Airbus a prezentat la VivaTech, cel mai mare eveniment pentru tehnologie din Europa, un vehicul neobişnuit, un camion echipat cu comenzi de bază pentru un avion de linie A350, despre care speră că va putea demonstra modul în care mutarea autonomă a avioanelor va face aeroporturile mai sigure, pe măsură ce creşte îngrijorarea cu privire la o serie decoliziuni între avioane la sol, relatează Reuters.
Camionul electric transformat poate fi condus normal, sau de sistemele de aeronavă.
Senzorii urmăresc liniile de avertizare şi obstacolele, deoarece computerele de bord ghidează vehiculul către o anumită locaţie, accelerând şi frânând după cum este necesar.
"Aceste tipuri de utilizare sunt mult mai importante şi mai complicate în comparaţie cu cele ale industriei auto. Copierea şi lipirea tehnologiei deja disponibilă pe piaţă nu va funcţiona", a declarat Matthieu Gallas, şeful de cercetare în domeniul automatizării la Airbus UpNext, laboratorul de inovaţie al producătorului de avioane.
Airbus se străduieşte să evite conectarea cercetărilor sale cu anumite accidente, dar comparaţiile cu coliziunea de la Tokyo din ianuarie, între un A350 care ateriza şi un avion al pazei de coastă care părea să fi fost rătăcit pe pistă, sunt inevitabile.
Airbus a refuzat să comenteze accidentul, care este investigat.
O investigaţie separată a fost lansată luna trecută, după ce vârful aripii unui avion al Virgin Atlantic s-a lovit un avion staţionar al British Airways.
În februarie, autorităţile de reglementare din SUA au declarat că vor analiza o coliziune între două avioane JetBlue la Boston Logan.
Airbus speră că vehiculul care circulă pe o alee laterală a centrului expoziţional din Paris care găzduieşte miliardari din tehnologie şi startup-uri arată cum automatizarea poate ajuta la siguranţa avioanelor de peste 100 de milioane de dolari pe aeroporturile din ce în ce mai aglomerate.
Incidentele la viteză mică sunt rareori fatale, dar reprezintă o problemă costisitoare şi în creştere pentru companiile aeriene, aeroporturi, asigurători şi pasageri prinşi în întârzierile rezultate.
Airbus UpNext a declarat că a făcut echipă cu producătorul israelian de vehicule electrice Ree Automotive pentru a construi platforma hibridă de cercetare, ca parte a proiectului său de trei ani "Optimate".
Avionul-camion va fi testat pe aeroporturi active şi ar putea deschide calea pentru teste ulterioare pe o aeronavă A350-1000.
Dacă va avea succes, proiectul ar putea duce la modificări ale designului avionului, dar obţinerea de noi sisteme certificate este o sarcină descurajantă.
Indiferent de ceea ce se întâmplă, piloţii vor rămâne activi, a spus Gallas.
Avioanele Airbus folosesc deja automatizarea pentru a limita erorile pilotului, deşi software-ul nu este autonom, ceea ce înseamnă că se poate comporta doar într-un mod previzibil. Echipat cu senzori de lumină LiDAR cu cartografiere 3D, vehiculul de cercetare ar putea explora mai târziu niveluri mai înalte de automatizare, deşi Airbus spune că nu are de gând să introducă autonomie în avioanele de linie.
Potenţialul LiDAR este deja în centrul atenţiei, după ce turbulenţe severe au lovit un avion din Singapore săptămâna aceasta, provocând decesul unui pasager din cauza unui atac de cord şi zeci de răniţi.