Constructorii din România aleg deseori produse neconforme pentru izolarea pereţilor sau a acoperişurilor, doar pe criteriul preţului, situaţie care se răsfrânge în cele mai multe cazuri asupra consumatorului care plăteşte mult mai mult la întreţinere, iar gradul său de confort este implicit mai mic, susţine Sorin Pană, director comercial URSA România.
Potrivit domniei sale, din experienţa şi statisticile vânzărilor, constructorii folosesc acelaşi tip de material de izolaţie pentru orice aplicaţie şi anume "cea mai ieftină soluţie existentă". Acest lucru, arată Sorin Pană, înseamnă o izolare neconformă în pereţi şi acoperişuri şi o lipsă totală de izolaţie fonică la pardoseli.
Sorin Pană precizează: "Ca producători, avem responsabilitatea de a informa clienţii referitor la eficienţa energetică dar şi la economiile făcute în bugetul familiei. La sfârşitul lanţului de consum, cu cât ai casa mai bine izolată, cu atât ai mai puţină nevoie de gaze sau de alte surse de încălzire. Asta înseamnă mai puţini copaci tăiaţi pentru lemne de foc sau mai puţină dependenţă de resurse de import. E o greşeală de strategie a întregului segment de piaţă şi chiar a autorităţilor publice. S-a făcut prea puţin în această direcţie de educare a consumatorului final, însă nu este timpul pierdut".
Din studiile de piaţă ale URSA, reiese că doar 1-2 procente din beneficiarii finali sunt interesaţi de ce tip de vată minerală cumpără, care este grosimea izolaţiei şi care este calitatea produsului folosit.
Sorin Pană arată că, pentru 150 mp de acoperiş, preţul mediu pentru o izolaţie cu vată de sticlă de calitate premium, cu grosimea de 30 cm, este de circa 4000 lei. Iar dacă se foloseşte un material de calitate basic, la aceeaşi grosime, pentru aceeaşi suprafaţă, preţul poate ajunge la aproximativ 3000 lei. Domnia sa susţine că greşeala pe care o fac cei mai mulţi beneficiari este că nu folosesc grosimea recomandată de minim 30 cm la izolaţiile acoperişurilor, dimensiunea cea mai întâlnită fiind de 15 cm sau chiar mai puţin. Din acest motiv, precizează reprezentatul URSA, diferenţa de preţ se va regăsi în scurt timp la facturile de încălzire.
De asemenea, Sorin Pană mai susţine că producătorii de acoperişuri ar trebui să promoveze un sistem complet pentru acoperiş care să fie alcătuit din tablă şi izolaţie. O izolaţie corectă la acoperiş elimină complet pierderile de căldură şi asigură izolaţia fonică necesară. Sorin Pană explică: "Avem cazuri în care s-au folosit 40 cm de vată minerală de calitate premium la izolarea acoperişului, fapt ce a condus la o izolare fonică excelentă şi la economii uriaşe la încălzire. Pe de altă parte, peste 95% din proprietarii de case pierd anual peste 2700 de lei din cauza izolării ineficiente a acoperişului. Aceştia sunt banii pe care mulţi români îi plătesc în plus pe combustibil pentru încălzire şi pe curent electric pentru răcire în timpul verii. Iar dacă luăm în calcul că o casă este locuită cel puţin 30 de ani, atunci pierderile se ridică la peste 80.000 de lei".
Compania URSA România a înregistrat la 9 luni o cifră de afaceri de 4 milioane de euro, evoluţie similară cu cea înregistrată anul trecut. "Pe zona izolaţiei din vată minerală de sticlă piaţa a scăzut cu 3-4% faţă de anul trecut, iar estimările făcute de noi în septembrie arată că e încă în scădere", declară Sorin Pană.
Domnia sa a spus: "În prima parte a lui 2014 s-a văzut o creştere de două cifre, dar a venit un aprilie foarte slab. Una din explicaţiile plauzibile este că revânzătorii merg exclusiv pe achiziţionarea de vată în promoţii, când îşi fac stocuri, iar vânzarea se face pe aceleaşi criterii".
Potrivit domniei sale, piaţa acoperişurilor creşte, dar cea a materialelor izolante, nu, iar fenomenul este explicabil deoarece un acoperiş îl cumperi pentru că îţi este necesar, în timp ce despre izolarea casei, deşi se fac eforturi de comunicare, puţini reuşesc să controleze procesul de achiziţie până la capăt.