În primul trimestru al anului, angajatorii au publicat peste 118.000 de oferte de muncă, cu 59% mai multe faţă de T1/2021 şi cu 26% în creştere faţă de T4/2021, conform unui comunicat de presă remis redacţiei. Doar în luna martie, numărul joburilor postate pe eJobs.ro, liderul pieţei de recrutare din România, a ajuns la circa 45.000, cu 34% mai multe comparativ cu luna februarie a acestui an. În acelaşi timp, 3,5% dintre locurile de muncă noi postate în luna martie au fost dedicate cetăţenilor ucraineni.
Primele 5 sectoarele care au scos cele mai multe joburi noi la bătaie în primul trimestru al anului sunt: Retail, Prestări Servicii, Call Center/BPO, Producţie şi Industria alimentară. Odată cu ridicarea restricţiilor din 9 martie, se resimte şi mai acut nevoia de personal, mai ales în domeniile care nu au funcţionat până acum la capacitate maximă sau care au fost limitate ori blocate de condiţiile pandemice. Cel mai bun exemplu în acest sens este Turismul, care, în luna martie, a urcat pe locul 3 la oferta de joburi, de pe locul 8, pe care se situa în luna anterioară. Doar în martie 2022 acest sector a avut deschise peste 4.700 de locuri de muncă noi.
"Eliminarea restricţiilor a adus cu sine revenirea în forţă a unor domenii care, timp de 2 ani, nu au funcţionat la capacitate normală, cum e cazul Turismului, iar acest lucru se reflectă în oferta impresionantă de joburi noi din aceste sectoare. În acelaşi timp, pregătirea pentru sezonul estival contribuie şi ea la o creştere spectaculoasă a numărului de joburi pe multe domenii de activitate, de la Servicii şi Transporturi, la Industria alimentară", spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.
Conform comunicatului, o premieră absolută pe care o aduce cu sine luna martie constă în faptul că, după 2 ani de pandemie, e prima oară când oferta de joburi remote se echilibrează cu cererea candidaţilor pentru acestea. Dacă până în luna martie, procentul aplicărilor la joburile care pot fi făcute de acasă era dublu faţă de oferta de astfel de joburi (aproximativ 12% versus 6%), în luna martie a acestui an este prima oară când cele două se echilibrează aproape perfect. Astfel, joburile remote au reprezentat în luna martie 11,9% din oferta totală de locuri de muncă, în timp ce aplicările pentru acest tip de joburi au fost 12,3% din numărul total de aplicări ale lunii trecute. În cifre absolute, în primul trimestru din 2022 au fost publicate peste 11.000 de locuri de muncă remote dintr-un total de 118.000, aproape jumătate dintre acestea fiind publicate pe eJobs.ro doar în luna martie.
"Deşi s-a lucrat de la distanţă şi în perioada restricţiilor, abia după ridicarea acestora oferta de joburi remote s-a aliniat cu cererea din partea candidaţilor. Acest lucru e o premieră îmbucurătoare şi ne arată că, deşi aşteptările erau să vedem tot mai multe echipe la birou, numărul angajatorilor care înţeleg că nevoia de flexibilitate a angajaţilor nu dispare odată cu ridicarea restricţiilor e tot mai mare. Acestea sunt companiile care, pe termen lung, vor avea numai de câştigat în ochii angajaţilor şi care vor acumula bile albe la brandul de angajator", spune Bogdan Badea.
La fel de fierbinte este piaţa muncii şi din perspectiva candidaţilor, care au depus în primul trimestru din 2022 circa 3 milioane de aplicări. Doar în luna martie au fost înregistrate peste 1.000.000 de candidaturi pentru joburile din ţară şi din străinătate. Totodată, nevoia candidaţilor de a se bucura de flexibilitate se observă şi în creşterea interesului faţă de locurile de muncă în sistem freelance/project based. Numărul de aplicări pentru aceste oportunităţi au fost de peste 13.000 în luna martie, în creştere cu 30% faţă de luna anterioară.
Pe lângă interesul constant al candidaţilor pentru joburile remote, se observă şi o creştere şi a aplicărilor pentru joburile în străinătate. Astfel, în primul trimestru din 2022, 1,8% dintre aplicări au fost pentru locuri de muncă în afară, în creştere faţă de primul trimestru al anului trecut, când reprezentau 1,1% din oferta totală de candidaturi depuse.
Potrivit sursei citate, domeniile care au atras cele mai multe aplicări în T1 sunt Retail, Prestări Servicii, IT/Telecom, Call Center/BPO şi Financiar/Banking. În ce priveşte cei mai activi candidaţi, pe primul loc rămâne grupa de vârstă 25-35 de ani, urmată, de 2 ani încoace, de segmentul 18-24 ani, segment care, anterior pandemiei, era pe ultimul loc la numărul de aplicări. Aceste grupe de vârstă sunt urmate, în topul aplicărilor de categoria 35-45 ani. În acelaşi timp, pe ultimele locuri la aplicări se situează extremele: candidaţii de peste 45 de ani şi tinerii care au între 16-18 ani. Dacă pentru cei din urmă nevoia de joburi nu este una atât de mare, pentru candidaţii 45+ aceasta este una cât se poate de reală, însă este temperată de frici şi prejudecăţi cu care aceştia spun că se confruntă în continuare.