30% dintre companiile din România nu şi-au schimbat planurile de recrutare stabilite la începutul anului nici după izbucnirea epidemiei de Covid-19, păstrând acelaşi număr de poziţii noi pentru care vor face angajări în a doua parte a anului, arată datele unui sondaj efectuat de platforma de recrutare BestJobs. Cele mai multe oferte de joburi planificate pentru următoarele două luni vor fi în vânzări şi promovare online (47%), precum şi în producţie (33%), segmente care au o contribuţie importantă la revenirea business-ului.
Impactul crizei Covid-19 s-a tradus, în perioada stării de urgenţă, în afaceri mai mici cu până la 25% pentru 27% dintre companiile participante la sondajul BestJobs, în timp ce 20% şi-au înjumătăţit practic veniturile. Totuşi 23,3% dintre firmele chestionate au declarat că activitatea lor s-a desfăşurat în mod normal în perioada stării de urgenţă, fără a fi redusă. Peste 40% dintre angajatori spun, însă, că şi-au păstrat intactă echipa - nu au făcut concedieri (46,7%) şi nici nu şi-au trimis salariaţii în şomaj tehnic în această perioadă (40%), iar 23,3% chiar au făcut noi angajări.
După ce au trecut de faza de reacţie rapidă în gestionarea crizei sanitare, în care s-au concentrat prioritar asupra siguranţei angajaţilor şi a supravieţuirii afacerii, aproape jumătate (47%) dintre angajatori afirmă că şi-au pregătit un plan de continuitate a business-ului, în timp ce 30% dintre firme nu s-au gândit la o mai bună funcţionare a activităţilor în noul context.
Astfel, 40% dintre companii intenţionează să mute în mediul online o parte mai mare din activitate în următorul an, în timp ce alte firme iau în calcul extinderea şi în alte sectoare ale economiei (13,3%), reducerea semnificativă a spaţiilor de birouri (10%) sau chiar schimbarea obiectului de activitate (3,3%). În cazul a 33,4% dintre companii modelul de business nu va suferi schimbări majore.
După relaxarea măsurilor pentru prevenirea răspândirii coronavirusului şi ieşirea din starea de urgenţă, 36,7% dintre angajatori spun că şi-au chemat toţi angajaţii la birou încă din luna mai. Studiul BestJobs arată că în cazul a 23,3% dintre firme activitatea a fost reluată gradual, în primă fază cu mai puţin de un sfert dintre salariaţi înapoi în birouri, iar alte 20% dintre firme au continuat să lucreze în regim remote.
Când vine vorba despre măsurile luate pentru protejarea angajaţilor împotriva infectării cu virusul COVID-19, 83,3% dintre participanţii la sondajul BestJobs oferă dezinfectanţi angajaţilor, dar şi măşti (70%) şi mănuşi (43,3%), dezinfectează cu regularitate spaţiile de lucru (76,7%), au achiziţionat şi termometre pentru luarea temperaturii (26,7%) sau au rearanjat birourile pentru a mări distanţa dintre angajaţi (33,3%). Tot pentru a asigura angajaţilor distanţarea socială la birou, unii angajatori au schimbat orarul de lucru pentru a evita orele de vârf (16,7%) sau au rearanjat turele pentru a nu se suprapune (13,3%).