Radu Puiu, XTB: Retailerii Nike şi H&M sfidează, pe moment, contextul economic dificil

S.B.
Companii / 6 aprilie 2023

Radu Puiu, XTB: Retailerii Nike şi H&M sfidează, pe moment, contextul economic dificil

Anul 2023 aduce un mix complex în economie, fiind caracterizat de o inflaţie încă ridicată care pune presiune asupra nivelului de trai, de restructurări ale companiilor, dar şi de o piaţă a forţei de muncă încă solidă în SUA. Potrivit lui Radu Puiu, analist financiar în cadrul casei de brokeraj pe burse internaţionale XTB România, din acest motiv, perspectivele pentru majoritatea companiilor sunt încă destul de incerte.

Nike, unul dintre cele mai cunoscute nume din industria mondială de articole sportive, a înregistrat mişcări semnificative ale preţului acţiunii începând cu al patrulea trimestru al anului trecut. Astfel, de la începutul lunii octombrie 2022 şi până la 6 aprilie 2023, acţiunile companiei s-au apreciat cu peste 45%. Firma a raportat câştigurile pentru al treilea trimestru din anul fiscal 2023 la 21 martie, iar preţul acţiunilor a crescut cu 3,64% într-o singură zi. Nike a anunţat un câştig per acţiune (EPS) de 0,79 dolari, în timp ce estimarea a fost de 0,555 dolari.

Totodată, Nike a raportat un venit de 12,39 miliarde de dolari faţă de nivelul prognozat de 11,482 miliarde de dolari, cu 7,91% peste estimări. Cu toate acestea, venitul net de 1,24 miliarde de dolari a fost uşor mai mic decât în trimestrul precedent. În plus, Nike a oferit un dividend de 34 de cenţi pe acţiune la 3 aprilie.

Compania americană şi-a ajustat în creştere previziunile privind veniturile pentru întregul an, după prezentarea rezultatelor financiare peste aşteptări. Cu toate acestea, a avertizat cu privire la presiunile legate de marja de profit, deoarece continuă să se "lupte" cu stocurile în exces de produse printr-o politică de discounturi mari. Pe lângă acest factor, marja de profit este pusă sub presiune de un dolar american puternic şi de costuri de transport mai ridicate.

Preţul acţiunilor, în pas cu datele financiare

Preţul acţiunilor Nike a reacţionat pozitiv după publicarea rezultatelor pentru al treilea trimestru. Creşterea puternică a volumului de cumpărare poate indica faptul că o parte dintre investitori ar avea o poziţionare pe termen lung. Ei s-ar putea aşteapta ca avansul acţiunilor să continue în lunile următoare.

Compania a beneficiat de o creştere accelerată a vânzărilor de încălţăminte. Investitorii anticipează un avans mai mare al acestui segment în viitor, pe măsură ce compania profită de popularitatea modelelor sale de sneakers.

Un semn de întrebare important rămâne în legătură cu situaţia economiei Chinei. Pentru Nike, această piaţă a adus cea mai rapidă creştere a companiei înainte de pandemie. Însă economia slăbită post-pandemie a influenţat negativ ritmul de creştere, reflectat în rezultatele firmei de anul trecut. Veniturile generate în China au scăzut cu 13% în anul fiscal 2022 faţă de cel anterior, excluzând efectele schimbului valutar.

Chiar şi aşa, această piaţă importantă pentru Nike ar putea schimba, din nou, datele problemei, după ce veniturile generate de Beijing au crescut cu 6% în ultimul trimestru.

Puterea mărcii şi vânzarea online, puncte forte

Nike are o putere extraordinară de brand, o componentă solidă de comerţ electronic şi un program de afiliere care îi permit să creeze o bază amplă de clienţi fideli. Aceste puncte forte ajută valoarea afacerii în viitor.

Prognozele analiştilor în privinţa companiei sunt optimiste. Goldman Sachs a crescut preţul ţintă pentru acţiuni de la 134 de dolari la 148 de dolari, oferind un rating de "cumpărare". În mod similar, Guggenheim şi-a crescut preţul ţintă pentru acţiuni, de la 135 de dolari la 145 de dolari, oferit de asemenea un calificativ de "cumpărare". Şi Stifel Nicolaus şi-a majorat preţul ţintă, de la 132 de dolari la 143 de dolari, iar Deutsche Bank a majorat aşteptările de preţ de la 126 de dolari la 133 de dolari.

Pentru a avea un termen de comparaţie, acţiunile Nike au încheiat sesiunea de tranzacţionare din 5 aprilie la aproape 121 de dolari. În concluzie, rezultatele peste aşteptări ale Nike reprezintă o dovadă a forţei brandului, în ciuda unui context macroeconomic care indică o deteriorare a sectorului de consum.

Şi H&M surprinde piaţa cu cifrele de profit

Un alt exemplu interesant este retailerul suedez de îmbrăcăminte Hennes&Mauritz AB, mult mai cunoscut drept H&M. Preţul acţiunilor a crescut cel mai mult din ultimele două decenii, deoarece firma a făcut progrese în reducerea stocurilor care au afectat compania de mai bine de şase ani.

