Schimbări climatice - ne-am atins planul de ...planuri

Octavian Dan
Ziarul BURSA #Miscellanea #Mediu / 21 septembrie 2023

Schimbări climatice - ne-am atins planul de ...planuri

English Version

Omenirea "simte enorm şi vede monstrous" atunci când e vorba despre schimbările climatice, încălzirea globală şi poluare. Ca în orice subiect major şi când e vorba despre acesta există două tabere, diametral opuse. Cert este că majoritatea autorităţilor "predică" de la toate tribunele pe această temă, propun proiecte şi planuri, stabilesc ţinte ambiţioase, totul cu scopul de a stopa încălzirea globală şi de a proteja mediul înconjurător. Teoretic, toate demersurile sunt lăudabile, problema este că, practic, dincolo de planuri, unde este o adevărată inflaţie, se fac destul de puţine lucruri concrete. Nici ţara noastră nu face excepţie. Stăm bine la ţinte şi proiecte, dar în fapt ne confruntăm cu probleme majore. Preşedintele Iohannis îşi declară satisfacţia la ONU, dar România rămâne pe ultimul loc la reciclarea deşeurilor din plastic, iar râurile sunt sufocate de gunoaie. Distanţa de la vorbe la fapte se măreşte.

România şi-a atins deja 62% din ţintele naţionale ale implementării Agendei 2030 pentru Dezvoltarea Durabilă, a afirmat preşedintele Klaus Iohannis. Acesta a avut o intervenţie în cadrul Summitului privind Obiectivele de Dezvoltare Durabilă - Dialogul Liderilor, cuprins în agenda Adunării Generale a ONU. Tema centrală a actualei sesiuni a Adunării Generale a ONU, care are loc în această săptămână la New York, este "Reconstruirea încrederii şi relansarea solidarităţii globale: accelerarea acţiunii privind Agenda 2030 şi Obiectivele sale de Dezvoltare Durabilă în scopul păcii, prosperităţii, progresului şi sustenabilităţii pentru toţi". Preşedintele Iohannis a citat cifre din Raportul Naţional Voluntar privind Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD) din 2023 şi a subliniat că România "a făcut progrese semnificative în ceea ce priveşte ODD-urile asociate protecţiei mediului şi limitării schimbărilor climatice". În acest sens, a menţionat dezvoltarea suplimentară a structurilor instituţionale pentru implementarea ODD-urilor, formarea experţilor în dezvoltare durabilă şi stabilirea setului naţional de indicatori de dezvoltare durabilă. "Aceste realizări au fost facilitate de parteneriate regionale solide şi prin implicarea instituţiilor multilaterale", a precizat Klaus Iohannis şi a făcut apel la unitate şi solidaritate: "Au mai rămas doar şapte ani până în 2030! Mai avem puţin timp şi trebuie să ne intensificăm cooperarea. Anii rămaşi trebuie folosiţi pentru acţiuni generatoare de rezultate care nu sunt posibile fără unitate, solidaritate şi implicare puternică în cadru multilateral. Trebuie să consolidăm în continuare Sistemul de Dezvoltare al ONU, să monitorizăm mai bine implementarea ODD-urilor şi să fundamentăm politicile de dezvoltare pe ştiinţă şi date de calitate".

Veştile bune "curg" şi din ţară. Planul Naţional Integrat în domeniul Energiei şi Schimbărilor Climatice ar putea fi pus în dezbatere publică în aproximativ două luni, a anunţat Dan Drăgan, secretar de stat în Ministerul Energiei: "Lucrăm la planul naţional integrat de energii şi schimbări climatice. Sperăm ca draft-ul acestui plan să fie pus în dezbatere publică în aproximativ două luni de zile. Avem suportul Comisiei Europene, suportul unor consultanţi care fac şi modelarea pe un model matematic". Declaraţiile lui Dan Drăgan au fost făcute la conferinţa "România şi noua ordine energetică europeană". Întrebat despre tehnologia CCS (carbon capture and storage - n.r.) a dioxidului de carbon, acesta a declarat: "Cu siguranţă este nu doar o provocare pentru România, pentru toate ţările din Uniunea Europeană şi nu doar din Uniunea Europeană partea de captare şi stocare a carbonului şi chiar utilizarea lui. În acest scop, în Planul Naţional Integrat de Energie şi Schimbări climatice va fi un capitol dedicat tehnologiilor de de captare şi utilizare a carbonului. Iar datorită faptului că această tehnologie la acest moment nu este comercială în piaţă şi nu poate fi susţinută singură, avem în fondul pentru modernizare, am prevăzut de acum un an şi jumătate, când am creat acest fond prin ordonanţa 60, când am implementat acest fond în România, o direcţie de investiţii care se numeşte Captarea şi utilizarea carbonului. Şi aici nu ne referim doar la captarea din capacităţile de producţie care vor folosi în continuare combustibili fosili solizi sau gazoşi, ne referim şi la partea industrială şi folosirea acestui carbon, în utilizarea cu metanolul şi obţinerea unor produse în industria chimică. Sunt proiecte în derulare, chiar cunosc unul dintre aceste proiecte în Marea Britanie şi chiar un transfer de know-how se doreşte şi de tehnologie în România în industria chimică pentru a putea capta carbonul şi a-l utiliza în produse sustenabile, pentru mediu". Pe partea de stocare a carbonului, acesta a afirmat că a existat un proiect, Getica, despre care a menţionat că va trebui reluat, reanalizate posibilităţile şi sursele pe care le avem la dispoziţie pentru a realiza această captare: "Deci sunt multe lucruri care se discută, inclusiv avem văzut un proiect şi analizăm un proiect din Statele Unite pentru stocarea hidrogenului într-o salină. Există şi această tehnologie în curs de dezvoltare şi iarăşi important, la toate sursele de stocare nu ne referim doar la baterii. Dorim ca în cadru schemei pe care o elaborăm şi a ghidului să folosim toate tehnologiile de stocare care sunt disponibile şi care pot aduce un aport la echilibrarea şi funcţionarea în siguranţă a Sistemului Energetic Naţional".

Planul la planuri este pe cale să fie atins.

Justiţia climatică

Sesizând că se vorbeşte mult şi se face puţin, oamenii au decis să apeleze la justiţie pentru a forţa statele să se ţină de promisiuni. Şase tineri portughezi cer socoteală în faţa Curţii Europene a Drepturilor Omului (CEDO) unui număr de 32 de state cărora le impută lipsa de acţiune împotriva încălzirii globale, un dosar care ar putea marca un punct de cotitură în ceea ce priveşte justiţia climatică. O dovadă a importanţei pe care Curtea de la Strasbourg o acordă acestui caz este faptul că Marea Cameră, cea mai înaltă instanţă a sa, se va întruni pe 27 septembrie. Cu 32 de state vizate, acest dosar este, prin amploarea sa, o premieră pentru jurisdicţia europeană: "este un caz unic" în ceea ce priveşte "numărul de state" incriminate, potrivit unei surse din cadrul CEDO. Decizia, pe care Curtea o va pronunţa peste câteva luni, va fi analizată cu atenţie în contextul exploziei globale a numărului de procese legate de climă: hotărârile sale sunt obligatorii pentru cele 46 de state membre ale Consiliului Europei şi stabilesc jurisprudenţa. Avocatul celor şase reclamanţi, Gerry Liston, speră la o hotărâre "care să acţioneze ca un tratat obligatoriu impus de Curte" statelor şi care să le îndemne "să îşi accelereze eforturile de atenuare a schimbărilor climatice". "Din punct de vedere juridic, ar fi o schimbare radicală" în ceea ce priveşte justiţia climatică, într-un moment în care instanţele joacă un rol din ce în ce mai important în această luptă, consideră avocatul de la Global Legal Action Network (GLAN), ONG-ul britanic care îi susţine pe tinerii reclamanţi. Cei şase portughezi, cu vârste între 11 şi 24 de ani, au decis să acţioneze după incendiile violente din 2017, care au ars zeci de mii de hectare şi au ucis peste 100 de persoane în ţara lor. Aceşti tineri, care se tem pentru sănătatea lor, spun că au simţit "anxietate în faţa catastrofelor naturale şi a perspectivei de a trăi într-un climat din ce în ce mai cald", a rezumat CEDO într-un comunicat. Curtea, care nu s-a mai pronunţat vreodată asupra obligaţiilor celor 46 de ţări membre ale Consiliului Europei în această privinţă, va examina mai întâi admisibilitatea cererii - cauza putând fi respinsă fără a fi examinată pe fond. Această admisibilitate va fi foarte dezbătută, consideră AFP. În timp ce procedura obişnuită presupune mai întâi epuizarea căilor de atac în faţa instanţelor din ţările în cauză, reclamanţii au ales să se adreseze direct CEDO, invocând "sarcina excesivă şi disproporţionată" pe care o presupune lansarea a 32 de proceduri separate în 32 de state. O şedinţă "fără precedent prin amploarea şi consecinţele sale", potrivit lui Gearoid O Cuinn, director al GLAN, pentru care acest caz, o poveste tip "David împotriva lui Goliat", depăşeşte cadrul european: "Niciodată până acum nu au fost atâtea ţări care să fie nevoite să se apere în faţa unei instanţe de judecată, oriunde în lume." Cele 27 de state ale UE, Rusia, Turcia, Elveţia, Norvegia şi Regatul Unit sunt vizate în reclamaţia depusă în septembrie 2020. Iniţial, figura şi Ucraina, dar reclamanţii au renunţat să o mai vizeze după invazia Rusiei. În solicitarea lor, tinerii portughezi invocă mai multe texte internaţionale privind clima, inclusiv Acordul de la Paris din 2015, şi indică mai multe încălcări ale Convenţiei Europene a Drepturilor Omului, între care articolele 2 (dreptul la viaţă) şi 8 (dreptul la respectarea vieţii private şi familiale). Numărul de procese legate de climă s-a dublat între 2017 şi 2022, potrivit Programului Naţiunilor Unite pentru Mediu.

