SORIN STOICA, ETURIA: "Viitorul în turism constă în îmbinarea inteligenţei umane cu cea artificială"

Adelina Toader
Ziarul BURSA #Companii / 11 septembrie 2019

"Viitorul în turism constă în îmbinarea inteligenţei umane cu cea artificială"

Eturia a lansat concepte noi de călătorie - Share A Trip şi Single Traveller

Agenţia investeşte 200.000 de euro în retehnologizare

SUA, Japonia, Maldive, Republica Dominicană, Peru, Tanzania, Argentina-Brazilia, destinaţiile din topul preferinţelor turiştilor Eturia

Instabilitatea care s-a instalat la nivel global, anul acesta, se resimte şi în turism, după cum ne-a spus Sorin Stoica, coproprietar şi CEO Eturia, prima agenţie de turism din ţara noas-tră specializată în vacanţe exotice personalizate.

Domnia sa ne-a declarat: "2019 nu a fost un an uşor şi nu mă aştept să mai avem ani uşori. Acum suntem în mijlocul unei instabilităţi politice nu doar la nivel naţional, dar şi internaţional. Există şi o instabilitate la nivel economic şi această secure a recesiunii care stă deasupra noastră. Totodată, războiul comercial dintre SUA şi China, Brexit-ul, probabila recesiune din Zona Euro sau inversarea curbei trezoreriei americane, toate acestea sunt factori de stres pentru orice om de afaceri".

Pe de altă parte, domnia sa, susţine că piaţa de travel este infinită şi totodată, dacă prima agenţie de turism din lume - Thomas Cook, este în pragul falimentului, orice se poate întâmpla.

"Vom trăi o perioadă volatilă, de asta orice previziune trebuie să fie extrem de prudentă. Criza care se întrevede la orizont va fi cu siguranţă mai puternică, sau poate nu va fi deloc mai ales că va veni după o perioadă lungă de 11 ani de creştere", a mai precizat CEO-ul Eturia.

Coproprietarul agenţiei susţine că în continuare forţa de muncă reprezintă principala problemă cu care se confruntă turismul şi nu numai. În plus, Sorin Stoica consideră că angajatorii, în urma tuturor taxelor şi impozitelor pe care le plătesc, ar trebui să beneficieze de o forţă de muncă calificată.

"În medie, costul Eturia este între 50-100.000 de euro pentru calificarea forţei de muncă la nivel de bază. În momentul de faţă nu găsim oameni pe care să îi angajezi şi de mâine să înceapă munca efectiv, aşa cum se întâmplă în IT, de exemplu. Acolo din această cauză sunt salariile mai mari, pentru că din a doua zi de angajare poţi folosi forţa de muncă. La noi, în turism, durează cam 6-9 luni până reuşim să calificăm forţa de muncă, timp în care tu ca şi companie suferi", a explicat oficialul agenţiei.

Share A Trip şi Single Traveller, concepte noi în portofoliul Eturia

Agenţia a lansat recent, două concepte noi de călătorie - Share A Trip şi Single Traveller, o consecinţă firească în urma experienţei cu turiştii care apelează la serviciile sale, după cum ne-a spus reprezentantul Eturia.

Sorin Stoica ne-a explicat: "Conceptul grupurilor Single Traveller se adresează turiştilor care călătoresc singuri dintr-un motiv sau altul. Am observat că în jur de 30% dintre turiştii din grupurile noastre călătoresc singuri şi uneori apăreau diferite situaţii neplăcute. Fie nu îşi găseau parteneri cu care să împartă camera, iar plata integrală a camerei creştea semnificativ costul vacanţei, fie apărea un disconfort atunci când un turist singur călătorea cu mai multe cupluri. Aveam de mai mult timp ideea să lansăm conceptul de "single traveller", care este, din câte ştim, în premieră pe piaţa de turism din ţara noastră şi sperăm să fie de succes. Este pe piaţă de o lună. Nu ne aşteptăm să fie un boom pentru că este destul de nişat, deşi sunt foarte mulţi oameni care călătoresc singuri în grupurile noastre, majoritatea de vârsta a doua şi chiar a treia".

Tot în această vară, Eturia a lansat pe piaţă produsul Share A Trip. Acesta a apărut ca o necesitate, pe piaţa din ţara noastră neexistând un produs intermediar între vacanţele de grup şi cele individuale, după cum ne-a spus oficialul agenţiei.

