Una dintre schimbările importante care au apărut în ultimul an pe piaţa muncii şi care au marcat puternic comportamentul candidaţilor şi angajaţilor deopotrivă a fost creşterea exponenţială a interesului pentru joburile full time din companiile mari. De altfel, potrivit unui sondaj realizat la începutul anului de eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România, în rândul candidaţilor se înregistrează cel mai scăzut nivel al ultimilor ani în ceea ce priveşte intenţia de a pleca la muncă în străinătate sau de a lucra pe cont propriu, fie ca freelancer ori ca antreprenor.
În plus, datele aferente primului trimestru din 2021 confirmă această tendinţă - doar 0,3% din totalul aplicărilor au fost făcute pentru joburile în sistem freelancing sau project based. 11,5% au mers către joburile part time, iar 86,7% au vizat joburile full time. "Până la începutul lui 2020, tinerii, în special, erau foarte atraşi de ideea de freelancing şi de libertatea care vine odată cu acest stil de lucru. Marketingul, media, contabilitatea ori IT-ul erau domenii predilecte pentru freelancing, însă de mai bine de un an lucrurile arată complet diferit. Cele mai căutate sunt joburile care promit stabilitate şi oportunităţi de creştere pe termen lung. În ceea ce-i priveşte pe candidaţi, asta se traduce printr-un interes din ce în ce mai firav faţă de ideea de freelancing, iar în privinţa angajaţilor printr-o scădere uriaşă a ratei de fluctuaţie din companii", spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.
Există, totodată, un tipar care se conturează din ce în ce mai clar şi în comportamentul de aplicare pentru locurile de muncă full time. Astfel, candidaţii se uită mai degrabă spre acele poziţii deschise în companii multinaţionale din domenii care au rezistat în faţa provocărilor economice din ultimul an, precum retail, IT, banking sau farma şi se orientează ca opţiune secundară spre start-up-uri sau companii antreprenoriale. "Această prudenţă excesivă este cumva de înţeles după răsturnarea pe care a suferit-o piaţa muncii şi o vedem nu doar la candidaţii cu experienţă, cât şi la cei tineri sau foarte tineri, care erau dornici până nu demult să experimenteze şi puneau mare preţ pe flexibilitate. Foarte probabil ca acest comportament să se manifeste chiar şi după ce piaţa muncii îşi va fi revenit complet. Printre argumentele pe care candidaţii le aduc în favoarea joburilor full time se numără siguranţa unui venit lunar, existenţa unui plan de carieră cu oportunităţi de creştere într-un orizont de timp bine definit sau un sentiment mai clar de apartenenţă la o echipă", mai spune Bogdan Badea.