• Interviu cu Marcel Leonte, director general "Sinterom" SA Cluj-Napoca
Anul trecut a fost unul bun din toate punctele de vedere pentru "Sinterom" SA, înregistrînd creşteri semnificative ale cifrei de afaceri şi ale profitului net. Concret, este vorba de realizarea în anul care a trecut a unei cifre de afaceri de 23.558.025 RON, cu 22,5% mai mare decît cea a anului 2003 şi a unui profit net de 2.049.747 RON, cu 36,5% mai mare decît cel realizat în 2003.
Domnul Marcel Leonte, director general "Sinterom" SA Cluj-Napoca, ne-a declarat: "Căderea dramatică a industriei tradiţionale româneşti ne-a determinat să accelerăm ritmul asimilării şi introducerii în fabricaţie de produse noi, destinate unor noi segmente ale pieţei interne, dar mai ales celei externe, mult mai restrictivă, dar mai stabilă. Anul 2004 a însemnat introducerea în fabricaţie a 228 produse noi, dintre care se evidenţiază, prin impactul lor economic, cele destinate unor firme prestigioase şi selective: Dacia Renault şi Bosch. Acest proces de asimilare este mult accelerat în acest an, în care estimăm ca numărul produselor noi să ajungă la aproape 300".
Societatea "Sinterom" SA Cluj-Napoca activează în cadrul industriei constructoare de maşini, avînd ca principal obiect de activitate fabricarea şi comercializarea pieselor realizate din pulberi metalice prin tehnologia de sinterizare. Firma este axată, în principal, pe fabricaţia pieselor realizate din pulberi metalice prin tehnologia de sinterizare, a bujiilor pentru motoare cu aprindere prin scînteie şi a bujiilor incandescente. De asemenea, "Sinterom" este fabricant cu o largă experienţă în domeniul pieselor ceramice superaluminoase, magneţilor turnaţi, contactelor şi sîrmelor din argint, precum şi a unei game diverse de sîrme din wolfram şi malibden destinate fabricării lămpilor cu incandescenţă. Produsele de bază sînt cele destinate industriei de automobile, atît pentru vechile modele de Dacia, cît şi pentru recentul model de Logan, aflat în fabricaţie.
• În perioada 2002-2004, investiţii de peste 3 milioane de RON
În legătură cu acţiunile întreprinse în ultima vreme pentru modernizarea, retehnologizarea şi completarea dotării tehnice, domnul director general Marcel Leonte a precizat: "În ciuda dificultăţilor specifice unei economii în tranziţie (instabilitatea pieţei, instabilitatea legislativă, inflaţie, etc.), < Sinterom > a făcut eforturi serioase pentru a-şi conserva potenţialul tehnic şi tehnologic şi să-şi dezvolte în unele domenii competitivitatea prin preţuri reduse, calitate la nivelul exigenţelor clienţilor, produse noi de înaltă tehnologie". În perioada 2002-2004, au fost realizate inves-tiţii de 3.119.000 RON, din care 804.100 RON în anul 2002, 1.115.000 RON în 2003, 1.200.000 RON în 2004.
• Încă 3 milioane euro, investiţii prevăzute pentru 2005-2007
În acest an, investiţiile se vor cifra la aproape 2 milioane de RON, în principal inves-tiţii tehnologice, care au drept scop creşterea productivităţii muncii, reducerea costurilor şi creşterea calităţii produselor purtînd marca "Sinterom". Cea mai importantă investiţie este destinată tratamentelor termice ale pieselor sinterizate, ale pieselor prelucrate mecanic, sculelor etc. Recent, a fost pusă în funcţiune o nouă şi modernă linie destinată acestui scop, ale cărei costuri au depăşit 1 milion de RON.
Din cauza nevoii presante de a răspunde cerinţelor partenerilor din industria auto, "Sinterom" are în derulare un ambiţios program de investiţii pe perioada anilor 2005-2007, care se cifrează la 3 milioane de euro, sursele de finanţare fiind în egală măsură proprii şi atrase.
• În acest an, venituri din export de 2.200.000 dolari
Exportul se cifrează în acest moment la aproximativ 32% din total vînzări şi a cunoscut o dinamică accelerată în ultimii ani, de la 629.000 dolari în 2002, la 1.822.100 dolari în 2004 şi peste 2.200.000 dolari în acest an, pe primele şase luni valoarea exportului fiind de 1.035.000 dolari. Principalele pieţe pe care "Sinterom" exportă sînt cele din Franţa, Olanda, SUA, Ungaria şi Spania.
• Piesele sinterizate şi bujiile deţin 80% din producţia realizată
În structura de fabricaţie a "Sinterom" SA sînt dominante două principale grupe de produse, cele din familia pieselor sinterizate şi familia bujiilor, care împreună se apropie de 80% din totalul volumului fabricaţie. O dinamică accentuată cunoaşte fabricaţia de piese ceramice şi, în ultimii ani, producţia de scule de complexitate ridicată, destinate în principal pieţei externe, dar şi unor clienţi interni.
• Tot mai multe materiale sînt aduse din import
În ceea ce priveşte sursele de aprovizionare, domnul Marcel Leonte a spus: "Sînt achiziţionate constant peste 500 de tipuri de materii prime şi materiale. Principalii furnizori sînt Hoganaes Buzău, Hoganaes Suedia, Pometon Italia, Trefille Europe Franţa, Mittal Steel Galaţi SA Galaţi etc. Din păcate, direcţia comercială a firmei este tot mai mult orientată spre importuri, datorită în primul rînd pierderii competitivităţii prin preţ a multor furnizori români în urma aprecierii fără o fundamentare realistă a monedei naţionale, a creşterii mari a preţurilor la furnizorii de energie".
• 1.544.000 RON, profit net pe primele opt luni
Obiectivele conducerii "Sinterom" pentru următorii ani sînt legate de dezvoltarea colaborării cu parteneri din industria de automobile, realizarea inves-tiţiilor programate, implementarea cerinţelor europene privind mediul, securitatea muncii, calitatea produselor etc. "Vrem nu doar să supravieţuim, ci să reuşim o dezvoltare durabilă, care să nu depindă de conjuncturi politice, economice sau de altă natură", a adăugat domnul Leonte.
Referindu-se la obiectivele anului 2005, domnia sa ne-a declarat: "Obiectivele noastre de bază pentru acest an au fost şi rămîn în continuare: 26.000.000 RON producţie marfă; 57.500 RON/angajat productivitate a muncii; 5.263.000 RON profit din exploatare; 3.573.000 RON profit net.
Pe primele opt luni, rezultatele sînt apropiate de obiectivele ţintă, în ciuda condiţiilor grele de pe piaţă firma reuşind să obţină la 31.08.2005 un profit net de 1.544.242 RON".
Referindu-se la evoluţia pieţei interne pe segmentul de piaţă specific ofertei "Sinterom", domnul Leonte consideră: "Evoluţia pieţei interne din ultimii ani pe segmentul nostru de activitate a urmărit trendul descendent a ceea ce poate fi numit industria clasică românească. Partenerii noştri tradiţionali pentru care a fost construit SITEROM-ul practic au dispărut sau sînt pe acest drum. Este vorba de întreprinderile de tractoare, autocamioane, fabricile din industria electrotehnică şi cea a maşinilor unelte etc. Pentru multe dintre acestea nu mai este cale de întoarcere şi de aceea sîntem obligaţi să înlocuim rapid pierderile provocate prin dis-pariţia sau reducerea dramatică a activităţii lor. Reuşim să facem acest lucru prin realizarea de produse destinate exportului, prin produse aflate deja, în fabricaţie şi altele în curs de omologare, care au drept ţintă fabricaţia de automobile de pe piaţa autohtonă şi străină".