Coproprietarul Eturia ne-a detaliat: "Prin conceptul de Share A Trip aducem împreună un grup de maxim opt oameni care împart împreună nişte servicii, dar care se pot bucura de flexibilitatea oferită de un grup mic. Conceptul pe care noi îl propunem garantează preţul iniţial, indiferent dacă în program se înscriu mai mulţi turişti sau nu. Astfel că poţi să ai norocul să pleci doar tu şi însoţitorul tău, la un preţ de mini-grup. Pentru acest produs este un interes foarte mare, deşi a fost lansat abia în luna iunie. Cred că piaţa avea nevoie de aşa ceva. Din ce în ce mai multă lume îşi doreşte să călătorească astfel. Oamenii sunt într-un balans - îşi doresc să călătorească şi singuri, şi în siguranţă, vor şi intimitate, dar le-ar plăcea să mai cunoască şi alte persoane. Avem deja câteva plecări închise. S-au vândut foarte bine vacanţele de acest gen în Africa - Kenya, Etiopia, Africa de Sud, Tanzania şi vrem să lansăm plecări şi în Mozambic, Senegal".

Pe lângă destinaţiile deja existente în portofoliul agenţiei, se vor adăuga Cape Verde, Gambia, Mozambic si Senegal.

Potrivit CEO-ului Eturia, anul aces-ta Africa merge foarte bine, iar vânzările s-au dublat pe această destinaţie. În plus, Africa de Sud a devenit una dintre ţările importante din portofoliul agenţiei. Totodată, creşteri semnificative au avut şi Namibia, Botswana, Madagascar şi Etiopia.

"Pariem şi pe Senegal, care este o alegere destul de sigură, europenizată şi care se bucură de o coastă frumoasă. Şi ţările din Orientul Mijlociu merg foarte bine. O destinaţie la modă acum în portofoliul nostru este Libanul, ceea ce ne bucură. Este o ţară frumoasă, care din păcate a fost trecuta în plan secund ca destinaţie turistică din cauza conflictelor, dar acum şi-a revenit şi a început să meargă. Interes crescut este şi pentru Iordania, iar Iranul este şi el în atenţia turiştilor", a completat Sorin Stoica.

Totodată, Eturia are în vedere organizarea de circuite în Coreea de Nord în combinaţie cu China, pentru anul viitor.

"Le oferim astfel turiştilor posibilitatea să vadă comunismul în cea mai pură formă", susţine Sorin Stoica.

Agenţia de turism vrea să promoveze şi alte staţiuni turistice în destinaţii care au devenit deja de masă ca Thailanda sau Bali.

"Dorim să ne păstrăm spiritul inovator astfel că vom merge în Vietnam în destinaţii ca Da Nang, Phu Quoc. Totodată, o să încercăm să înlocuim Puketul din Thailanda, cu Langkawi din Malaezia, care sunt extrem de similare,dar Malaezia este o destinaţia care încă îşi păstrează autenticitatea. Laos şi Cambodgia merită vizitate şi vom începe să le promovăm şi mai mult.

Încercăm să înlocuim zonele de plajă foarte populare din Asia cu altele mai puţin cunoscute, dar la fel de spectaculoase şi, totodată, să păstrăm cam aceeaşi valoare a tarifelor. De exemplu în Thailanda vrem să promovăm şi alte locaţii, cum este Koh Samui", a completat Sorin Stoica.

Reprezentantul agenţiei ne-a mai spus că şi în prezent aceste destinaţii se regăsesc în portofoliul Eturia, dar îşi doreşte să atragă volume mai mari pe aceste zone.

CEO-ul Eturia a precizat: "Vrem să rebrenduim, practic şi alte destinaţii. De exemplu, să ne mutăm de pe Republica Dominicană, Mexic şi Cuba, bineînţeles fără a renunţa la aces-tea din portofoliul nostru şi să revitalizăm destinaţii precum: Bahamas, St. Marten, Barbados şi Curacao unde intenţionăm să avem plecări de serie, anul viitor".

Sorin Stoica a mai adăugat că agenţia şi-a propus să promoveze mai mult America Centrală, mai ales că în Panama este un hub foarte bun de unde se poate zbura în toată America Centrală.

Pentru anul viitor, CEO-ul Eturia îşi doreşte să dezvolte mai multe programe turistice în Pacific folosind ca şi hub Auckland, Noua Zeelandă.

"Ne-am gândit la Auckland pentru că acolo nu este nevoie de viză, spre deosebire de Australia", a completat Sorin Stoica.

Pe primele locuri în topul celor mai căutate destinaţii din portofoliul Eturia pentru 2019 s-au aflat SUA, Japonia, Maldive, Republica Dominicană, Peru, Tanzania, Argentina-Brazilia. În continuare, printre preferinţele turiştilor au rămas şi destinaţiile asiatice - Singapore, Indonezia, Malaezia, dar şi Cuba, Kenya, care a avut o creştere considerabilă. De altfel, Africa este continentul cu cea mai mare creştere din acest an, urmat de America de Nord, potrivit datelor agenţiei.

Peste 35% din pachetele Eturia pentru vacanţele de iarnă sunt deja vândute.

"Momentan cea mai mare căutare au avut-o plajele - Kenya unde suntem sold out, Thailanda, Republica Dominicană, Cuba, avem şi Australia care se mişcă bine de Revelion, dar şi Columbia, Mexic, SUA, Las Vegas şi New York. Pot spune că începe o perioadă bună, ţinând cont că vânzările de Revelion sunt cele mai mari la noi", a precizat Sorin Stoica.

Eturia investeşte 200.000 de euro în tehnologizarea sistemelor

Agenţia de turism derulează un plan de investiţii de peste 200.000 de euro în software pentru tehnologizarea sistemelor şi pentru a deservi mai rapid nevoile clienţilor săi.

Sorin Stoica, cofondatorul Eturia, ne-a declarat: "Convingerea mea este că viitorul în travel constă în îmbinarea unei echipe de consultanţi de calitate, care au un know-how foarte bun, cu o tehnologie de ultimă generaţie. Inteligenţa umană şi cea artificială merg împreună, nu una fără alta. Cred că cei care vor paria în travel doar pe inteligenţa artificială vor avea de pierdut. Viziunea mea este că oamenii sunt totuşi necesari pentru investigarea nevoilor clienţilor, şi aflarea preferinţelor turiştilor. Nu cred că un robot poate rezolva astfel de lucruri".

Domnia sa ne-a mai spus că în luna octombrie Eturia va lansa unul din cele mai moderne şi complete sisteme de rezervări turistice B2B (business-to-business) din ţara noastră: "Prin softwearul pe care l-am achiziţionat vom avea două canale de vânzare - atât la nivel local, cât şi internaţional. În primul rând, prin B2B România vrem să încurajăm agenţiile din ţară să rezerve prin softul nostru. Le oferim agenţiilor de turism din ţară un produs foarte bun, atractiv ca preţ şi uşor de manevrat. Vom avea tarife mai bune decât vânzătorii mai mari, pentru cele mai multe dintre produse şi, cel mai important, vom pune România pe hartă în ceea ce priveşte hotelurile direct contractate. Atunci când faci rezervări printr-un vânzător internaţional nu apari ca naţionalitate, astfel că nu ai ca piaţă puterea să atragi oficii de turism internaţionale care să injecteze bani în piaţa locală, nu ai piaţă pentru companiile aeriene şi nu eşti nici tu însăţi o piaţă turistică. Ne propunem ca după lansare să venim şi cu alte beneficii şi să adăugăm mai multe servicii. Ulterior vom lansa şi B2C (business-to-consumer). Totodată, vom intra într-un flux de rezervări şi putem vinde şi pe alte pieţe. Şi sperăm că acest lucru să ne aducă nişte cifre frumoase".

Costul total pentru acest soft a fost de 50.000 de euro, ne-a mai spus coproprietarul Eturia.

În paralel, agenţia de turism îşi dezvoltă propriul soft, investiţie care se ridică la aproximativ 130.000 de euro.

Sorin Stoica ne-a spus: "Este un produs unic pe piaţa din România, un produs făcut special pentru noi de o firmă mare de IT. Credem că va avea un mare impact ţinând cont că orice produs pe care îl vom construi va fi direct online şi vom avea, astfel, o capacitate de răspuns mult mai rapidă - va fi un tailor made asistat de tehnologie.

În plus, avem în vedere şi dezvoltarea unei aplicaţii pentru clienţi, prin care să îşi poată crea singuri pachetele de vacanţe, iar noi doar să le validăm. Aici apare latura umană care, aşa cum spuneam, nu va dispărea".

Reprezentantul Eturia consideră că zona de tailor made va rămâne aşa cum este, doar va fi asistată tehnologic. Agenţia îşi propune şi crearea unei divizii pentru vânzarea online a anumitor produse, cu posibilitatea de a cumpăra consultanţă.

De asemenea, Eturia lucrează, totodată, şi la îmbunătăţirea site-ului, integrând inteligenţa artificială pentru a deveni mai interactiv. Proiectul se ridică la o valoare de 20.000 de euro.

Până în prezent, agenţia a cheltuit undeva la 125.000 de euro pentru tehnologizare.

În plus, Sorin Stoica consideră că sunt multe lucruri, la nivel de tehnologie în industrie, de care piaţa are nevoie şi pe care agenţiile le pot oferi.

Domnia sa a mai precizat că piaţa a devenit extrem de aglomerată şi competitivă şi îi lipseşte un cadru reglementat al dreptului intelectual. "Orice faci astăzi, mâine cineva te copiază. Singura soluţie să creşti este să inovezi continuu, iar asta presupune resurse", a subliniat coproprietarul Eturia.

Încă de la început, spiritul Eturia a fost unul inovativ, care încearcă să aducă mereu lucruri noi - produse, concepte, destinaţii, a mai mărturisit Sorin Stoica.

În anul 2018, Eturia a înregistrat o cifră de afaceri de 12 milioane de euro, iar în primele şase luni ale anului curent, agenţia se află în continuare pe un trend ascendent, înregistrând o creştere de 7-8%. Pentru 2019 prevede o creştere de 15- 20%, comparativ cu 2018, dar se aşteaptă la creşteri mai mari în 2020.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb