Comisia Europeană transmite că reclamă ţara noastră la Curtea de Justiţie a UE (CJUE), pentru că nu a îndeplinit obligaţia de a transpune în dreptul intern actul normativ revizuit al UE privind vehiculele scoase din uz, potrivit unui comunicat al CE.
Potrivit Comisiei, Directiva privind vehiculele scoase din uz urmăreşte să facă demontarea şi reciclarea vehiculelor mai ecologice, interzicând utilizarea anumitor substanţe periculoase în vehiculele introduse pe piaţă după 1 iulie 2003. Actul normativ revizuit prelungeşte o exceptare de la această interdicţie, şi anume utilizarea plumbului în anumite componente ale vehiculelor.
Comisia arată că statele membre aveau obligaţia de a adopta actele cu putere de lege necesare pentru asigurarea conformităţii cu directiva până la 22 august 2013. După ce a depăşit termenul respectiv, România a primit o scrisoare de punere în întârziere la 27 septembrie 2013, urmată de un aviz motivat la 11 iulie 2014.
"La mai mult de un an şi jumătate de la expirarea termenului, directiva încă nu a fost transpusă în legislaţia naţională, în ciuda eforturilor depuse de România. Prin urmare, Comisia a decis să sesizeze Curtea de Justiţie a UE în legătură cu România", se arată în comunicatul Executivului european.
Comisia Europeană precizează că Directiva privind vehiculele scoase din uz se înscrie într-un amplu demers de transformare a Europei într-o economie circulară în care deşeurile sunt valorificate, reutilizate sau reciclate în mod sistematic.
Ea vizează, în special, reducerea cantităţii de deşeuri produse în momentul scoaterii din uz a vehiculelor, limitarea utilizării de substanţe periculoase (cu precădere, plumb, mercur, cadmiu şi crom hexavalent) în procesul de fabricaţie şi mărirea cantităţii de materiale reciclate utilizate la fabricarea vehiculelor.
Directiva stabileşte, de asemenea, obiective ambiţioase în materie de valorificare şi de reciclare: cel mai târziu la 1 ianuarie 2015, rata de reutilizare şi valorificare ar trebui să fie, în cazul tuturor vehiculelor scoase din uz, de cel puţin 95 % din greutatea medie a vehiculului pe an.