Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii a solicitat la rectificarea bugetară ce este întocmită acum de Ministerul Finanţelor o suplimentare de 2,9 miliarde lei. Suma reprezintă creşteri faţă de alocarea iniţială din bugetului anului 2021 la patru capitole: întreţinerea infrastructurii feroviare, întreţinerea infrastructurii rutiere, investiţii de capital în companiile subordonate pentru eficientizare şi redresare după pandemia Covid-19 şi obligaţii de plată.
Alocarea bugetară pe 2021 la capitolul Transporturi a fost de 14,1 miliarde de lei, mai mare cu aproape 10% faţă de execuţia bugetară din anul precedent.
Ministerul Transporturilor are o execuţie bugetară pe fondurile de la bugetul de stat de 93% pe primul semestru al acestui an, iar în privinţa investiţiilor din fondurile europene, a fost consemnată o creştere de 35% faţă de semestrul I din 2020 şi de 285% faţă de aceeaşi perioadă din 2018.
Rectificarea bugetară, de majorare cu 2,9 miliarde lei, reprezintă prima creştere serioasă a bugetului Ministerului Transporturilor din ultimii patru ani. Amintim că la rectificare bugetară din 14 august 2020, Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor a primit în plus 814,7 milioane lei pentru întreţinerea infrastructurii rutiere, precum şi pentru instituţiile publice finanţate parţial din venituri proprii aflate în subordine, pentru finanţarea obiectivelor de investiţii de transport ale agenţilor economici cu capital de stat finanţate integral de la bugetul de stat, pentru finalizarea proiectelor cu finanţare externă nerambursabilă aferente perioadei de programare 2007-2013, pentru decontarea facilităţilor de care beneficiază diferite categorii sociale, pentru participarea la capitalul social al operatorilor economici aflaţi sub autoritatea ministerului şi pentru diferite obligaţii de plată.
Situaţia a fost mult mai dificilă în guvernările PSD. Astfel, în anul 2019, ministrul finanţelor publice Eugen Teodorovici propunea, iar guvernul Dăncilă aproba în 12 august, o rectificare bugetară negativă de -128,8 milioane lei la Ministerul Transporturilor, deşi cu un an înainte, în 5 septembrie 2018, acelaşi guvern şi acelaşi ministru de finanţe acordau o suplimentare de 170,5 milioane lei pentru ministerul care se ocupă de infrastructura de transport din ţara noastră.
Cel mai rău au stat lucrurile după cele şase luni de guvernare Grindeanu, când la rectificarea bugetară din 13 septembrie 2017 guvernul condus de Mihai Tudose a decis tăierea a 6,25 miliarde lei din bugetul Ministerul Transporturilor, sumă ce reprezenta alocările aferente proiectelor cu finanţare din fonduri europene. Motivarea oficială a tăierii drastice de atunci a bugetului Ministerului Transporturilor a fost că bugetul pe anul 2017 a fost aprobat cu întârziere (în 7 februarie 2017) şi că au fost întârziate procedurile de achiziţie publică, ceea ce a condus la un grad redus al execuţiei bugetare pe primele opt luni din anul respectiv. Motivul neoficial a fost criza guvernamentală generată de PSD-ul condus atunci de Liviu Dragnea şi încăpăţânarea lui Sorin Grindeanu de a rămâne la Palatul Victoria.
În privinţa rectificării pe plus solicitată acum de ministrul Cătălin Drulă, amintim că acesta a spus recent că pentru primele şase luni ale anului 2021 a înregistrat "peste 100% absorbţie din fondurile de întreţinere a infrastructurii rutiere" şi că este nevoie de o suplimentare a bugetului "pentru că reparaţiile vor continua într-un ritm accelerat anul acesta".
Conform datelor furnizate de ministrul de resort, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a cheltuie 107% din fondurile alocate pe semestrul I pentru întreţinerea drumurilor, cu cei 178 milioane lei fiind reabilitaţi peste 520 kilometri de drumuri naţionale, din cei peste o mie de kilometri prevăzuţi a fi reabilitaţi în acest an.
Potrivit informaţiilor oferite de Cătălin Drulă, necesarul pentru repararea celor peste 9000 de kilometri de drumuri cu durata de viaţă depăşită ar fi de 12 miliarde de lei.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.07.2021, 13:00)
Un ministru competent. Bravo.
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 23.07.2021, 13:28)
Asta nu a dat in folosinta nici un km de autostrada in DOI ani de zile cu "cele mai mai investitii de dupa 1990" :-) si tot mai vrea bani...Pai cu cati bani a "sifonat" PNL-ul in doi ani de zile, PSD facea 1000 km de autostrada