Piaţa service-urilor auto necesită o reglementare mai strictă, care să prevadă termene foarte clare privind lucrările de reparaţii auto, afirmă experţii de la Sierra Quadrant. În prezent, multe dintre service-urile auto, marea lor majoritate slab capitalizate, au renunţat la stocuri şi lucrează numai la comandă, astfel că timpii de reparaţie, mai ales în cazul vehiculelor aflate în garanţie sau leasing, au ajuns să se întindă pe o durată de până la 3-6 luni, transmite un comunicat de presă trimis redacţiei.
Marea majoritate a service-urilor auto din România sunt slab capitalizate şi nu dispun de un management riguros, arată o analiza Sierra Quadrant.
În aceste condiţii, pentru multe dintre firme, rulajul zilnic a ajuns să facă diferenţa între blocaj şi supravieţuire. În tentativa de a supravieţui, multe dintre companii, aşa numitele service-uri de cartier au trecut în zona gri a economiei, iar altele au aplicat stratageme financiare la limita legii.
,,În service-urile mici, plăţile se fac de multe ori fără factură, pe riscul clienţilor interesaţi să obţină un preţ cât mai mic. Aceştia închid ochii la provenienţa pieselor şi calitatea acestora. Aşa se explică explozia importurilor de maşini pentru piese, creşterea semnificativă a pieţei dezmembrărilor auto'', explică experţii.
Dincolo de service-urile mici, unde s-au înmulţit reparaţiile cu piese din dezmembrări, există şi o zonă foarte importantă din piaţa service-urilor auto care a recurs la o altă soluţie.
,,Multe dintre service-urile auto de reprezentanţă, acolo unde cei care îşi cumpără maşini noi sunt obligaţi să le repare pentru a nu pierde garanţia, şi-au optimizat costurile prin reducerea aproape de zero a stocurilor de piese şi accesorii. Încasează banii de la clienţi, comandă piesele la distribuitori şi abia apoi finalizează reparaţia'', explică analiştii.
,,Fără o reglementare strictă a acestui tip de operaţiune, reparaţia unei maşini aflată în garanţie se poate întinde şi la o perioadă de câteva luni, mai ales că nici distribuitorii de piese auto nu deţin stocuri şi, la rândul lor, aşteaptă să adune cât mai multe comenzi pentru a-şi optimiza costurile de transport şi distribuţie'', arată analiza.
Ovidiu Neacşu, partener coordonator la Sierra Quadrant, spune că este necesară o modificare a reglementărilor în acest segment.
,,În astfel de situaţii, clientul este captiv unor lanţuri economice care abuzează de poziţia economică şi contractuală, de exemplu de obligativitatea ca reparaţiile, în perioada de garanţie, să se desfăşoare numai la un anumit prestator de servicii. Este nevoie de o modificare a reglementărilor în acest domeniu, pentru a fi eliminate aceste practici. Nu poţi lăsa clientul să aştepte cu lunile de zile, fără orizont, o reparaţie doar pentru simplul motiv că service-ul este singurul ,,acreditat'' la care poate să îşi repare maşina'', spune Ovidiu Neacşu.
Potrivit acestuia, situaţia din zona service-urilor auto nu este singulară în economie. Multe dintre companiile care asigură service pentru bunurile vândute în ţara noastră mizează pe poziţia lor.
,,De la service-urile auto la cele care repară electronice şi electrocasnice, mobilă, sanitare etc. astfel de situaţii se întâmplă pentru că, în prezent, clienţii sunt nevoiţi să aştepte, fără drept de apel, rezolvarea sesizărilor. Dincolo de alternativa oferită de plângerea la Protecţia Consumatorilor, nu există o reglementare strictă şi adaptată realităţii pentru cei care desfăşoară astfel de activităţi'', a mai spus acesta.