O majoritate covârşitoare din populaţie preferă pâinea ambalată, respectiv 87% dintre români, arată un sondaj realizat de New Challenge Marketing Research şi comandat de Asociaţia Preţuieşte Calitatea şi Asociaţia Proconsumatori.
Studiul, prezentat astăzi de cele două asociaţii, vine pe fondul pandemiei de Covid-19 şi a demersurilor ce vizează reglementarea vânzării pâinii în vrac. Cele două asociaţii ale consumatorilor au prezentat recent şi un studiu realizat de Universitatea din Bucureşti, de centrul 3NanoSAE, în colaborare cu Institutul de Virusologie Ştefan Nicolau şi cu Institutul de Boli Infecţioase Matei Balş, studiu care a arătat că pe suprafaţa interioară a ambalajului pâinii nu s-a regăsit prezenţa virusului SARS-Cov2, spre deosebire de suprafaţa pâinii neambalate.
Sondajul arată că doar 13% dintre români aleg pâinea neambalată când sunt la cumpărături. În mediul urban, circa 90% dintre respondenţii la sondaj spun că aleg pâinea ambalată, în timp ce în mediul rural procentul scade la 65%. La nivel de categorii de vârstă, în plaja 25-34 de ani, 90% aleg pâinea ambalată. La categoriile 35-44 şi 45-54 de ani circa 87% dintre respondenţi aleg pâinea ambalată, iar dintre cei cu vârsta cuprinsă între 55-64 de ani 81% aleg pâinea ambalată. Sondajul a fost realizat la nivel naţional pe un eşantion de 1.000 de persoane cu vârsta cuprinsă între 25-64 de ani, din mediul rural şi urban.
Un proiect de ordin al ANPC ce prevede reglementarea vânzării pâinii în vrac a trecut deja printr-o primă dezbatere, ANPC organizând luna trecută o întâlnire cu oficialii guvernamentali (ANSVSA, Ministerul Agriculturii, ANPC), reprezentanţii producătorilor de produse de panificaţie, ai marilor reţele comerciale din România şi ai consumatorilor.
În această săptămână urmează sa fie definivată forma finală a ordinului şi să fie transmisă către Comisia Europeană, care trebuie să stabilească dacă ordinul respectiv ar încălca sau nu vreo directivă/normă europeană.
Prin respectivul proiect de ordin se interzice comercializarea pâinii şi a produselor de panificaţie nepreambalate prin "autoservire", către consumator.
Totodată, conform proiectului de ordin, pentru pâinea şi produsele de panificaţie care nu se prezintă, la comercializare, într-un ambalaj de protecţie sanitară, operatorul economic ce comercializează produsul are obligaţia de a furniza acestor produse prin intermediul "vânzării asistate", respectiv prin intermediul unei persoane dedicate ce furnizează, la cerere, produsul către consumator.
Asociaţiile producătorilor de produse de panificaţie şi Asociaţia Marilor Reţele Comerciale din România (AMRCR) s-a opus emiterii ordinului din motive ce ţin de costuri.
1. aluat congelat
(mesaj trimis de pion în data de 02.11.2020, 14:23)
avand in vedere ca majoritatea painii "proaspete" e facuta din aluat congelat (v. fabrica Titan, Bucuresti), pare evidenta preferinta pentru painea ambalata. cand insa consumatorii vor afla ca painea ambalata contine aditivi, parerile se vor schimba