Unul din trei proprietari de IMM-uri din România participă doar la deciziile strategice ale companiei, în timp ce 43% oferă departamentelor libertatea de a lua decizii pentru a-şi atinge obiectivele, potrivit unui sondaj realizat în România şi Ungaria. Doar 31% dintre managerii de IMM-uri din Ungaria acordă o astfel de autonomie subordonaţilor lor, se arată în studiul realizat de MiniCRM, furnizor regional de soluţii software de gestionare a relaţiilor cu clienţii (CRM) pentru IMM-uri.
În timp ce proporţia antreprenorilor care au o viziune personală asupra propriului rol în companie este similară în cele două ţări (86% în România şi, respectiv, 87% în Ungaria), există o diferenţă în ceea ce priveşte viziunea pentru companie. 74% dintre proprietarii de IMM-uri din România ştiu cum văd evoluţia firmei, în timp ce vecinii au claritate asupra viziunii în pondere de 68%. Datele din România arată, de asemenea, că priorităţile pentru realizarea viziunii antreprenorilor sunt adoptarea soluţiilor de automatizare a proceselor (57%), extinderea pe piaţă (57%), precum şi dezvoltarea organizaţională şi extinderea managementului (54%).
Toate acestea arată o abordare matură şi profesionistă, potrivit lui Csaba Racz, CEO al MiniCRM, mai ales din perspectiva faptului că jumătate dintre respondenţi (51%) au mai mult de un deceniu şi jumătate de experienţă în afaceri, iar 40% dintre antreprenorii chestionaţi au trecut prin crize economice majore în trecutul recent: criza financiară începută în 2008 şi perioada pandemică şi post-pandemică din 2022-2023.
Există o diferenţă considerabilă între proprietarii de IMM-uri din cele două ţări în ceea ce priveşte percepţia "sunt sclavul companiei mele". În timp ce 10% dintre patronii din Ungaria sunt complet de acord şi 35% tind să fie de acord, în România proporţiile sunt de 6% şi, respectiv, 26%. Acest fapt sugerează că antreprenorii din România se află într-o situaţie mai bună în ceea ce priveşte echilibrul dintre viaţa profesională şi cea privată decât omologii lor din Ungaria. În ceea ce priveşte implicarea în companie, nu există totuşi o diferenţă majoră: mai mult de 67% dintre proprietarii de IMM-uri din România consideră că joacă un rol important în viaţa companiei lor, în timp ce în Ungaria 71% consideră că fără ei compania nu ar putea funcţiona eficient.
De remarcat este şi faptul că 88% dintre participanţii la studiu din România nu şi-au evaluat încă firma. Potrivit lui Csaba Racz, acest lucru indică faptul că antreprenorii nu intenţionează să vândă compania şi nici să aducă un partener ca investitor. Racz consideră că aceasta este o dovadă a faptului că proprietarii IMM-urilor din România rămân fideli modelului lor de afaceri, având încredere în propria filosofie corporativă şi structură organizaţională.