Sindicatul United Auto Workers (UAW) a declanşat ieri o grevă la o fabrică de asamblare a General Motors din Texas, care construieşte profitabilele vehiculele utilitare sport de dimensiuni mari ale producătorului auto, într-o nouă extindere semnificativă a acţiunilor greviste, pe fondul negocierilor pentru un nou contract de muncă, transmite Reuters.
UAW a declarat că alţi 5.000 de muncitori intră în grevă, ceea ce a adus numărul total de membri ai UAW aflaţi în grevă la cei trei mari producători americani de automobile, General Motors, Ford Motor şi Stellantis, compania mamă a Chrysler, la peste 45.000, în ziua 40 de grevă.
Muncitorii au dus greva la Arlington Assembly, unde se află unele dintre cele mai profitabile vehicule ale GM, Chevy Tahoe, Chevy Suburban, GMC Yukon şi Cadillac Escalade.
Cu asta, UAW a închis acum trei dintre cele mai profitabile fabrici de automobile din lume, inclusiv fabrica de pickupuri grele Ford Kentucky Truck şi fabrica de pickupuri Ram a Stellantis din Sterling Heights, Michigan.
Strategia sindicatului de a declanşa greve a redus venituri de miliarde de euro pentru cei trei mari producători auto din Detroit, în timp ce a cerut unor mai puţin de jumătate din cei 150.000 de membri UAW ai companiilor să renunţe la salarii şi să participe la pichete.
Marţi mai devreme, GM a raportat un profit mai mare decât se aştepta în trimestrul al treilea, dar şi-a retras previziunile financiare pentru întregul an din cauza incertitudinii legate de greve.
"Un alt trimestru record, un alt an record. După cum am spus de luni de zile: profiturile record sunt egale cu contractele record. "Este timpul ca lucrătorii GM şi întreaga clasă muncitoare să-şi primească partea echitabilă", a declarat preşedintele UAW Shawn Fain."
El a indicat vineri că un acord ar putea fi aproape, dar că negocierile ar putea deveni mai dure, numind discuţiile înainte de un acord "cea mai grea parte a unei greve".
Sindicatul a cerut iniţial o creştere a salariilor cu 40% pe parcursul a patru ani şi jumătate, inclusiv o creştere imediată cu 20%, îmbunătăţiri ale beneficiilor, precum şi includerea lucrătorilor din fabricile de baterii de vehicule electrice în acordurile sindicale.
Şeful UAW, Fain, a declarat vineri că cei trei din Detroit au ajuns la o ofertă de creştere a salariilor cu 23% şi au făcut progrese în alte probleme. Dar el le-a spus membrilor UAW "că mai pot fi obţinute câştiguri".
GM şi Ford au spus că creşterile suplimentare legate de costul vieţii duc deja ofertele lor totale de compensare la peste 30%.
UAW şi producătorii de automobile negociază, de asemenea, cu privire la salariile viitoare şi politicile de sindicalizare pentru fabricile de baterii pentru vehicule electrice, planificate de companiile mixte ale producătorilor de automobile şi partenerii lor de baterii din Coreea de Sud.
"Intrarea în grevă a fabricii Arlington în ziua câştigurilor GM a fost menită să sublinieze, ca şi cum ar fi nevoie de vreun accent, că există costuri economice reale. Fiecare fabrică este o escaladare. Acest lucru ar putea indica în mod pozitiv finalul jocului. Sindicatul îşi joacă cărţile cu scopul de a ajunge la o înţelegere mai devreme decât mai târziu. Grevele de la fabricile profitabile au menirea de a grăbi soluţionarea", a spus profesorul de muncă de la University of California Berkeley, Harley Shaiken."
Aceste discuţii sunt complicate, deoarece companiile mixte sunt companii separate, iar producătorii de automobile nu trebuie să le includă în contractele lor principale cu UAW, conform legislaţiei muncii din SUA.
"Suntem dezamăgiţi de escaladarea acestei greve inutile şi iresponsabile. Dăunează membrilor echipei noastre care îşi sacrifică mijloacele de existenţă şi au efecte negative asupra dealerilor, furnizorilor şi comunităţilor care se bazează pe noi", a spus GM într-un comunicat.
Directorul general al GM, Mary Barra, le-a spus marţi investitorilor că grupul "nu va fi de acord cu un contract care nu este responsabil faţă de angajaţii şi acţionarii noştri".
Înainte de extinderea la uzina din Arlington, GM a spus că greva a costat profituri de aproximativ 800 de milioane de dolari şi ar putea costa încă 200 de milioane de dolari pe săptămână, presupunând că nu vor fi greve şi la alte fabrici.
După cinci săptămâni de greve, pierderile economice pentru industria auto au depăşit 9,3 miliarde de dolari, a estimat luni Anderson Economic Group LLC.