Mai mult de o treime din firmele din România - 35% - se pregătesc de digitalizare în următorii doi ani, arată rezultatele unui sondaj realizat de Centrul de Sociologie Urbană şi Regională în noiembrie 2020, în cadrul căruia au fost intervievaţi reprezentanţi ai 300 de firme medii şi mari din diverse domenii ale economiei (eşantion reprezentativ la nivel naţional), conform unui comunicat remis redacţiei.
Aproximativ 86% dintre respondenţi îşi doresc ca tehnologia 5G să fie implementată în România, iar 64% consideră că această nouă tehnologie va aduce beneficii afacerilor şi va genera dezvoltare economică.
"O afacere care investeşte în digitalizare se poate redresa mult mai repede după un şoc extern cum este pandemia şi are capacitatea de a se adapta rapid la noi condiţii de funcţionare a pieţei. Din păcate, în România digitalizarea afacerilor se situează încă la un nivel redus, astfel încât puţine companii beneficiază de această pârghie de creştere. Totuşi, ne aşteptăm ca fondurile europene disponibile în acest scop să ducă la o creştere semnificativă a gradului de digitalizare, iar firmele din România să investească în noi tehnologii, deoarece în final tot ele sunt cele care vor câştiga din creşterea eficienţei şi reducerea costurilor de funcţionare", afirmă George Zhang, CEO al Huawei România.
În prezent, gradul de digitalizare în România se află mult sub media europeană. Conform raportului DESI 2020 (Indicele economiei şi societăţii digitale, realizat de Comisia Europeană), România se clasează pe locul 27 din cele 28 de state membre ale UE în ceea ce priveşte gradul de integrare a tehnologiei în business, depăşind doar Bulgaria.
"Digitalizarea unei afaceri înseamnă schimbarea modelului de business, dar acest lucru nu poate fi realizat fără schimbarea mentalităţii. Companiile care se pregătesc de digitalizare sunt vizionare şi vor fi primele care vor vedea beneficiile acestui proces. În general, digitalizarea este privită doar din perspectiva investiţiilor în tehnologie, însă această schimbare presupune investiţii importante şi în angajaţi, astfel încât aceştia să îşi dezvolte abilitatea de a lucra într-un mediu digital. Acest nou mod de lucru îi va elibera de povara rutinei, lăsând-o în seama maşinilor, iar oamenii vor avea timp să evolueze şi să creeze valoare adăugată", spune Codruţ Săvulescu, Senior Solutions Manager al Huawei România.
Potrivit raportului DESI 2020, tehnologiile digitale le oferă afacerilor un avantaj competitiv, duc la îmbunătăţirea serviciilor şi la extinderea pieţelor. Transformarea digitală a afacerilor deschide noi oportunităţi şi generează, la rândul ei, dezvoltarea de noi tehnologii. Cele mai avansate ţări din acest punct de vedere sunt Irlanda, Finlanda, Belgia, Ţările de Jos, Danemarca şi Suedia, în timp ce la celălalt capăt al clasamentului se află Bulgaria, România, Ungaria, Polonia, Grecia şi Letonia, situate mult sub media europeană.