Un număr de 33.514 aplicanţi au depus planuri de afaceri pentru programul Start-Up Nation 2018, în comparaţie cu 19.297 câte au fost înscrise pentru finanţare în prima ediţie a programului, a declarat, ieri, Ştefan Radu Oprea, ministrul pentru Mediul de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, în cadrul unei conferinţe de presă.
Domnia sa a afirmat: "Start-Up Nation este într-adevăr un fenomen. Am deschis aplicaţia în 27 decembrie 2018, iar de atunci până aseară (n.r. ieri seară), la ora 20:00, 33.514 de aplicanţi au depus planuri de afaceri, ceea ce înseamnă o creştere spectaculoasă faţă de anul trecut, când au fost trimise 19.297 de planuri de afaceri, din care am selectat 10.000 şi din care am încheiat 8.444 de contracte, iar apoi, am plătit efectiv 7.159 de deconturi. Deci, acum, ca urmare a efortului din 2017, sunt 7.159 de companii noi active în ţara noastră".
În această ediţie, Ministerul va monitoriza timp de doi ani de zile dacă vor fi fost create locurile de muncă asumate, potrivit ministrului Ştefan Radu Oprea, care a mai adăugat: "Dacă aceste locuri de muncă nu există (n.r. la finalul perioadei de monitorizare), alocaţia financiară nerambursabilă trebuie dată înapoi".
Ministrul Mediului de Afaceri a explicat că scopul monitorizării este menţinerea locurilor de muncă.
"Eu îmi doresc să vorbim, în următorii ani, despre posibilitatea de a avea mai mulţi angajaţi, pentru că asta este evoluţia firească a oricărei societăţi. Aceasta este dorinţa. Dar informăm asupra potenţialelor consecinţe deoarece trebuie să ştim care este ţinta monitorizării, aceea de a menţine locurile de muncă. În acest sens venim cu toate programele de accelerare, printre care şi noua lege a incubatoarelor şi acceleratoarelor de afaceri pentru a creşte spectaculos cifra de afaceri a companiilor", a mai spus domnul Oprea.
Înscrierile pentru programul Start-Up Nation din anul 2018 au fost deschise în 27 decembrie 2018.
Potrivit ministrului de resort, circa 44% din proiecte au fost depuse de femei antreprenor, păstrându-se proporţia de anul trecut, când 46% din planurile de afaceri înaintate au fost înscrise în competiţie de femei antreprenor. Totodată, din cele peste 33.000 de proiecte, circa 1.200 au fost depuse de români din afara ţării, în timp ce aproximativ 40% din dosare sunt finanţări pentru posibile IMM-uri din mediul rural.
Anul acesta, Start-Up Nation ar urma să creeze 121.932 de noi locuri de muncă, din care 90.276 sunt estimate să fie ocupate de tinerii absolvenţi de după anul 2012, persoane defavorizate, şomeri sau persoane cu dizabilităţi.
Aproximativ 62% din proiecte au ca domeniu de activitate sectorul serviciilor, 37% sunt companii producătoare, iar doar 40 de proiecte, respectiv 0,12%, sunt dosare de afaceri care au ca activitate comerţul.
Ştefan Radu Oprea a mai precizat că ministerul va publica în maximum patru zile, pe site-ul instituţiei, lista cu solicitanţii admişi şi cei respinşi.
Din cele 33.514 proiecte depuse, vor fi selectate anul acesta circa 13.000 de dosare, cu 3.000 mai mult decât în programul anterior, potrivit ministrului.
Alocaţia financiară nerambursabilă este în sumă de maximum 200.000 lei şi poate ajunge să reprezinte 100% din valoarea cheltuielilor eligibile ale proiectelor de afacere.
În ceea ce priveşte tendinţa deficitului comercial, care s-a adâncit cu 16,8% în 2018 până la 15,1 miliarde de lei, ministrul a mai spus în cadrul conferinţei că această evoluţie este preocupantă pentru Minister, dar că există o viziune şi obiective pe patru paliere pentru reducerea deficitului comercial.
Acesta a explicat: "Sunt deja acţiuni întreprinse, de anul trecut, printre care ofensiva Guvernului României pentru recâştigarea pieţelor tradiţionale, acolo unde produsul românesc este încă cunoscut.
Aduc aminte că sunt oportunităţi pe care le avem ca ţară, pentru că au fost încheiate acorduri economice (n.r. la nivelul UE) cu Japonia, care a intrat în vigoare de la 1 februarie, cel cu Singapore fiind deja semnat, cum ne dorim, de asemenea, ca cel cu Vietnam să fie semnat în timpul preşedinţiei noastre (n.r. a Consiliului European).
Am fost prezenţi (n.r. mult timp) în ţările din zona Golfului, iar acum, în februarie, vom fi în Egipt cu Comisia mixtă (n.r. româno-egipteană) însoţiti de o delegaţie puternică de oameni de afaceri.
Acesta este un palier, stimularea exportatorilor români, ieşirea din zona noastră de comfort, care este reprezentată de piaţa unică europeană. (...) Fiecare dintre consilierii economici are misiunea de a fi parte activă în efortul de dezvoltare a capitalului românesc pe pieţele externe. Un alt palier o reprezintă prezenţa noastră pe pieţele europene care trebuie să fie o constantă".
Al patrulea palier al politicii comerciale a ţării noastre, potrivit ministrului Mediului de Afaceri, Comerţ şi Antreprenoriat, se referă la atragerea investiţiilor străine, cu precădere cele care acoperă în producţia internă produse pe care ţara noastră obişnuia să le importe.
Astfel, în cuvintele ministrului Ştefan Radu Oprea, politica comercială a Guvernului este definită de stimularea exporturilor şi atragerea de investiţii străine, dublată de o campanie naţională de conştientizare şi îndemnare, pe partea de import, a consumului produselor fabricate în ţara noastră, fără de care nu se va putea echilibra balanţa comercială.