O încetinire semnificativă a vânzărilor din sectorul modei de lux determină casele Gucci, Chanel şi Dior să îşi reorganizeze echipele creative, într-un efort de a menţine relevanţa brandurilor fără a-şi aliena clienţii cu venituri ridicate, transmite Reuters.
Piaţa globală a bunurilor de lux, estimată la 363 de miliarde de euro, se confruntă cu cele mai slabe ritmuri de creştere din ultimii ani, pe fondul încetinirii economice din China şi al inflaţiei ridicate din alte regiuni. În acest context, brandurile sunt nevoite să echilibreze creativitatea cu rentabilitatea, potrivit Lydiei King, directoare de achiziţii la magazinul britanic Liberty.
Kering, grupul care deţine Gucci, a numit recent în fruntea casei designerul Demna, cunoscut pentru stilul său de streetwear adus la Balenciaga. Mişcarea a dus însă la o scădere cu peste 10% a acţiunilor companiei. Investitorii sunt sceptici că stilul lui Demna se va potrivi cu imaginea Gucci, după doi ani de orientare către o estetică mai clasică, potrivit aceleiaşi surse.
La Chanel, privat şi în afara bursei, Matthieu Blazy - cunoscut pentru revitalizarea Bottega Veneta - a fost desemnat succesorul Virginiei Viard, într-o perioadă în care casa îşi reafirmă codurile clasice ale brandului, într-un Paris dominat de nostalgie pentru epoca Lagerfeld.
La Dior, parte a grupului LVMH, este aşteptată oficializarea numirii lui Jonathan Anderson, după plecarea lui Kim Jones. Anderson a încheiat recent colaborarea cu Loewe. Grupul nu a comentat informaţiile.
Alte case de modă, precum Givenchy şi Celine, se află şi ele în procese de restructurare, în timp ce Donatella Versace se retrage, după aproape 30 de ani, fiind înlocuită de Dario Vitale de la Miu Miu.
"Nu-mi amintesc o schimbare atât de amplă în leadershipul creativ al industriei de lux", a declarat consultantul Achim Berg. Potrivit lui, noii directori vor aduce transformări în design, marketing şi strategii de vânzări, însă efectele reale nu se vor vedea mai devreme de anul viitor.
"Brandurile trebuie să fie prudente, pentru a nu-şi deruta clienţii cu schimbări prea radicale ale limbajului vizual", avertizează Federica Levato, partener la Bain & Company. În timp ce publicul chinez caută design actual, clienţii occidentali preferă continuitatea şi stabilitatea imaginii unui brand.
Piaţa de lux, care a crescut în medie cu 10% între 2019 şi 2023, este aşteptată să avanseze cu doar 4% în 2025, potrivit estimărilor UBS. Vânzările către americani vor aduce cea mai mare contribuţie la această creştere, în timp ce China va înregistra o scădere.
"Brandurile nu-şi permit să aştepte prea mult înainte de a schimba direcţia. Transformările trebuie lansate imediat ce ritmul de creştere încetineşte", a subliniat Olivier Abtan, consultant la Alix Partners.