Şeful ANPC vrea Consiliu Consultativ alcătuit din consumatori

EMILIA OLESCU
Ziarul BURSA #Companii / 7 ianuarie 2016

Şeful ANPC vrea Consiliu Consultativ alcătuit din consumatori

(Interviu cu Bogdan Pandelică, preşedintele ANPC)

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) Bogdan Pandelică doreşte să înfiinţeze un Consiliu Consultativ alcătuit din consumatori.

Domnia sa ne-a declarat, în cadrul unui interviu: "Am stat de vorbă cu foarte mulţi reprezentanţi ai asociaţiilor de consumatori. Mi-ar plăcea ca aceştia să se organizeze într-o mişcare consumatoristă la nivel de ţară, pentru că acum sunt foarte multe asociaţii, pe diferite domenii de activitate. Asociaţiile de consumatorii reprezintă o sursă de informaţii, reuşesc să aibă studii pe anumite domenii de activitate, vin cu reclamaţii punctuale sau colective. Îmi propun ca în perioada următoare să generăm un Consiliu Consultativ format din membri ai acestor asociaţii de consumatori, care să se întâlnească trimestrial, şi chiar şi un board director, într-o etapă viitoare, care să aibă întâlniri lunare".

Reporter: Care este primul obiectiv pe care vi l-aţi propus, în calitate de preşedinte al ANPC?

Bogdan Pandelică: În momentul în care am ajuns din nou la conducerea instituţiei, am făcut o radiografie a ceea ce s-a întâmplat în ultimii ani în cadrul ANPC. Sunt interesat ca Autoritatea, care astăzi are un grad mare de încredere în rândul consumatorilor, să ajungă, dacă este posibil, în perioada următoare, la o creştere a acestui grad de încredere. Pentru a putea susţine această ţintă, trebuie să ştim de unde pornim, adică trebuie să cunoaştem care este nivelul gradului de încredere a consumatorilor în ANPC.

În acest sens, mi-am propus câteva puncte prioritare în ceea ce priveşte organizarea instituţiei.

În primul rând mă gândesc la modul de lucru şi la o bază de raportare la nivel naţional. Intenţionez să propun atragerea de fonduri nerambursabile, ca instituţia să aibă un soft şi un program la nivel naţional, pentru introducerea reclamaţiilor în timp real, o bază de date cu operatorii economici pe niveluri de activitate. Vorbim de un portofoliu foarte larg, de la produse alimentare până la servicii financiare, utilităţi etc., cu o ierarhizare foarte clară a agenţilor economici pe judeţe şi la nivel de Bucureşti. Este vorba despre un ritm de supraveghere şi control al pieţei bine stabilit, cu arondarea comisarilor pe aceste zone, cu posibilitatea ca aceştia să aibă la ei un instrument (laptop, tabletă), ca să poată genera la faţa locului procesul verbal. Procesul verbal va putea fi centralizat automat prin intermediul acestui soft la nivel naţional, pentru a putea cunoaşte şi a prelucra baza de date în timp real.

Reporter: Aţi estimat care va fi investiţia pentru realizarea softului despre care vorbiţi?

Bogdan Pandelică: Lucram la o evaluare, dar nu cred că vor fi costuri mari. Va fi un concept realizat în paşi, atât la nivel de Bucureşti, cât şi la nivel de ţară. Înainte de implementarea acestei baze de date va fi nevoie de un training al comisarilor care vor opera sistemul.

În paralel, se lucrează la procedura cadru de control la nivel de autoritate, în sensul că abordarea actului de control al pieţei trebuie să fie unitară, în toată ţara.

Reporter: Cum colaboraţi cu consumatorii?

Bogdan Pandelică: Eu spun că sunt o persoană deschisă către tot ceea ce înseamnă consumatori. Mi-ar plăcea ca aceştia să se organizeze într-o mişcare consumatoristă la nivel de ţară şi să fie o voce puternică şi activă. Uşa mea este deschisă. Am stat de vorbă cu foarte mulţi reprezentanţi ai asociaţiilor de consumatori.

Îmi propun ca în perioada următoare să generăm un Consiliu Consultativ format din membri ai acestor asociaţii de consumatori, care să se întâlnească trimestrial, şi chiar şi un board director, într-o etapă viitoare, care să aibă întâlniri lunare.

Reporter: Care sunt primele trei sectoare către care priviţi cu prioritate?

