Turismul din ţara noastră este o catastrofă din punct de vedere economic, aportul la produsul intern brut fiind de numai 1,4%, în comparaţie cu nivelul de 14,3% în Grecia, arată un raport elaborat de Societatea Academică Română (SAR).
De asemenea, soldul balanţei comerciale turistice a fost negativ în 2002, respectiv -171 milioane dolari, în timp ce în Bulgaria soldul era de +385 milioane dolari, iar în Ungaria - aproape 1,4 miliarde dolari. "Sîntem în urma tuturor acestor ţări la calitatea resurselor umane şi a infrastructurii, şi chiar în urma unor ţări precum Uzbekistan sau Kyrgyzstan conform unor studii World Travel and Tourism Council", susţin specialiştii SAR.
Campaniile de promovare a turismului propuse de către agenţia de profil s-au dovedit a fi doar propaganda pentru partidele de guvernămînt. Eşecul programului Dracula Park sau al staţiunii Europa, piedicile birocratice stupide, circul permanent de la aeroportul Otopeni nu sînt întîmplări, ci elemente coerente care dau imaginea reală a ţării. Spre exemplu, în 2003 un antreprenor turc a încercat să redeschidă o linie maritimă turistică, însă iniţiativa a fost zădărnicită de către Garda de Coastă la Sulina. Pasagerii au fost trataţi ca nişte infractori, iar în urma scandalului, un conflict diplomatic a fost cu greu atenuat.
Emanuel Răuţă, analist politici publice şi autorul studiul, subliniază că "ţeapa taxiurilor de la Otopeni, chiar după aşa-zisa licitare a serviciului, împreună cu mizeria şi scările rulante defecte de la Universitate, sînt elemente definitorii ale imaginii României în lume".
Dacă în ţara noastră preţul pentru un kilometru parcurs cu taxiul de la Aeroportul Internaţional Henri Coandă este de 1 euro, în schimb, în Bulgaria tariful este de 0,5 euro/km, serviciul fiind concesionat la trei societăţi. În Ungaria, unde taxiurile au acces liber la aeroporturi, tariful este de 0,5 euro/km. Ungaria, ţară fără ieşire la mare, a reuşit prin calitatea serviciilor şi a unui management eficient, să atragă la lacul Balaton de două ori mai mulţi turişti decît întregul litoral românesc.
Emanuel Răuţă recomandă autorităţilor promovarea mai eficientă a turismului, urmînd exemplul Turciei. În această ţară, Guvernul promovează gratuit turismul atît privat, cît şi de stat, oferind gratuităţi pentru excursiile charter, reclamă gratuită în ghidurile serviciilor consulare, precum şi lobby de stat. De asemenea, analistul SAR mai recomandă dezvoltarea turismului urban şi transformarea Bucureştiului şi a oraşelor mari în atracţii prioritare. Pentru materializarea aceste recomandări, este nevoie de reabilitarea zonei vechi a Capitalei şi reabilitarea întregii infrastructuri a oraşului. În plus, ar trebui promovată o nouă lege a turismului, în concordanţă cu normele europene, precum şi înfiinţarea unei Agenţii pentru Turism care să funcţioneze pe cont propriu, independent de vreun minister.