştepte în acest an din partea autorităţilor.
Principalele declaraţii:
Mulţi contribuabili au finalizat implementarea fişierului de raportare SAF-T, proces care care s-a dovedit a fi anevoios şi de lungă durată. În 2024, SAF-T intră într-o nouă etapă, în care ANAF va începe să analizeze datele incluse în raportare.
ANAF a transmis deja notificări de nedepunerea atât în toamna anului 2022, cât şi în primăvara anului 2023 pentru cei care fie nu au depus deloc declaraţiile SAF-T, fie le -au depus aproape goale. Aceste demersuri vor fi continuate de ANAF şi ne aşteptăm să fie un nou val de notificări sau chiar amenzi pentru nedepunere. De asemenea, probabil că ANAF va începe să verifice şi corectitudinea datelor. Ne amintim aici că în martie anul trecut s-au publicat o serie de teste de consistenţă, astfel încât fiecare entitate raportoare, contribuabili, să ştie care sunt aspectele pe care trebuie să le urmărească în pregătirea declaraţiei SAF-T.
Din punctul nostru de vedere, este important, pe de o parte, să ne asigurăm că depunem declaraţiile, însă foarte important este ca datele pe care noi le raportăm în aceste declaraţii sunt corecte şi complete şi, bineînţeles, dacă avem diferenţe, când le vom identifica şi, bineînţeles, documenta în mod corespunzător şi din timp.
Vorbim despre multe date, despre o structură fixă şi foarte multe restricţii. Fişierul presupune transmiterea unui volum semnificativ de date fiscale şi contabile în trei tipuri de declaraţii: lunară sau trimestrială, declaraţia anuală pentru datele aferente mijloacelor fixe şi declaraţia la cerere care acoperă datele privind stocurile.
Validatorul pus la dispoziţie de către ANAF nu face verificări de substanţă / corectitudinea datelor, ci este limitat la structura .xml şi la restricţiile din punct de vedere sintactic. Fiecare contribuabil trebuie să adapteze verificările pe care le are de efectuat, însă într o primă etapă, ca şi aspect obligatoriu, să spunem într adevăr ar trebui ar trebui urmate o serie de verificări calitative.
Există softuri sau tool-uri care pot verifica automat declaraţia după ce aceasta a fost exportată şi validată. Şi inclusiv acestea ar putea şi inclusiv ar mai putea fi inclusă în rutina de lucru lunară a departamentului financiar contabil.
Dacă ne uităm la experienţa altor ţări care au implementat SAF-T şi la ce ne dorim noi pentru România, cu siguranţă aşteptarea este să scăpăm de parte din declaraţiile de TVA, de exemplu. Polonia, care a implementat SAF-T acum mai bine de cinci ani, a renunţat acum patru ani la declaraţiile de TVA, bineînţeles înlocuindu-le cu declaraţia SAF-T. Clar, ne aşteptăm şi la utilizarea datelor incluse în raportare în cadrul inspecţiilor fiscale şi cu siguranţă toate aceste date vor fi folosite pentru analize de risc, pentru identificarea anumitor diferenţe.
Aşteptarea noastră este ca, într-un viitor cât mai apropiat, toate iniţiativele digitalizare să ducă la o transparentizare a proceselor de inspecţie fiscală şi, bineînţeles, a modului în care contribuabilii se vor conforma obligaţiilor de raport