Românii cumpără mult mai puţin decât intenţionează să o facă în perioada reducerilor de Black Friday, reiese dintr-un nou studiu realizat de Starcom MediaVest Group şi Leo Burnett România, în colaborare cu TNS România, în rândul utilizatorilor români de internet, din mediul urban.
Cercetarea despre Black Friday este singura care monitorizează comportamentul aceloraşi 1.479 de oameni înainte şi după Black Friday, pentru a oferi o imagine clară asupra intenţiilor, comportamentului de cumpărare şi a percepţiei pe care shopperii online din România o au asupra acestui eveniment, potrivit unui comunicat Leo Burnett.
Rodica Mihalache - Head of Consumer & Business Insights, Starcom MediaVest Group, a declarat: "Black Friday îşi pierde din semnificaţia sa iniţială, aceea de vinerea în care comercianţii fac cele mai mari reduceri din timpul anului, fiind asociat tot mai mult cu o perioadă de scăderi de preţuri şi nu neapărat substanţiale, ce poate ajunge şi la câteva săptămâni. Una dintre părerile des întâlnite în rândul respondenţilor este că nu a existat o reducere semnificativă de preţ, că acest Black Friday nu a fost chiar atât de avantajos din punct de vedere financiar."
Victor Stroe - Planning Director, Leo Burnett România, a declarat: "Studiul a împărţit segmentul utilizatorilor de internet din mediul urban în patru categorii, cel mai mare procent fiind ocupat de Involved Buyers (43%) - cei care au intenţionat şi au cumpărat de Black Friday. A doua categorie este reprezentată de Black Friday Indifferent (25%) - cei care nu intenţionau să cumpere şi n-au cumpărat, apoi Lost Buyers (21%) - cei care intenţionau să cumpere de Black Friday, dar nu au mai cumpărat. Ultima categorie, Seduced Buyers (10%), cuprinde persoanele care nu intenţionau să cumpere iniţial, dar în final au achiziţionat ceva."
În general, românii care fac cumpărături online de Black Friday şi le planifică din timp, însă sunt dispuşi să îşi modifice lista în funcţie de oferte: 54% dintre cumpărători au pregătită lista cu obiectele pe care doresc să le achiziţioneze, dar aceasta se poate modifica în funcţie de oferte; 35% dintre cumpărători ştiu exact cum arată lista lor de cumpărături; numai 11% dintre cumpărători se decid chiar atunci când află de aceste oferte, se arată în comunicatul de presă.
Românii care intenţionau să cumpere online de Black Friday ar fi fost dispuşi să cheltuie mai mult. În final, 26% dintre cumpărătorii online de Black Friday cheltuie mai puţin de 300 RON, deşi numai 9% dintre ei estimează acest lucru iniţial, potrivit sursei citate.
47% dintre cumpărători intenţionează să plătească pentru cumpărături din economiile pe care le au, 25% economisesc special pentru această perioadă, iar numai 6% dintre români intenţionează să îşi facă un credit special pentru produse de Black Friday, conform studiului realizat de Starcom MediaVest Group şi Leo Burnett România, în colaborare cu TNS România.
Andreea Grigoroiu - Consumer Strategist, Starcom MediaVest Group, a declarat: "Majoritatea celor care intenţionează să cumpere cu ocazia Black Friday plănuiesc să se folosească în principal de bani deja existenţi, cum ar fi economiile generale sau salariul din luna curentă. Sunt puţini aceia care plănuiesc să contracteze produse financiare special pentru această ocazie. Este interesant de observat însă, că una din patru persoane intervievate îşi strânge bani sârguincios lună de lună pentru a achziţiona produse online cu ocazia Black Friday."
După obiectele de uz casnic (în general electrocasnice), românii au cumpărat cel mai mult anul acesta de Black Friday cadouri, acestea fiind singurele produse care rămân constante faţă de intenţia iniţială, potrivit studiului.
Irina Cărbunescu - Senior Strategic Planner, Leo Burnett România, a spus: "Una dintre concluziile importante ale studiului arată că retailerii nu au fructificat la maxim intenţia de cumpărare a vizitatorilor lor. Produsele de valoare mare au cea mai mare intenţie de cumpărare, dar numai jumătate dintre cumpărătorii care şi-au exprimat interesul pentru acestea chiar ajung în faza de cumpărare. Produsele de valoare mică şi medie, printre care cărţi, jucării, haine sau cosmetice, înregistrează cea mai bună rată de conversie din intenţie în achiziţie".
Deşi plănuiesc să stea până noaptea târziu să prindă primele oferte de Black Friday, cei mai mulţi români fac cumpărăturile dimineaţa, până în prânz. Cei care fac cumpărături online de Black Friday preferă să se informeze de reducerile obiectelor direct de la retaileri. Alte surse de informare susţin direcţionarea către website-urile retailerurilor, unde cei interesaţi pot găsi informaţii detaliate despre produsele la ofertă, arată studiul.
Aceste concluzii fac parte dintr-un studiu mai amplu, ce conţine o măsurare calitativă şi una cantitativă înainte de perioada Black Friday, cât şi după finalizarea acestei perioade promoţionale, potrivit comunicatului Leo Burnett. Pentru investigarea în amănunt a comportamentului de cumpărare, chestionarele au fost aplicate înainte şi după Black Friday pe acelaşi eşantion de 1.479 respondenţi în ambele măsurări cantitative. Targetul cercetării îl constituie online users din zonele urbane, cu vârste de peste 14 ani, precizează sursa citată.