H&M a raportat un profit net de 541 de milioane de coroane suedeze (52 de milioane de dolari), pentru primul trimestru fiscal, mai mult decât dublul profitului marcat în aceeaşi perioadă a anului trecut, de 217 milioane de coroane. Vânzările au crescut cu 12% în trimestrul respectiv, la 54,87 miliarde de coroane. Pe de altă parte, costurile mai ridicate cu materiile prime şi transportul, precum şi problemele cauzate de cursul valutar au dus la o scădere de 2,10% a marjei de profit, până la 47,2%.

Raportarea unui venit surpriză în primul trimestru se datorează faptului că retailerul a fost impulsionat de consolidarea platformei second-hand Sellpy în operaţiunile sale. Preţul acţiunilor a crescut cu până la 19% în 30 martie, după ce compania a raportat că stocul a scăzut la cel mai redus nivel proporţional cu vânzările din 2020. Analiştii se aşteptau la o pierdere. însă Sellpy a contribuit la un câştig contabil de 1 miliard de coroane (96 de milioane de dolari), deoarece activele şi rezultatele sale sunt acum incluse în raportările H&M.

Contextul economic dificil rămâne un factor de risc

Grupul H&M continuă să fie unul puternic în sectorul retail, cu o poziţie financiară robustă, un flux de numerar stabil şi o situaţie echilibrată a stocurilor. Acţiunile au fost constant volatile în ultimii câţiva ani, analiştii ajustând prognozele pe baza modificărilor din mediul macroeconomic şi ale situaţiei financiare.

În ciuda acestei tendinţe fluctuante referitoare la ratinguri, mulţi analişti rămân optimişti cu privire la perspectivele viitoare ale H&M, deoarece păstrează una dintre cele mai mari capitalizări de piaţă, din istoria segmentului. Totodată, compania continuă să ofere o linie accesibilă, dar la modă, pentru a-şi menţine profilul bazei de clienţi.

Există însă o serie de factori de risc, mai ales că H&M operează într-un mediu dificil, în care consumatorii europeni se retrag către cheltuielile de bază, pe fondul inflaţiei ridicate. Pentru a se adapta la acest context dificil, compania a anunţat disponibilizarea unui număr de 1.500 de angajaţi, din cei aproximativ 155.000. Măsura a dus la înregistrarea unei economii de aproximativ 190 de milioane de dolari.

Diferenţa de curs valutar pune presiune pe profit

Creşterea profitabilităţii este o provocare, deoarece coroana suedeză se află în apropierea minimelor istorice în raport cu dolarul american. Acest aspect este important, pentru că H&M achiziţionează articole de îmbrăcăminte fabricate în Asia, unde preţurile sunt de obicei exprimate în moneda americană.

Compania a transmis că se aşteaptă ca nivelul de consum să rămână negativ în al doilea trimestru şi să se îmbunătăţească treptat, în cursul anului. CEO-ul Helmersson a declarat că H&M ia măsuri pentru a atinge o marjă operaţională de 10% anul viitor, faţă de 3,2% în anul fiscal 2022. Veniturile ajustate valutar au crescut cu 4% în martie, prima lună a celui de-al doilea trimestru al H&M. Colecţiile de primăvară sunt bine primite pe pieţele unde vremea s-a încălzit, dar începutul sezonului a fost amânat în multe ţări în care temperaturile au fost mai scăzute.

Deşi rezultatele Nike şi H&M par să fi "sfidat" problemele din economie, viitorul nu poate garanta continuarea aceleiaşi dinamici. Trendul în ceea ce priveşte consumul şi vânzările de retail, atât în Europa cât şi în SUA, s-au aflat pe o pantă descendentă, iar contextul economic dă semnale de deteriorare.

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. Domnule Radu Puiu, cum ramane cu Valurile lui Elliott in baza carora tot vedeati scaderi de amploare chiar si dupa ce criza din 2008 a incetat si actiunile incepusera sa creasca? De atunci cotatiile au tot crescut Cine s-a luat dupa dv. si a vandut sau a stat deoparte, a avut de suferit. Ati fost si la emisiunea lui Soviani la un moment dat, cu aceleasi valuri si prognoze stupide.

    1. Morala e nu va luati dupa nimeni. Nici dupa Buffet, sau na poate dupa Buffet daca vreti macar acela a aratat ceva. II ascultam pe toti dar nu ne luam dupa nimeni. Cel mai bine asa.

      Multi nu sunt in stare sau nu au experienta si nici timpul necesar sa studieze piata motiv pentru care se incred in asa-zisii experti, asa cum bolnavii se incred in recomandarile doctorilor. Problema este ca nu toti sunt buni specialisti sau bine intentionati.

      Buffett are dreptate si totodata logica in ceea ce sustine si-anume ca actiunile se cumpara atunci cand pesimismul si panica sunt prezente (pentru ca atunci probabilitatea ca ale lor cotatii sa fie in zona minimelor, este mare). Din pacate firea umana adesea ne impinge sa cumparam atunci cand este euforie in piata si sa vindem atunci cand intram in panica, uitand de fundamentele companiilor in momentele respective. Fundamentele si rabdarea trebuie sa domine emotiile si nu invers. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9749
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7790
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3324
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0430
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.9466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb