Transportul internaţional rutier de bunuri a fost inclus în sfera de aplicare a obligaţiilor în materie de RO e-Transport prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 115/2023, se arată într-un comunicat al PwC, remis redacţiei. Sunt vizate de această extindere a obligaţiilor atât operaţiunile vamale de import - export, cât şi deplasările intracomunitare (achiziţii, respectiv livrări intracomunitare), relatează sursa citată.
Astfel, operatorii economici trebuie să se conformeze, pe de-o parte, cu obligaţiile în materie de e-Transport existente în ceea ce priveşte transportul pe teritoriul naţional al bunurilor cu risc fiscal ridicat, iar pe de altă parte, cu noile obligaţii ce vizează transportul internaţional rutier de bunuri, conform sursei indicate.
Obligaţiile în domeniul RO e-Transport au avut ca scop iniţial monitorizarea transporturilor rutiere pe teritoriul naţional a bunurilor cu risc fiscal ridicat prevăzute de Ordinul ANAF nr. 802/2022. ANAF vizează - printr-un proiect de Ordin - să extindă această listă a bunurilor cu risc fiscal ridicat, aşa cum am menţionat şi într-un articol anterior, potrivit comunicatului.
În altă ordine de idei, obligaţia obţinerii codului UIT intervine şi pentru transportul internaţional rutier de bunuri revine următorilor operatori economici, informează sursa:
"-destinatarului înscris în declaraţia vamală de import, respectiv expeditorului înscris în declaraţia vamală de export, în cazul bunurilor care fac obiectul operaţiunilor de import sau export, după caz;
-beneficiarului din România, în cazul achiziţiilor intracomunitare de bunuri;
-furnizorului din România, în cazul livrărilor intracomunitare de bunuri;
-depozitarului, în cazul bunurilor care fac obiectul tranzacţiilor intracomunitare aflate în tranzit, atât pentru bunurile descărcate pe teritoriul României spre depozitare sau pentru formarea unui nou transport din una sau mai multe partide de bunuri, cât şi pentru bunurile încărcate după depozitare sau după formarea unui nou transport pe teritoriul naţional din una sau mai multe partide de bunuri."
Legislaţia adoptată recent în materie de RO e-Transport privind transportul internaţional rutier de bunuri nu limitează în prezent aplicabilitatea acestor obligaţii la anumite categorii de bunuri şi nici nu condiţionează masa mijloacelor de transport a bunurilor ori valoarea sau greutatea acestora, aşa cum este în prezent cazul bunurilor cu risc fiscal ridicat, se mai arată în comunicat. În acest sens, există posibilitatea ca autorităţile fiscale să adopte în viitorul apropiat prevederi legislative care să detalieze şi aceste aspecte, adaugă sursa.
Nu în ultimul rand, o altă modificare importantă adusă de Ordonanţă de Urgenţă nr. 115/2023 vizează obligaţia transportatorilor de a echipa vehiculul de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicaţii. În acest sens, conducătorul mijlocului de transport are obligaţia să pornească dispozitivul de poziţionare înainte de începerea transportului pe teritoriul naţional şi să îl ţină în funcţiune până la locul de livrare declarat pe teritoriul naţional sau după părăsirea teritoriului naţional, transmite compania.
Neconformarea cu noile obligaţii privind RO e-transport pentru transportul rutier internaţional de bunuri atrage aplicarea unor amenzi de pana la 100.000 lei, precum şi confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate. Sancţiunile aferente nerespectării noilor obligaţii privind transportul internaţional rutier de bunuri se vor aplica de la 1 iulie 2024, precizează sursa menţionată.
Operatorii economici supuşi noilor reglementări eTransport au nevoie de resurse interne suplimentare pentru automatizarea procesului sau pot folosi soluţii existente. PwC România a dezvoltat soluţia e-Transport, o platformă preconfigurată care automatizează procesele necesare raportării în sistemul Ro e-Transport şi care facilitează conformarea cu obligaţiile legale mult mai rapid, mai simplu şi mai puţin costisitor, menţionează sursa citată. Fiind integrată cu soluţiile de business ale companiilor şi direct conectată la sistemul informatic al ANAF, soluţia e-Transport colectează, validează şi agregă datele din sistemele utilizatorilor şi ale partenerilor lor de afaceri cu scopul de a genera codul UIT şi managementul acestuia, se mai arată în comunicat.