Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) şi Agenţia de Monitorizare a Presei (AMP) au lansat, la finele săptămînii trecute, în cadrul programului "Jurnalismul în lupta împotriva corupţiei şi a crimei organizate", un raport despre activitatea presei scrise centrale şi locale în domeniu. "Ţinta acţiunii este evaluarea şi îmbunătăţirea performanţei jurnalistice", a precizat directorul AMP, Mircea Toma, la prezentarea raportului.
Cercetarea amintită cuprinde două direcţii: publicitatea din banii publici şi relatarea în presă a cazurilor de corupţie. Aria de lucru a cuprins trei ziare centrale şi nouă publicaţii locale. În primul caz, s-a descoperit o relaţie între publicitatea cumpărată de o instituţie şi articolele negative la adresa acesteia. Ministerul Transportului se află în topul celor care achiziţionează spaţiu de reclamă şi, în consecinţă, există foarte puţine materiale privind corupţia la nivelul acestei instituţii, potrivit raportului. La polul opus se află instituţiile care nu investesc în publicitate, cum este Ministerul de Interne, susţine Ioana Avadani, reprezentantul CJI.
În ceea ce priveşte presa locală, raportul arată că publicitatea administraţiilor din teritoriu declanşează autocenzura. Mircea Toma consideră că "dependenţa de banii publici" este "un factor inhibitor în abordarea corupţiei" şi, totodată, critică organizaţiile media, în special cele zonale, pentru numărul mic de investigaţii. Raportul prezentat la finele săptămînii trecute mai notează că majoritatea articolelor au drept sursă diferite instituţii, precum Parchetul General sau Parchetul Naţional Anticorupţie. Explicaţia constă în riscurile şi costurile mari pe care le presupune o anchetă. O parte a presei locale a criticat, însă, afirmaţiile directorului AMP şi a caracterizat raportul drept subiectiv.
Finanţarea proiectului a fost susţinută de Ministerul de Externe al Germaniei. Acesta mai sprijină un program de scoatere de sub incidenţa Codului penal a prevederilor referitoare la calomnie şi la delictele de opinie.