Codaşi la reciclare

Dincolo de vorbe, statisticile nu sunt foarte amabile. În România, plasticul se numără printre ambalajele cel mai des folosite, dar rata sa de reciclare este de doar 30,05%, arată datele Institutului Naţional de Statistică. Cele mai reciclate deşeuri de ambalaje în România sunt cele din metal (51,12%) sau sticlă (42,67%). De altfel, România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană privind reciclarea deşeurilor de ambalaje, procentul scăzând în 2020 la 39,87%, cu aproape 5% mai puţin faţă de anul 2019, arată ultimele statistici europene. Comparativ, campionii UE la acest capitol sunt Belgia cu 79,2%, Olanda cu 74,7% şi Luxemburg cu 71,9%. Ţintele de mediu au crescut în 2023, astfel că deşeurile de ambalaje ar trebui reciclate într-o proporţie de 65%. Din 2025, acest procent va urca la 70%. Deşeurile de ambalaje puse pe piaţa din România trebuie raportate autorităţilor de mediu prin intermediul OIREP-urilor (Organizaţiile care Implementează Obligaţiile privind Răspunderea Extinsă a Producătorului). Recent, Comisia Europeana a inclus România în rândul ţărilor din Europa expuse riscului de a nu îndeplini obiectivele pentru 2025 nici în ceea ce priveşte deşeurile municipale, nici în ceea ce priveşte deşeurile de ambalaje, alături de Bulgaria, Croaţia, Cipru, Grecia, Lituania, Malta, Polonia, Slovacia şi Ungaria.

