Un raport realizat de EY Global Automotive Center - "Changing Lanes 2014-15: the automotive C-Suite's agenda" previzionează, pentru anul 2014, că executivii de top din companiile internaţionale din industria auto vor valorifica oportunităţile generate de uşoara redresare economică de la nivel global şi vor încerca să câştige teren prin strategii de diferenţiere, prin inovaţie şi parteneriate.
Studiul EY, care are la bază un sondaj realizat în rândul a 100 de directori executivi din industria auto de la nivel global şi analize în profunzime ale industriei, identifică cinci teme-cheie care vor domina agenda companiilor din industria auto în următoarele 18 luni.
Conform studiului, marea majoritate a producătorilor auto intervievati (90%) au declarat că pieţele emergente sunt principalele surse care generează volatilitate în piaţă, în timp ce 68% dintre furnizori au identificat drept cauză a volatilităţii - cererea din ambele pieţe, atât din cele dezvoltate cât şi din pieţele emergente. 84% dintre executivi se aşteaptă la un impact negativ generat de fluctuaţiile ratelor de schimb valutar şi ale preţurilor materiilor prime, în timp ce 56% consideră că scăderea cererii de pe pieţele emergente va avea un efect negativ asupra industriei.
De asemenea, nu mai puţin de 67% dintre constructorii şi dealerii de automobile au menţionat conectivitatea şi infotainment-ul (combinaţia dintre informaţie şi divertisment) ca fiind elementele principale ale propunerii de valoare pentru clienţi, în timp ce 74% dintre furnizorii auto au identificat dreptul de proprietatea asupra inovaţiei şi consolidarea platformelor.
77% dintre executivii intervievaţi au declarat că pătrunderea şi obţinerea succesului pe pieţele foarte dezvoltate reprezintă principalul avantaj competitiv. Producatorii de automobile îşi completează sursele de venit, prin soluţii de conectivitate, mobilitate şi asistenţă post-vânzare pentru a rămâne competitivi. În timp ce colaborarea a fost o direcţie strategică abordată de companii din 2013, sondajul privind perioada 2014-2015 arată că liderii din industrie intenţionează să se concentreze mai intens pe parteneriate pentru a aduce mai multă valoare prin schimbul de tehnologie şi creşterea vitezei de inovaţie în piaţă.
În timp ce doar puţin peste 50% dintre producătorii de automobile au identificat o gamă de procese orientate către date şi IT ca având un rol critic în generarea de profit, 80% au declarat că analiza consumatorului este încă şi mai importantă.
Accesarea şi reţinerea angajaţilor valoroşi rămâne o problemă centrală pentru industrie, cu o concentrare mai mare pe dezvoltarea talentelor pentru a stimula inovaţia. Peste 65% dintre executivi identifică talentul pentru inovaţie şi competenţele pentru funcţii tehnice ca fiind esenţiale. Majoritatea producătorilor de automobile au declarat, de asemenea, că siguranţa pe lanţul de distribuţie şi vizibilitatea în pieţele emergente sunt elemente cheie în mentinerea continuităţii de business.
În 2013, executivii din industria auto au prioritizat eficienţa operaţională şi financiară, atât în propriile organizaţii cât şi pe lanţul de distribuţie, adaugă studiul. Pe această piaţă globală volatilă, îmbunătăţirea marjelor rămâne o prioritate pe agenda companiilor, dar executivii din industria auto sunt, de asemenea, concentraţi pe integrarea flexibilităţii de care au nevoie pentru a reacţiona în faţa situaţiilor neprevăzute - fie în ceea ce priveşte disponibilitatea resurselor, competiţia, sau condiţiile economice din pieţele emergente.
"Previziunile legate de industria auto din România indică o stabilizare per total a pieţei auto în 2014, în contextul în care se aşteaptă o redresare a economiei globale din care să aibă de câştigat şi piaţa auto locală. Piaţa din România a fost una dintre pieţele cele mai afectate de criză, dar, după o perioadă de declin masiv, se aşteaptă ca vânzările de autovehicule să revină pe o traiectorie normală în acest an. Aceste aşteptări de creştere pleacă de la baza scăzută a vânzărilor slabe din 2013, şi a revenirii cererii după mai mulţi ani de declin susţinut pe piaţă şi întârziere a deciziilor de cumpărare", spune Ariadna Oşlobeanu, Senior Manager, Assurance, EY România.
"În plus, este probabil ca 2014 să fie ultimul an în care funcţionează programul "Rabla" şi este de aşteptat ca oamenii să încerce să profite de facilităţile programului, conducând la vânzări adiţionale în 2014", adaugă Ariadna Oşlobeanu.