• Televiziunea publică - al şaselea an consecutiv pe pierdere
• Deficitul TVR s-a ridicat, anul trecut, la 160 milioane lei, cu doar 2 milioane de lei mai puţin decât în 2010
Veniturile din publicitate înregistrate, anul trecut, de Televiziunea Română au fost cu 24,06% mai mici faţă de cele din 2010, potrivit Raportului TVR pe 2011, depus joia trecută la Parlament.
Acesta arată că "veniturile din publicitate raportate de Regia de vânzări «Splendid Media», în perioada 01.01.2011 - 30.09.2011 (9 luni), au fost în valoare de 4.879.967,73 euro. Suma de mai sus este diminuată de rebate-ul acordat agenţiilor, comisionul «Splendid Media» în valoare de 5% şi valoarea minutelor neacordate. În perioada octombrie - decembrie 2011 (trei luni), vânzările de publicitate au fost realizate de către Direcţia Marketing şi Vânzări, care a redefinit politica de vânzare realizând un mix integrat al vânzărilor clasice, inventarul GRP's, proiecte speciale şi venituri din proiecte cu fonduri europene, proiecte de PR şi sponsorizare. Preluarea activităţii de vânzare, planificare şi management al vânzărilor s-a făcut într-un interval de 10 zile, departamentul având un număr de patru persoane dedicate. Veniturile din publicitate (...) în perioada octombrie - decembrie 2011 (3 luni) sunt în valoare de 2.346.102,24 euro net".
Potrivit Raportului TVR, scăderea veniturilor din publicitate s-a datorat mai multor factori, printre care se numără obligativitatea plasării publicităţii între programe; scăderea continuă a bugetelor de publicitate; diminuarea interesului clienţilor pentru vânzările clasice de publicitate şi reorientarea unui procent semnificativ pe zona online, dar şi direcţionarea bugetelor către proiecte integrate de media, mult mai inovative; lipsa pauzelor şi nealocarea a opt minute de publicitate pe aproape toate tronsoanele orare, mai ales în prime time, din cauza programelor mai mari de 60 de minute; scăderea audienţei generale a programelor TVR; lipsa proiectelor integrate şi inovative oferite clienţilor, care să ducă la creşterea de extra-bugete în prima perioadă a anului 2011 etc.
• Veniturile totale ale TVR - 583 milioane lei
Anul trecut a fost al şaselea an de pierderi la TVR, nivelul deficitului fiind de 160 milioane de lei, cu doar două milioane de lei mai puţin decât în 2010, când pierderile au totalizat circa 162 milioane de lei.
Veniturile totale ale TVR s-au cifrat la peste 583 milioane de lei, în timp ce cheltuielile totale au fost de aproximativ 744 milioane de lei.
Creanţele TVR au ajuns, în 2011, la circa 120 milioane de lei, iar datoriile pe termen scurt au însumat 531 milioane de lei, potrivit documentului citat. Datoriile care trebuie plătite într-o perioadă mai mare de un an însumează 22,78 milioane lei. Până în prezent, din datoriile pe termen scurt, instituţia a achitat valoarea de 49,5 milioane de lei. La finalul anului trecut, disponibilităţile băneşti în conturile societăţii erau de 7 milioane de lei.
Conducerea TVR susţine că pierderea fiscală moştenită la preluarea mandatului de către noul Consiliu de Administraţie - în data de 30 iunie 2010 - cumula 243,5 milioane de lei. Sursele citate susţin că instituţia a fost influenţată negativ de unele modificări legislative, de conjunctura economică nefavorabilă, de deciziile manageriale anterioare ineficiente, precum şi de preluarea fără posibilitate de modificare a unor obligaţii contractuale asumate anterior.
Raportul TVR reliefează că, prin diferite măsuri de reducere a cheltuielilor şi de diversificare a veniturilor, deficitul Televiziunii Române din primul semestru al lui 2011 a fost redus cu 34%, comparativ cu perioada similară a anului precedent.
Cheltuielile au fost diminuate prin suspendarea acordării tichetelor de masă; plafonarea primei de vacanţă a angajaţilor la un nivel maxim stabilit în limitele agreate cu partenerii sociali; suspendarea primei de vacanţă pentru 2012; adoptarea unui program de lucru cu caracter flexibil şi inegal; valorificarea stocului de filme şi limitarea achiziţiilor; reducerea bugetelor structurilor din cadrul TVR; reducerea cheltuielilor generale de administrare; reorganizarea activităţii în serviciile de producţie pentru încadrarea în spaţiile orare programate; limitarea semnificativă a cuantumului de ore suplimentare; intrarea în conservare a 30% din parcul auto al televiziunii publice; scăderea fondului total alocat onorariilor pentru colaboratori.