Rezultate ambigue

Semnale deloc încurajatoare vin şi dinspre autorităţile europene. Dezvoltarea energiei din surse regenerabile offshore în Europa a dat rezultate ambigue, avertizează Curtea de Conturi Europeană (ECA) în raportul intitulat: "Energia din surse regenerabile offshore în UE - Planuri ambiţioase de creştere, dar sustenabilitatea rămâne o provocare". Acţiunile şi banii UE au contribuit la dezvoltarea energiei albastre, în contextul eforturilor Uniunii de a-şi atinge obiectivele în materie de climă şi de energie, dar este posibil ca UE să nu se ridice la înălţimea ambiţiilor sale, afirmă auditorii, şi mai rămân multe de făcut pentru ca energia din surse regenerabile offshore să devină sustenabilă pe plan socio-economic şi pe planul mediului. Energia albastră este menită să aducă o contribuţie semnificativă la obiectivele "verzi" ale UE. În 2020, Comisia Europeană a adoptat o strategie pentru a sprijini dezvoltarea sustenabilă a energiei din surse regenerabile offshore şi pentru a valorifica la maximum potenţialul acesteia. Începând din 2007, bugetul UE a acordat pentru tehnologiile de energie offshore 2,3 miliarde de euro. În plus, Banca Europeană de Investiţii a pus la dispoziţie 14,4 miliarde de euro sub formă de împrumuturi şi de investiţii de capital. Creşterea pe care o înregistrează energia din surse regenerabile offshore vine cu propria dilemă, şi anume cea a "înverzirii": acest tip de energie este esenţial pentru tranziţia verde a UE, dar dezvoltarea ei poate dăuna mediului marin. Strategia UE încearcă să reconcilieze această energie cu biodiversitatea, dar Comisia Europeană nu i-a estimat efectele potenţiale asupra mediului, cum ar fi strămutarea speciilor şi modificări în structura populaţiilor, schimbări în disponibilitatea hranei sau modificări ale modelelor de migraţie, pentru a menţiona doar câteva. În general, auditorii îşi exprimă îngrijorarea că extinderea acestei energii în Europa ar putea dăuna mediului marin, atât celui de deasupra mării, cât şi celui subacvatic. Energia din surse regenerabile offshore rareori coexistă cu alte domenii de activitate. În special, rămân nesoluţionate, în mare măsură, conflictele cu sectorul pescuitului şi de fiecare dată când sunt evaluate proiecte individuale, se exprimă din nou obiecţii faţă de energia offshore. Mai mult, ţările din UE care împart aceleaşi ape rareori planifică proiecte comune, ratându-se astfel prilejul de a utiliza în mod mai eficient un spaţiu maritim care este limitat. În plus, implicaţiile socio-economice ale dezvoltării energiei din surse regenerabile offshore nu au fost deocamdată studiate în mod suficient de aprofundat. Auditorii observă, de asemenea, că riscurile legate de aprovizionarea cu materii prime critice pot încetini implementarea energiei din surse regenerabile offshore în Europa. Actualmente, aceste materiale sunt furnizate aproape în totalitate de China, care joacă un rol esenţial şi în producţia de magneţi permanenţi pentru generatoarele turbinelor eoliene. Dependenţa UE poate crea blocaje şi auditorii ridică semne de întrebare cu privire la securitatea aprovizionării în contextul tensiunilor geopolitice actuale. O altă barieră este reprezentată de procedurile de autorizare îndelungate de la nivel naţional. De exemplu, în Franţa se observă una dintre cele mai lungi perioade de timp din Europa pentru aprobarea instalaţiilor eoliene offshore, care poate ajunge până la 11 ani. Cu toate acestea, UE şi-a stabilit ţintele la nivelul ambiţios al unei capacităţi instalate de 61 GW până în 2030 şi de 340 GW până în 2050, faţă de capacitatea actuală de doar 16 GW. Prin urmare, va fi necesară, în ţările UE, o implementare rapidă şi pe scară largă a instalaţiilor de energie din surse regenerabile offshore, care va avea nevoie de un spaţiu maritim considerabil şi de aproximativ 800 de miliarde de euro, în principal din investiţii private. Aceste ţinte se pot dovedi dificil de atins, potrivit auditorilor.

Opinia Cititorului ( 7 )

  1. Batranii sa nu-i mai critice pe tinerii care ar vrea si ei sa nu fie prajiti in timpul vietii. am vazut ca tinerii se implica in lupta antipoluare, si batranii sunt contra. motivele sunt destul de evidente. una e sa ai 50-60 de ani ramasi din viata, alta e 20.

    1. Nu exista certitudini, doar asteptari, cu privire la durata vietii.

      Te inseli ingrozitori. Batranii sunt cei mai nepoluatori oameni de pe planeta. Ia compara tu amprenta de CO2 a unui tanar care calatoreste cu avionul de 5 ori pe an, conduce o masina de 2-3 litri, consuma bauturi in plastic, consuma haine nereciclabile in fiecare luna.

      Amprenta de CO2 a unui tanar este de peste 10 ori mai mare ca a unui batran.

      Daca ar fi cu adevarat ecologisti, tinerii ar trai ca un batran. Dar altfel, sunt doar niste prosti. 

    Numărați bordurile, betoanele și pavajele din sectoru 3, că sa vedeți cum e cu schimbările climatice

    O ipocrizie de nedescris !!! 

    1. Adaug ca borduriada și betoniada lui Negoitza, votat de majoritatea babuinilor pe motiv tocmai ca "a înfrumusețat" sectorul, trebuie urgent investigata de CC. Care este necesitatea, unde este oportunitatea desființării spațiilor verzi în detrimentul "parcărilor" - spații fierbinți vara cu temp de 50 C între blocuri de locuit...

      Nu e vorba de necesitate e vorba ca s-a sarit calul cu bordurizarea...adica s-a facut fix opusul protejarii planetei de schimbarile climatice.

      Adica una vorbim, si alta facem si constatam in teren... Omului de rand i se spune sa stinga becul si sa stea la veioza si, in acelasi timp, bagam gaz pe foc in alte locuri...  

    Clima este "salvata" de Germania și Polonia care au redeschis minele de carbune/lignit cu centralele aferente și tancherele "bombe ecologice" cu care se aduce gaz lichefiat "ieftin" de la aliații americani

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9755
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7397
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3041
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0232
Gram de aur (XAU)Gram de aur403.6495

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb