Grupul italian de infrastructură Atlantia, controlată de familia Benetton, a informat recent că nu este gata să se alăture consorţiului condus de compania feroviară controlată de stat Ferrovie dello Stato (FS) pentru salvarea Alitalia, ceea ce pune o umbră pe întregul proiect destinat operatorului aerian, conform Reuters.
După luni de negocieri şi cu doar o zi înainte de expirarea termenului limită pentru salvarea companiei aeriene, grupul controlat de familia Benetton a declarat că nu există condiţiile pentru a se alătura unui consorţiu interesat de Alitalia. Însă, Atlantia a menţionat că rămâne disponibilă să se angajeze în negocieri pentru a căuta un partener industrial în vederea salvării transportatorului aerian.
Termenul de prezentare a unei oferte angajate pentru Alitalia expiră astăzi, după ce a fost amânat de mai multe ori.
Odată un jucător important în indus-tria transportului aerian european, în ultimii ani Alitalia a avut de suferit de pe urma competiţiei trenurilor de mare viteză şi a transportatorilor low-cost, care au diminuat cota de piaţă şi profiturile sale. În 2017, Alitalia a fost plasată sub administrare specială după ce salariaţii au respins un plan de restructurare ce viza reducerea efectivelor şi salariilor.
Negocierile cu Ferrovie dello Stato se derulează de un an fără să fie realizat vreun acord de salvare a companiei aeriene.
Operatorul de transport aerian, care a rămas fără lichidităţi de mai multe ori, este aşteptat să îşi termine rezervele până la finele anului curent.
Ferrovie şi Atlantia au negociat cu societatea aeriană americană Delta Air Lines Inc. şi, recent, cu operatorul german de transport aerian Deutsche Lufthansa AG, în vederea salvării Alitalia.
Delta a informat că este pregătită să investească 100 de milioane de euro (111 milioane de dolari) în compania italiană, dar unele surse citate de Reuters spun că societatea americană nu s-a înţeles cu Ferrovie şi Atlantia în privinţa dezvoltării operaţiunilor de zbor pe distanţă lungă ale operatorului italian.
Pe de altă parte, Lufthansa susţine că este pregătită să pună bazele unui parteneriat comercial cu Alitalia, dar nu vrea să preia o deţinere înainte ca societatea italiană să se restructureze masiv.
"Nu vom investi în actuala companie Alitalia, dar suntem interesaţi să fim un partener comercial", a declarat marţi, la un eveniment din Berlin, CEO-ul Lufthansa, Carsten Spohr.
Tot marţi, cotidianul italian La Repubblica scria că Alitalia ar putea fi naţionalizată pentru câţiva ani, după care va fi vândută. De menţionat că, în februarie anul curent, autorităţile de la Roma au exclus varianta naţionalizării Alitalia.
Contribuabilii italieni au cheltuit peste 9 miliarde de euro ca să susţină Alitalia, potrivit calculelor analiştilor. Societatea a trecut prin două încercări nereuşite de salvare.
Luna trecută, Executivul Italiei a decis să ofere Alitalia un nou credit punte de 350 de milioane de euro pe termen de şase luni, conform unui proiect de decret văzut de Reuters. Împrumutul are o dobândă Euribor la şase luni plus 1.000 de puncte de bază.