• Noul Consiliu şi-a construit o strategie managerială proprie
Anul 2011 a fost primul an complet în care actualul Consiliu de Administraţie a putut să-şi construiască propria strategie managerială şi să proiecteze un buget care să o susţină, potrivit Raportului: "Una dintre principalele preocupări ale actualului Consiliu de Administraţie pentru anul care face obiectul aces-tui raport a fost iniţierea unui proces de restructurare al cărui scop principal a fost optimizarea costurilor şi redefinirea rolului serviciului public în societatea românească. (...) Unul dintre principalele obiective ale managementului TVR pentru 2011 a fost regândirea TVR INFO - lansat iniţial ca un canal axat pe informaţii utilitare. (...) O altă direcţie strategică a TVR a fost dezvoltarea producţiilor pentru mediul online, în dorinţa de adaptare la noile modele de consum video şi de poziţionare pe viitoarea piaţă media, în care Internetul şi televiziunea converg. (...) Un alt palier de acţiune al TVR în 2011 a fost demararea unui proiect în parteneriat cu un reprezentant al societăţii civile - Centrul pentru Jurnalism Independent (CJI) - menit să redefinească valorile şi misiunea de serviciu public ale TVR. (...) Finalitatea parteneriatului constă în realizarea Cartei TVR - un document care va stabili în detaliu modul de operare al instituţiei şi valorile sale fundamentale".
TVR şi-a propus, ca obiective principale pentru 2011, stoparea declinului TVR în ceea ce priveşte audienţa şi calitatea programelor; redefinirea sau îmbunătăţirea, după caz, a identităţii fiecărui canal, potrivit specificului TVR de serviciu public şi nevoilor telespectatorilor; conceperea fiecărui program, de la bun început, ca un produs, cu toate componentele, cu scopul rentabilizării financiare şi al audienţei; reducerea numărului de producţii, păstrând doar programe de cea mai bună calitate editorială, artistică şi tehnică; monitorizarea permanentă, printr-o procedură specială, a programelor TVR.
• Efortul financiar din acest an a fost redus şi redistribuit în perioada 2012-2015
În acest an, TVR a realizat o tranzacţie prin care efortul financiar a fost redus ca valoare şi redistribuit în perioada 2012-2015, precizează raportul citat.
Potrivit acestuia, pe termen scurt, televiziunea "va trebui să profite cât mai inteligent de transmiterea, în 2012, a patru evenimente majore - două sportive (Jocurile Olimpice şi Campionatul European de Fotbal) şi două politice (alegerile locale şi cele generale). În aceste condiţii, există premise bune pentru asigurarea unei creşteri a audienţelor, a notorietăţii şi a imaginii publice a TVR. (...) O altă prioritate este necesitatea definirii identităţii clare a fiecărui canal. În situaţia actuală a pieţei TV, cea mai bună soluţie pentru TVR este aceea de a oferi emisiuni mai puţine, dar de mare impact. În acest sens, TVR îşi propune o scădere a producţiilor cu 30%. (...) Un obiectiv prioritar pe termen mediu şi lung va fi dezvoltarea unui segment consis-tent de producţie de televiziune, de tip ficţiune, documentar etc., cu parteneri externi, fie pe relaţia producţiilor artistice finanţate de TVR pe filiera CNC, fie prin alte forme de colaborare, care să aducă un aport financiar şi/sau capacitatea de distribuţie pe plan internaţional".
Printre obiectivele TVR, se numără, conform Raportului, creşterea interactivităţii cu publicul; creşterea capacităţii de transmisie "în direct", de pe teren, la TVR INFO; implementarea pe scară largă a conceputului de videojurnalism, pentru eficientizarea procesului de producţie şi difuzare de ştiri; finalizarea şi lansarea site-ul de ştiri; creşterea capacităţii de reacţie în cazul evenimentelor de tip "breaking news", prin eficientizarea modalităţilor de lucru ale reţelei de corespondenţi ai TVR; creşterea notorietăţii programelor şi brandurilor TVR; creşterea producţiei HD; îmbunătăţirea bazei tehnice. TVR va continua să acorde prioritate unor evenimente importante (Gala UNITER, Festivalul Internaţional George Enescu, Festivalul Internaţional Shakespeare etc.) şi va avea în vedere reluarea Festivalului "Cerbul de Aur".
Veniturile totale ale TVR s-au cifrat la peste 583 milioane de lei, în timp ce cheltuielile totale au fost de aproximativ 744 milioane de lei.