Bogdan Pandelică: Toate sectoarele sunt prioritare. ANPC a trecut de la controlul produselor alimentare la un portofoliu foarte larg. Produsele alimentare rămân în atenţia noastră - pe partea de informare, de durată minimă de durabilitate a unui produs, de promoţii - ca prioritate. În paralel, au apărut alte teme şi alte reclamaţii din diverse domenii. Mă refer la sectorul financiar, la cel de telefonie mobilă, la utilităţi (apă, energie, canal), prestări servicii, auto etc. - toate sunt domenii importante pe care le supraveghem. Sunt generate la nivel naţional tematici în aceste sectoare de activitate.

Reporter: În ce zone aţi derulat controale, în ultima perioadă?

Bogdan Pandelică: La sfârşitul anului trecut am supravegheat sectoarele specifice, de la produse alimentare până la jucării, cadouri, oferte promoţionale etc. Tot în aceeaşi perioadă am desfăşurat un comandament de iarnă pentru supravegherea şi controlul activităţii turistice, pe partea de informare, condiţii de cazare şi masă şi de ofertă a petrecerii timpului liber etc. Am avut câteva locaţii ale Comandamentului de Iarnă, reprezentative la nivel naţional, unde am considerat că există o concentrare mai mare a turiştilor - Valea Prahovei şi locaţii din Transilvania, Moldova şi Muntenia. Ne-am focalizat pe supravegherea şi controlul informării consumatorilor legate de pachetele turistice şi de alimentaţia publică.

Reporter: Cum vi se pare oferta de conversie cu discount făcută, recent, de OTP Bank, care a produs controverse în piaţă, întrucât ar conţine, potrivit unor avocaţi, clauze abuzive?

Bogdan Pandelică: Am dat-o spre analiză şi vom reveni cu un punct de vedere legat de această ofertă de conversie a OTP Bank.

Reporter: Consideraţi că ar trebui modificat ceva la legislaţia în baza căreia activează ANPC?

Bogdan Pandelică: Pe de o parte, trebuie să adaptăm legislaţia în vigoare, s-o "periem", în perioada următoare. Mă refer atât la Legea fundamentală (OG 21/1992 privind protecţia consumatorilor), cât şi la celelalte reglementări. Este vorba despre legile 449/2003 privind vânzarea produselor şi garanţiile asociate acestora, la care vom avea unele modificări, şi 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii, dar şi despre altele.

Pe de altă parte, nivelul amenzilor trebuie să fie adaptat condiţiilor de piaţă. Într-o şedinţă parlamentară s-a cerut nivel valoric pe cuantum de amenzi în funcţie de mărimea şi dimensiunea operatorului economic, pentru că nu poţi trata în mod egal un operator economic naţional şi unul local. Aceeaşi sumă poate însemna aproape nimic pentru un operator mare şi venitul pe mai multe zile pentru un altul mai mic.

Reporter: Cum apreciaţi ideea ca ANPC să treacă sub controlul Parlamentului?

Bogdan Pandelică: Probabil că această idee, a consumatorilor, a pornit de la faptul că în momentul în care eşti sub cupola Parlamentului schimbările conducerii sunt mai puţin fluctuante. Mandatul unui conducător este pentru cel puţin patru ani de zile şi atunci acesta îşi poate face un plan de acţiune detaliat pentru cei patru ani, pe când, în situaţia actuală, fiecare preşedinte schimbat la ANPC poate veni cu propria amprentă, putând ţine cont sau nu de ceea ce s-a întâmplat până atunci în instituţie, de direcţiile şi proiectele preşedintelui de dinainte. Schimbările ar putea genera nişte pierderi din punct de vedere al imaginii instituţiei, ce nu pot fi cuantificabile. În opinia mea, orice persoană care vine la conducerea instituţiei ar trebui să fie cât se poate de profesionistă.

Reporter: Mulţumesc!

Opinia Cititorului ( 3 )

  1. ''DACĂ -ANPC- NU E NIMIC NU E ,,

    Acuma, depinde si in ce fel o sa periem legislatia. Nu de alta dar am mai vazut noi destea. Sa modificat legea exact in defavoarea cetateanului si spre linistea institutiei.

    SA VEDEM! 

    Anpc m-a ajutat. La altele m-a trimis la avocat.

    Multumesc. 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9764
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7176
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3172
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9544
Gram de aur (XAU)Gram de aur393.2836

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb