Majoritatea părinţilor români se gândesc cu pesimism la viitor. 7 din 10 îşi fac griji privind situaţia economică, în timp de 2 din 5 declară că au o situaţie financiară mai dificilă comparată cu cea de anul trecut, doar 17% spunând că sunt semnificativ mai bine, conform unui comunicat de presă remis Redacţiei.
Potrivit sursei citate, în fiecare an începutul anului şcolar este unul dintre cele mai importante evenimente în familie, implicit una dintre cele mai mari surse de cheltuieli pentru părinţi, după cele privind vacanţele. Tocmai de aceea nu este surprinzător că aproape 9 din 10 părinţi au spus că sunt preocupaţi în prezent de preţurile mai mari pentru produsele pentru începerea anului şcolar.
Prin urmare, pentru a cunoaşte şi înţelege şi mai bine consumatorii şi cum se schimbă comportamentul lor în această perioadă, în perioada 9-11 august, agenţia de media United Media Services a realizat un studiu pe un eşantion de 400 de respondenţi din mediul urban, părinţi, cu vârste între 25 şi 55 de ani şi cu copii la grădiniţă sau şcoală. Interviurile au avut loc online, iar eşantionarea s-a făcut pe cote, în funcţie de sex, vârstă şi grad de urbanizare.
Având în vedere ultimele evoluţii de pe piaţă, părinţii se confruntă din nou cu vremuri incerte. În timp ce se pregătesc pentru viitorul an şcolar, creşterea inflaţiei este o reamintire a unui viitor imprevizibil. Cu toate acestea, sunt pregătiţi să cheltuiască, în ciuda dificultăţilor întâmpinate şi a situaţiei financiare mai proaste raportate de mulţi dintre ei.
Mai mult de atât, românii sunt în general prevăzători, 3 din 4 respondenţi începând cumpărăturile dedicate întoarcerii la şcoală cu cel puţin două săptămâni înainte, iar 25% chiar cu aproximativ o lună înainte şi doar 9% odată cu începutul şcolii, marea majoritate apelând la fondurile pe care le au în prezent (61%), urmaţi de cei care pun bani deoparte pentru acest moment (33%). Ce este interesant şi de reţinut este că 34% dintre respondenţi declară că şi copilul/copiii sunt implicaţi în decizia de cumpărare.
Conform studiului, după perioada pandemică în care investiţiile în tehnologie pentru învăţarea virtuală erau de importanţă crescută, focusul a revenit asupra categoriilor clasice asociate cu începerea şcolii: rechizitele şi îmbrăcămintea/ încălţămintea, 9 din 10 părinţi avându-le pe lista de cumpărături.
Unde se face shoppingul
Deciziile privind locaţia din care se fac cumpărăturile depind în principală măsură de obiectele ce trebuie achiziţionate. Astfel, dacă hipermarketurile şi mall-urile sunt preferate pentru alegerea îmbrăcămintei, încălţămintei şi a rechizitelor şcolare, online-ul este decisiv în ceea ce înseamnă tehnologie (telefon, computer, laptop, tabletă, etc).
Începerea şcolii va aduce multe schimbări în activităţile de agrement ale familiei şi în obiceiurile media. În general, obiceiurile media de vară ale familiilor arată foarte diferit decât în timpul anului şcolar.
Conform United Media Services, dacă în timpul verii părinţii români vizionează mai multe filme, petrec mai mult timp pe reţelele sociale şi pe serviciile de streaming şi mai mult timp afară, când începe şcoala aceste obiceiuri media se resetează pentru a susţine bunăstarea copiilor lor atât la şcoală, cât şi acasă. După cum au raportat mulţi părinţi, ei vor încerca şi pentru copiii lor o "detoxifiere digitală" după începerea şcolii, limitându-le timpul pe smartphone-uri şi alte dispozitive mobile. Cel mai mult vor avea de suferit jucatul jocurilor video/ online (71% vor face această activitate mai rar), vizionarea de content video pe diverse platforme precum TikTok, YouTube (62%) şi conţinutul TV (59%). Astfel, cititul cărţilor devine singura activitate aflată într-un trend ascendent (32% vor citi mai des).
"Reînceperea şcolii aduce cu sine o resetare a stilului de viaţă şi implicit a consumului de media dobândit în vacanţă, lucru valabil atât pentru copii, cât şi pentru părinţi. Obiectivul nostru ca specialişti de media este să surprindem aceste schimbări în comportamentul consumatorilor şi să ne adaptăm rapid la ele, integrându-le în planificarea noastră curentă de media. Această abordare centrată pe consumator, însoţită de mindsetul nostru de îmbunătăţire şi adaptare continuă a media planningului la noile realităţi, ne ajută să îndeplinim cât mai eficient obiectivele de marketing şi comunicare are clienţilor noştri," a declarat Anca Băcăianu, Head of Strategy&Research al United Media Services.
Aceste modificări se reflectă foarte bine şi în dorinţa părinţilor de a investi în activităţi şi cursuri pentru copiii lor, care să îi dezlipească de device-uri, majoritatea alegând activităţi ce presupun participare fizică. Astfel, conform studiului, 67% din părinţi se orientează spre un sport individual, 35% spre unul de echipă, 21% spre o activitate muzicală (învăţarea unui instrument, canto, etc) sau spre o activitate ştiinţifică (istorie, robotică, etc), iar 19% spre alte activităţi artistice, se mai arată în comunicat.